سه شنبه, ۳۰ آوریل ۲۰۲۴
سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

رونمایی از خوزه مارتی در هاوانا

رهبران کوبا شامل رائول کاسترو، رئیس‌جمهور این کشور و معاون او در اقدامی که نشان دهنده تداوم حمایت کوبا از حفظ سطح فعلی روابطش با آمریکا است در مراسمی رسمی از یک مجسمه ساخته شده از خوزه مارتی، قهرمان استقلال این کشور که با پشتیبانی آمریکا ساخته شده در کشورشان رونمایی کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اتفاق در حالی صورت گرفت که طی چند ماه گذشته و با بالا گرفتن مناقشه مربوط به حملات علیه دیپلمات‌های آمریکایی در کوبا روابط دو کشور به سردی گراییده است.

کاسترو و میگوئل دیاز کانل، معاونش روز یکشنبه در مراسمی به همراه "باربارا لی" و "کارن باث"، نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا و" راجر مارشال"، نماینده جمهوری‌خواه این کنگره از این مجسمه رونمایی کردند.

این در حالی است که رائول کاسترو کمتر اتفاق می‌افتد در اینگونه مراسم‌های عمومی شرکت کند و شرکت او در این مراسم اهمیت آن را دوچندان می‌کند.

گزارش شده که مجسمه برنزی ساخته شده از خوزه مارتی در حالی که او را سوار بر یک اسب نشان می‌دهد با هزینه‌ای معادل دو و نیم میلیون دلار ساخته شده و این هزینه در پروژه‌ای که از سوی موزه هنر "برونکس" آمریکا به اجرا درآمد به دست آمده است.

این موزه دارای روابط دیرینه با نهادهای فرهنگی دولت کوبا است.

این مجسمه که ۵.۶ متر ارتفاع و ۸ تن وزن دارد یک کپی دقیق از مجسمه‌ای است که در سال ۱۹۶۵ در پارک مرکزی نیویورک نصب شد.

روز یکشنبه که این مراسم برگزار شد مصادف با صد و شصت و پنجمین سالگرد تولد مارتی بود.

او یک شاعر و خبرنگار سرشناس بود که برای استقلال کشور کوبا جنگید و در سال ۱۸۹۵ در جنگ استقلال کوبا از اسپانیا جان خود را از دست داد.

مارتی که سال‌های زیادی را در تبعید در شهر نیویورک زندگی کرده هم مورد ستایش شهروندان خود کشور کوبا و هم آن دسته از شهروندان مخالف دولت این کشور که در تبعید زندگی می‌کنند قرار دارد و می‌تواند به عنوان یک سمبل برای آشتی میان دو طرف و همچنین میان آمریکا و کوبا تلقی شود.

این مجسمه در مکانی مهم در شهر هاوانا واقع در نزدیکی موزه انقلاب کوبا نصب شد و روی آن به سمت تنگه فلوریدا و آمریکا است.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!