سه شنبه, ۱۴ می ۲۰۲۴
سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
سلاح غیرمعمول بولیوی در مناقشه دریایی با شیلی؛ پرچم ۲۰۰ کیلومتری!


بولیوی در مناقشه دریایی خود با شیلی از یک سلاح غیرمعمول استفاده کرد؛ اهتزاز پرچمی عظیم به طول ۲۰۰ کیلومتر که از شهرهای این کشور آمریکای لاتین عبور می‌کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه دویچه وله، این پرچم بسیار عظیم، پرچم رسمی بولیوی است که از شهرهای "اورورو" و "آپاچتا" عبور داده شد. این دو شهر در حومه لاپاز، پایتخت بولیوی قرار دارند.

ده ها هزار تن از مردم بولیوی این پرچم به رنگ آبی روشن را روز شنبه و برای نشان دادن حمایتشان از درخواست دولت در به دست آوردن حق دستیابی آزاد به دریا حمل کردند.

اهتزاز این پرچم به اصطلاح بازپس گیری حق استفاده از دریا چند روز پیش از آن صورت گرفته که دولت بولیوی به دنبال ارائه درخواست خود برای دسترسی آزاد به ساحل پاسیفیک شیلی به دادگاه عدالت بین‌المللی است.

مناقشه دریایی

بولیوی به دنبال دسترسی مجدد به این دریاست که در جنگی در قرن ۱۹ آن را از دست داده است. این کشور در خشکی هیچ مرز دریایی ندارد.

این کشور به دنبال کوریدوری در دریا برای تقویت روند صادرات گاز و منابع طبیعی خود است.

اوو مورالس، رئیس جمهوری بولیوی پس از افراشته شدن این پرچم در هلیکوپتر گفت: ما به دادگاه عدالت بین المللی و تمامی مردم جهان نشان می‌دهیم که پرونده ما کاملا معقولانه و درست است.

استماع این پرونده در دادگاه عدالت بین‌المللی در ۱۹ مارس سال جاری میلادی خواهد بود.

جنگ اقیانوس آرام در قرن ۱۹

جنگ اقیانوس آرام، یک جنگ محلی است که در سال‌های ۱۸۷۹–۱۸۸۳، بین بولیوی و پرو در یک طرف و شیلی از سوی دیگر صورت گرفت. این جنگ با پیروزی شیلی و به دست آوردن مقدار قابل توجهی از زمین‌های پرو و بولیوی به پایان رسید.


این کشورها در اقیانوس آرام، بیابان آتاکاما، بیابان پرو و مناطق کوهستانی در کوه‌های آند با یکدیگر روبرو شدند. در پنج ماه اول، جنگ در یک عملیات نیروی دریائی شرکت کرد و شیلی تلاش کرد تا مسیری را بر روی دریا ایجاد کند که برای نیروهایش در خشک‌ترین بیابان جهان، تدرارکات بفرستد.


در فوریه ۱۸۷۸ بولیوی مالیاتی جدید برای یک شرکت معدن شیلی (CSFA) تحمیل کرد. با وجود ضمانتنامه صریح بولیوی در پیمان مرز ۱۸۷۴ که بیان کرده بود تا ۲۵ سال مالیات مردم اهل شیلی یا صنعت آن را افزایش نمی‌دهد.شیلی اعتراض کرده و خواستار میانجیگری شد اما بولیوی خودداری کرد و آن را به عنوان یک پرونده در دادگاه بولیوی مطرح کرد. شیلی بر این مساله اصرار می‌کرد و دریافت که دولت بولیوی دیگر به پیمان مرز ۱۸۷۴ اعتنا نکرده و از حدود خود فراتر می‌رود و آگاهانه اجرای قانون را به تعویق می‌اندازد.


در ۱۴ فوریه ۱۸۷۹ زمانی که مقامات بولیوی اقدام به حراج اموال مصادره از CSFA کرد، نیروهای مسلح شیلی شهر بندر آنتوفاگاستا را اشغال کردند.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!