شنبه, ۱۱ می ۲۰۲۴
شنبه, ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
منطقه باسک اسپانیا خود را برای انحلال کامل "اتا" آماده می‌کند


یک سال پس از اینکه شبه نظامیان اتا اعلام کردند که بعد از سال‌ها درگیری با دولت مادرید سلاح خود را بر زمین می گذارند، مردم منطقه باسک در شمال اسپانیا خود را برای اعلام انحلال این گروه جدایی طلب آماده می‌کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، در طول سال‌ها درگیری نظامی اتا با دولت اسپانیا و مخالفان خود، 829 نفر کشته شدند. اکنون یکی از نکات چالش برانگیز آزادی زندانیان اتا خانواده همین کشته شده‌هاست.

ادغام مجدد این زندانیان در اجتماع یک گام لازم برای برقراری صلح در این منطقه است. در مقابل خانواده‌های قربانیان نگران هستند و اعلام کرده‌اند که نباید این مساله به یک شوی رسانه‌ای تبدیل نشود.

آگوس هرنان یک نماینده گروه تماس بین‌المللی که بر فرایند خلع سلاح گروه اتا ناظر است، به خبرگزاری فرانسه گفت: انحلال قطعی وکامل این گروه باسکی پیش از تابستان رخ می دهد.

هم چنین یک منبع دیگر اعلام کرد ممکن است این انحلال زودتر از ماه آینده میلادی انجام گیرد.

گروه شبه نظامی موسوم به "اتا" متعلق به منطقه باسک اسپانیا بنا به اعلام یک میانجی‌گر قرار است در عرض چند هفته آینده انحلال کامل خود را اعلام کند.

هرنان، به روزنامه ال‌پایس اسپانیا گفت: گروه اتا حداکثر تا اواسط ماه ژوئن "به طور قطعی، روشن و کامل" منحل خواهد شد. اتا در حال حاضر به دنبال به دست آوردن یک نوع رسمیت بین‌المللی در قبال تصمیمش برای انحلال است.

گروه اتا در اکتبر ۲۰۱۱ و در حضور کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل و همچنین چند میانجی‌گر دیگر از آتش‌بس قطعی خود با حکومت اسپانیا خبر داده بود.

این گروه در سال ۱۹۵۹ ابتدا به عنوان یک گروه فرهنگی تشکیل شد اما به مرور تبدیل به یکی از خشونت طلب‌ترین گروه‌های شبه‌نظامی در اروپا شد و در حملاتی که از سال ۱۹۶۸ تا ۲۰۱۰ انجام داد بیش از ۸۲۰ نفر را که حدود نیمی از آنها غیرنظامی بودند،‌ کشت.

بزرگترین حمله این گروه مربوط به سال ۱۹۷۳ می‌شود که در حمله با یک خودروی بمب گذاری شده لوئیس کاررو بلانکو، نخست وزیر اسپانیا را ترور کرد که جانشین فرانسیسکو فرانکو، دیکتاتور اسپانیا شده بود.

در سال ۲۰۰۶ گارسیا گازتلو و دوست ایرانتزو گالاستگی، دو عضو بلندپایه گروه اتا به دلیل دست داشتن در ترور بلانکو به ۵۰ سال حبس محکوم شدند.

در سال ۲۰۰۷ یک گروه از ملی‌گرایان باسک در اسپانیا نیز از طرح خود برای یک همه‌پرسی استقلال خبر دادند اما دولت اسپانیا آن را غیرقانونی اعلام کرد.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!