شنبه, ۰۴ می ۲۰۲۴
شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
اسپانیا و ونزوئلا بر سر از سرگیری روابط دیپلماتیک توافق کردند

مادرید- ایرنا- وزارت خارجه اسپانیا امروز (پنجشنبه) اعلام کرد: مادرید و کاراکاس توافق نمودند که پس از سه ماه بحران دیپلماتیک، روابط دوجانبه را از سر بگیرند و سفرای خود را به کشورهای متقابل بازگردانند.

به گزارش ایرنا و به نقل از روزنامه آ.ب. ث، منابع دیپلماتیک اسپانیا در این رابطه اشاره نمودند که مادرید، درخواست چند روز پیش مقامات ونزوئلایی برای عادی سازی روابط دیپلماتیک را قبول کرد.
به گفته منابع مذکور، «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا در روز 11 آوریل (22 فروردین)، «ایوان خیل» قائم مقام وزیر خارجه این کشور را به مادرید اعزام نمود؛ وی در دیداری که با «فرناندو گارسیا کاساس» معاون وزیر خارجه اسپانیا برای همکاری های بین المللی و ایبرو آمریکا داشت، میل مادورو در عادی سازی گفت وگوی دوجانبه با توجه به پیوند های مهم موجود بین دو کشور را به اسپانیایی ها ابلاغ نمود.
مادورو چندی پیش طی سخنانی، میل خود از بازگشت سفرای دو کشور را ابراز داشته بود.
فرستاده رییس جمهور ونزوئلا در دیدار خود با مقام اسپانیایی، نامه ای از سوی «خورخه آرره آزا» وزیر خارجه کشورش را به «آلفونسو داستیس» وزیر خارجه اسپانیا تحویل داد و داستیس، یک روز بعد، در تماسی تلفنی با همتای خود، آمادگی مادرید برای بازگشت سفرا را ابراز داشت.
وزارت خارجه اسپانیا در بیانیه خود اشاره دارد که سفرای دو کشور در روزهای آینده با هدف احیای کانال های دیپلماتیک بین دو کشور در چارچوب احترام متقابل و حقوق بین الملل، به کشور ماموریت خود باز خواهند گشت.
دولت اسپانیا افزون بر آن تاکید نموده که این اقدام به نفع شهروندان دو کشور بوده و باید حفظ شود.
از سوی دیگر منابع اسپانیایی اشاره نمودند که تصمیم اتخاذ شده، چیزی را در خواسته های اسپانیا در این رابطه که انتخابات ریاست جمهوری 20 مه (30 اردیبهشت) ونزوئلا باید با تضمین و احترام به حقوق و آزادی های شهروندان این کشور انجام بگیرد و یا عدم تغییر در رابطه با تحریم های اتخاذ شده از سوی اتحادیه اروپا لحاظ شده است.
ونزوئلا در روز 25 ژانویه (4 بهمن)، «خسوس سیلوا» سفیر اسپانیا در کاراکاس را در اعتراض به آنچه که 'تجاوزات مستمر و مداخله های دولت اسپانیا در امور ونزوئلا' قلمداد کرده بود، عنصر نامطلوب نامیده و اخراج نمود.
دولت ونزوئلا، به ویژه از این امر که اسپانیا، طرح ابتکاری اتحادیه اروپا در اعمال تحریم ها علیه 7 مقام بلند پایه ونزوئلا از جمله «دیوسدادو کابیو» فرد شماره دو نظام بولیواری را رهبری کرد، ناراضی‌ بود؛ در این رابطه، تحریم های مذکور، مانع از سفر این افراد به اتحادیه اروپا، جایی‌ که بستگان مستقیم دارند، می‌ شود.
اسپانیا نیز در اقدامی متقابل، «ماریو ایسه آ» سفیر ونزوئلا در مادرید را عنصر نامطلوب نامیده و او را اخراج کرد.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!