جمعه, ۰۳ می ۲۰۲۴
جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
ارتش آزادی بخش کلمبیا برای صلح با دولت به دنبال تضمین آمریکاست

آخرین گروه چریکی کلمبیا که هنوز منحل نشده پیش از مذاکرات جدید صلح با دولت این کشور به دنبال تضمین‌های آمریکاست.

به گزارش ایسنا، پابلو بلتران، مذاکره کننده ارشد ارتش آزادی بخش کلمبیا موسوم به ELN در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه مسائلی را که باعث نگرانی این گروه شده است، تشریح کرد.

این نگرانی‌ها به ویژه پس از آن مطرح شده است که اکوادور تصمیم خودش را در عدم میزبانی مذکرات میان این گروه چریکی و دولت بوگوتا و دست کشیدن از موقعیت ضامن بودنش برای چریک‌های ELN مطرح کرد و حالا این چریک‌ها به دنبال ضمانت‌هایی از جانب آمریکا هستند تا واشنگتن به دنبال استرداد مذاکره کنندگان این گروه در مذاکرات صلح آینده نباشند.

علت اصلی عدم موافقت اکوادور در برگزاری مذاکره خشونت‌های گسترده در مرز کلمبیا اعلام شده است.

این درخواست از سوی چریک‌های ELN در حالی مطرح شده که واشنگتن به دنبال استرداد مذاکره کننده سابق فارک به اتهام قاچاق موادمخدر است.

این مساله باعث انتقادهای شدیدی از سوی فارک شده است که در سال 2016 با دولت کلمبیا به توافق صلح رسید و حالا به یک حزب سیاسی تبدیل شده است.

از فوریه 2017 دولت کلمبیا مذاکراتی را در کیتو پایتخت اکوادور با ELN برگزار کرده و به دنبال دستیابی به توافق مشابهی با فارک است.

مذاکره کننده ارشد ELN در مصاحبه خود با خبرگزاری فرانسه در پاسخ به این سوال که تصمیم اکوادور در عدم میزبانی مذاکرات چه تاثیری بر مذاکرات می‌گذارد گفت: اقداماتی که در اکوادور صورت گرفت بسیار مهم و موثر بود. ما نامه‌ای نوشته‌ایم که در آن از دولت اکوادور خواستیم تا دست کشیدن از ضمانت ما را مجددا بررسی کند. این مساله در مذاکرات مداخله ایجاد می‌کند. ما نمی‌خواهیم زمانی را از دست دهیم. امیدواریم یک کشور جدید به عنوان میزبان مذاکرات به زودی پیدا شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا تصمیمی درباره شهر میزبان جدید گرفته شده است گفت: هنوز این اتفاق نیفتاده اما پنج کشور دیگر شامل کوبا، برزیل، شیلی،‌ ونزوئلا و نروژ پیشنهاد خود را مطرح کرده‌اند. ما با دولت کلمبیا در زمینه این مساله به رایزنی می‌پردازیم.

این مذاکره کننده ارشد گروه چریکی ELN در پاسخ به سوالی درباره اینکه دنبال چه تضمین‌هایی هستند گفت: فاکتوری وجود دارد که بسیار مهم است و آن اهمیت دادن به اوضاع کلمبیاست. هرچقدر که ما به این مذاکرات نزدیک تر می‌شویم افراد بیشتری از کلمبیا می‌توانند در مذاکرات حضور داشته باشند. مساله دیگر تصمیمی قاطع از جانب آمریکا درباره روند صلح در کلمبیاست. هرکشوری که بخواهد میزبان مذاکرات باشد باید تضمین‌های قانونی را برای هیات ELN در نظر بگیرد چراکه بدون آن ما نمی‌توانیم با صلح و آرامش مذاکره کنیم.

این مذاکره کننده در پاسخ به اینکه آیا این اقدام تاثیری بر آتش‌بس پیش از رای‌گیری می‌گذارد یا خیر گفت: ما تلاش می‌کنیم تا مطمئن شویم که تاثیر سوئی بر آتش‌بس پیش از انتخابات به وجود نیاید. ما می‌توانیم یک آتش‌بس دوجانبه جدید پیش از انتخابات 27 مه اعلام کنیم. ما باید قوانین جدیدی را برای اطمینان حاصل کردن از این مساله که طرفین توافق در جریان آتش‌بس از آن نفی می‌برند ایجاد کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ELN حملات خود را علیه تاسیسات نفتی به حالت تعلیق درآورده یا خیر گفت: این آخرین گزینه است و براساس تصمیمات دولت در زمینه تغییر سیاست‌هایش در زمینه معادن، انرژی و محیط زیست گرفته می‌شود. در مورد اینکه آیا آتش‌بس تا زمانی که رئیس‌جمهور جدید کلمبیا انتخاب شود نیز باید گفت این مساله مورد بررسی قرار می‌گیرد اما هنوز تصمیمی درباره آن گرفته نشده است. حداقل تداوم آتش‌بس همانند آتش‌بس اولیه 10 روزه است. اگر تصمیم بگیریم آتش‌بس دیگری را پیش از 18 مه اجرایی کنیم این مساله با آمدن دولت جدید در 7 اوت تحقق می‌یابد.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!