سه شنبه, ۲۱ می ۲۰۲۴
سه شنبه, ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
رهبران گروه منطقه‌ای لیما از ونزوئلا خواستند تا انتخابات را تعلیق کند

"لیما گروپ" متشکل از کشورهای بزرگ آمریکای لاتین با درخواست از دولت ونزوئلا برای تعلیق انتخابات ریاست جمهوری در ۲۰ مه، این روند را غیر قانونی و فاقد اعتبار خواند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، آرژانتین، برزیل،‌ کانادا، شیلی، کلمبیا، گوآتمالا، هندوراس، مکزیک، پاناما، پاراگوئه، پرو، سن لوئیس، ایالات متحده آمریکا همراه با اسپانیا در بیانیه‌ای مشترک دولت ونزوئلا را محکوم کرده و متعهد شدند اگر انتخابات برگزار شود تدابیری را در نظر بگیرند.

این کشورها که همگی آنها رسما به گروهی که سال گذشته در لیما تشکیل شد تا به بررسی بحران در ونزوئلا بپردازند تعلق ندارند، تاکید کردند آنها سناریوهای احتمالی را تجزیه و تحلیل کرده و شماری از تدابیری که می‌توانند اتخاذ کنند در نظر گرفته‌اند. با این حال جزئیاتی از این اقدامات احتمالی منتشر نشد.

ائتلاف اپوزیسیون اصلی ونزوئلا انتخابات را تحریم کرده است و تاکید دارد این روندی ساختگی با هدف مشروع نشان دادن "دیکتاتوری تحت امر نیکولاس مادورو"، رئیس‌جمهوری ونزوئلا است. رقبای اپوزیسیون اصلی مادورو از حضور در انتخابات منع شدند و اکثر ونزوئلایی‌ها هیات انتخاباتی را زیر دست مادورو می‌دانند.

وزرای امور خارجه و دارایی اکثر کشورها در گروه لیما در مکزیکوسیتی دیدار کرده و گفتند تدابیری را به صورت انفرادی یا جمعی در سطح دیپلماتیک، اقتصادی، مالی یا انسانی در نظر می‌گیرند. لوئیس ویدگارای، وزیر امور خارجه مکزیک که این بیانیه را می‌خواند، گفت: گروه لیما برای آخرین بار از دولت ونزوئلا می‌خواهد تا انتخابات پارلمانی ۲۰ مه را تعلیق کند چرا که این گروه حاکمیت را قدرت نامشروع می‌داند.

در بیانیه مذکور دولت مادورو به عنوان "خودکامه" توصیف شد. در همین حال وزارت خارجه واشنگتن در بیانیه‌ای اعلام کرد مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا از اعضای گروه لیما خواست تا رهبران ونزوئلا را از استفاده از سیستم‌های مالی آنها منع کنند و اجازه ورود به آنها ندهند.

دولت آمریکا هفته گذشته تحریم‌های جدیدی را علیه ونزوئلا اعمال کرد و تاکید داشت کشورهای دیگر هم فشارها روی کاراکاس را افزایش دهند. دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مادورو را مسوول تعمیق رکود و تورم نجومی می‌دانند که باعث کمبود مواد غذایی در ونزوئلا شده است و موجب شده تا بسیاری از سکنه این کشور آن را ترک کنند.

نستور پوپولیزیو، وزیر خارجه پرو در یک کنفرانس خبری گفت که اکنون بیش از ۲۰۰ هزار ونزوئلایی در کشورش هستند و خورخه فائوری، همتای آرژانتینی او می‌گوید که بیش از ۹۰ هزار تن از ونزوئلایی‌ها در آرژانتین هستند.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!