چهارشنبه, ۱۵ می ۲۰۲۴
چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
تاکید آرژانتین و انگلیس بر گسترش روابط با چشم‌پوشی از اختلاف بر سر فالکلند


وزرای خارجه انگلیس و آرژانتین که امیدوارند روابط تنش آلود میان دو کشور را بدون اشاره به مساله مناقشه برانگیز جزایر فالکلند، بهبود بخشند، تاکید کردند که ظرفیت‌های بسیاری برای ارتقای روابط دو طرف وجود دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، بوریس جانسون وزیرخارجه انگلیس در کنفرانس خبری با خورخه فائوری همتای آرژانتینی خود اعلام کرد: ما یک توافق بزرگ با یکدیگر انجام داده‌ایم و یک شراکت در حوزه‌های امنیت، حمل و نقل، بهداشت و تکنولوژی ایجاد کردیم.

اما زمانیکه درباره جزایر مناقشه برانگیز فالکلند سوال شد، جانسون اعلام کرد: همه شما مواضع هر یک از ما را به خوبی می دانید.

هم چنین وزیر خارجه آرژانتین اعلام کرد: مردم نمی خواهند به سمت جنگ بروند. مالویناس(عنوانی که آرژانتین برای نامیدن جزایر فالکلند استفاده می‌کند) یک موضوع دوجانبه بنیادین میان دو طرف است اما حوزه‌های دیگری وجود دارد که ما می خواهیم درباره آنها به سمت اعتمادسازی و گسترش روابط حرکت کنیم.

این حوزه ها شامل سرمایه گذاری، حمل و نقل، بهداشت، تحصیل، حقوق بشر و برابری جنسیتی است.

هم چنین وزیر خارجه آرژانتین از تلاش‌های کمیته بین المللی صلیب سرخ برای شناسایی سربازان آرژانتینی دفن شده در قبرهای بی نام و نشان در جنوب مجمع الجزایر فاکلند قدردانی کرد.

آرژانتین و انگلیس به دنبال برقراری پروازهای بیشتر از فالکلند به برخی از نقاط در آمریکای جنوبی هستند. وزیر خارجه آرژانتین در این باره گفت: اگر چنین اتفاقی رخ دهد، امیدوارم جز اولین مسافرها باشم.

هم چنین وزیر امور خارجه انگلیس به سربازان آرژانتینی که در جزایر فالکلند با انگلیس جنگیدند و کشته شدند، ادای احترام کرد.

او به همراه وزیر امور خارجه آرژانتین، تاج گلی را در محل یادبود سربازان در بوینس آیرس قرار داد.

این دومین باری است که یک مقام انگلیسی در آرژانتین به ۲۵۵ سرباز انگلیسی و ۶۴۹ سرباز آرژانتینی که در درگیری ۷۴ روزه سال ۱۹۸۲ کشته شدند، ادای احترام می‌کند.

بوریس جانسون اولین وزیر خارجه انگلیس است که در طول 25 سال گذشته به آرژانتین سفر کرده است.

جانسون برای شرکت در نشست وزرای خارجه جی 20 به آرژانتین رفته است.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!