پنجشنبه, ۱۶ می ۲۰۲۴
پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
کلمبیا اولین "شریک ناتو" در آمریکای لاتین می‌شود


رئیس جمهور کلمبیا اعلام کرد این کشور قرار است چند روز دیگر رسما تبدیل به اولین "شریک جهانی" ائتلاف ناتو در آمریکای لاتین شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، خوآن مانوئل سانتوس، رئیس جمهور کلمبیا که پیشتر برنده جایزه نوبل صلح 2016 به سبب تلاشهایش برای پایان دادن به نیم قرن درگیری مسلحانه دولت کشورش با شورشیان فارک شده بود، گفت این اتفاق سبب بهبود وجهه کلمبیا در عرصه جهانی خواهد شد.

رئیس جمهور کلمبیا در یک سخنرانی تلویزیونی تصریح کرد: ما چند روز دیگر در بروکسل به ورود کلمبیا به ائتلاف ناتو در ذیل دسته بندی شریک جهانی این ائتلاف رسمیت خواهیم بخشید. ما تنها کشوری در آمریکای لاتین که به این امتیاز میرسد خواهیم بود.

این در حالی است که گزارش شده ناتو علاوه بر کلمبیا کشورهای افغانستان، استرالیا، عراق، ژاپن، کره جنوبی، مغولستان، نیوزیلند و پاکستان را نیز در فهرست "شرکای سراسر جهان" یا "شرکای جهانی" قرار داده است.

هر کشوری یک "برنامه همکاری شراکتی انفرادی" با این ائتلاف 29 عضوی به وجود آورده و بسیاری از آنها فعالانه در ماموریتهای ناتو مشارکت دارند.

کلمبیا و ناتو در مه 2017 بعد از به نتیجه رسیدن پیمان صلح با فارک که اکنون تبدیل به یک حزب سیاسی شده، توانستند یک توافق شراکت حاصل کنند.

بر طبق اعلام وبسایت ناتو، حوزه‌های همکاری دو طرف شامل امنیت سایبری، امنیت دریایی، تروریسم و مقابله با جرایم سازمان یافته و تقویت ظرفیتها و قابلیتها در نیروهای مسلح کلمبیا می‌شود.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!