سه شنبه, ۱۴ می ۲۰۲۴
سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
زنجیره انسانی ۲۰۲ کیلومتری باسک در حمایت از رای استقلال


ده‌ها هزار تن از مردم منطقه باسک اسپانیا با تشکیل زنجیره انسانی ۲۰۲ کیلومتری خواستار استفاده از حق برگزاری رای گیری استقلال منطقه‌ای شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، در قانون اساسی اسپانیا تدوین شده به سال ۱۹۷۸ و پس از پایان دیکتاتور ژنرال فرانکو، آمده که کشور قابل تقسیم شدن نیست و تلاش سال گذشته کاتالونیا برای جدایی از دولت مرکزی به واسطه برگزاری رفراندوم با سرکوب گسترده دولت و برکناری مقام‌های منطقه‌ای و تبعید خودخواسته یا زندانی شدن آنها توأمان بوده است.

ماریانو راخوی، نخست وزیر برکنار شده حزب محافظه کار "مردم" اسپانیا که مکررا برگزاری رفراندوم در کاتالونیا را محکوم می‌کرد، با رای عدم اعتماد در اول ژوئن سال جاری میلادی روبه‌رو شد.

این رای عدم اعتماد به پیشنهاد پدرو سانچز، رهبر حزب سوسیالیست‌های اسپانیا در پارلمان مطرح شد و حالا این فرد خواستار از سرگیری مذاکرات با رهبری منطقه خودمختار کاتالونیاست.

با وجود آنکه اکثریت در منطقه باسک که همانند کاتالونیا دارای حق تصمیم‌گیری بالا، فرهنگ و زبان خودش است، از استقلال حمایت نمی‌کنند اما بسیاری از مردم این منطقه هم بر این باورند که باید حق رای داشته باشند.

این زنجیره انسانی ۱۷۵ هزار نفری توسط گروه موسوم به "به دستان خودمان" تشکیل شد.

دولت اسپانیا که حمایت دادگاه قانون اساسی را با خود دارد، همچنان بر این باور است که رای گیری برای استقلال منطقه‌ای، غیرقانونی است.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!