چهارشنبه, ۱۵ می ۲۰۲۴
چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
لولا داسیلوا به سازمان ملل شکایت می‌کند

رئیس‌جمهوری سابق چپ‌گرای برزیل به حکم ممنوعیت شرکت در انتخابات ماه اکتبر به دادگاه عالی برزیل و سازمان ملل شکایت می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این استیناف به همراه درخواستی برای لغو حکم روز جمعه دادگاه عالی انتخاباتی از سوی وکلای رئیس‌جمهوری سابق چپ‌گرا تقدیم می‌شود که به موجب آن لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس‌جمهوری سابق برزیل از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری برای سومین بار منع می‌شود و علت آن حکم ۱۲ سال حبسی است که او به جرم دریافت رشوه گرفته است.

فرناندو حداد، نامزد بالقوه حزب کارگر برزیل پس از ملاقات با لولا در زندان گفت: رئیس سابق دولت را در جریان تمام گزینه‌های احتمالی گذاشتم.

او به حمایت اخیر کمیته حقوق بشری سازمان ملل متحد اشاره کرد که تاکید داشت این سمبل چپ‌گرا را نمی‌توان همزمان با روند استیناف حقوقی از شرکت در انتخابات منع کرد.

این دادگاه انتخاباتی لولا را طبق قانونی از شرکت در انتخابات منع کرد که به اشخاصی که درخواست استینافشان در دادگاه رد شده است اجازه کاندیداتوری نمی‌دهد. لولا ژوئیه ۲۰۱۷ محکوم و ماه ژانویه درخواست استیناف او رد شد اما با این حال او به دنبال راهی بود تا بتواند حبسش را لغو کند.

دادگاه انتخاباتی برزیل تا ۱۲ سپتامبر به حزب کارگر لولا فرصت داده تا نامزد جایگزین او را معرفی کنند. در حالیکه این دادگاه این سیاستمدار ۷۲ ساله را از برگزاری کمپین منع کرد. لولا، فرناندو حداد را به عنوان جایگزین احتمالی خودش برگزیده بود اما محبوبیت این شهردار سابق سائوپائولو هم‌اندازه لولا نیست. رئیس‌جمهوری سابق برزیل در بزرگترین قطب اقتصادی آمریکای لاتین همچنان محبوب است چراکه بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ توانست ده‌ها میلیون تن را از فقر خارج کند.

اما او به اتهام پذیرش یک آپارتمان ساحلی از طرف یک شرکت بزرگ ساخت و ساز به عنوان رشوه در ازای برد قراردادهای دولتی محکوم شد. مخالفان و دادستان‌ها می‌گویند، او به درستی بابت این رسوایی بزرگ که بخشی از تحقیقات فساد موسوم به "کارواش" بود مجازات شد و همچنین دیلما روسف، جانشین دست‌چین او هم در مقام ریاست جمهوری هدف استیضاح و برکناری قرار گرفت.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!