چهارشنبه, ۰۱ می ۲۰۲۴
چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
کوبا: آمریکا افسران نظامی را به کودتا در ونزوئلا تحریک می‌کند

نماینده کوبا در سازمان ملل ضمن اعلام اینکه آمریکا افسران نظامی را به کودتا در ونزوئلا تحریک می‌کند از سوء استفاده آمریکا از شورای امنیت برای اقدام علیه دولت قانونی ونزوئلا ابراز تاسف کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ­نماینده کوبا در سازمان ملل متحد از اینکه آمریکا از شورای امنیت برای اقدام ضد دولت قانونی ونزوئلا سوء استفاده می‌کند، ابراز تاسف کرد.

«آنایانسی رودریگز کامیجو» (Anayansi Rodríguez Camejo) معاون وزیر خارجه و نماینده کوبا در سازمان ملل در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره ونزوئلا گفت: آمریکای لاتین و کارائیب امروز با چالش‌های جدی مواجه شده است هر چند رهبران آمریکای لاتین و کارائیب در سال ۲۰۱۴ منطقه خود را منطقه صلح نامیدند.

وی افزود: این اقدام کشور‌های آمریکای لاتین و حوزه کارائیب با مفاد منشور سازمان ملل متحد یعنی عدم دخالت بیگانگان به صورت مستقیم و غیر مستقیم در امور داخلی هر کشور دیگر و احترام به مبادی و اصول حاکمیت ملی و حقوق مساوی و حق ملت‌ها در تعیین سرنوشت خود نیز همخوانی دارد.

رودریگز کامیجو گفت: دولت آمریکا منطقه آمریکا لاتین و به طور مشخص ونزوئلا را تهدید می‌کند. دولت آمریکا گفته است که در خصوص ونزوئلا همه گزینه‌ها روی میز است. منطقه آمریکای لاتین و حوزه کارائیب در برهه زمانی کنونی شرایطی مثل خشکسالی دارد بنابراین باید جلوی هر آتش سوزی که مخالف با منافع ملی همه کشورهاست را گرفت. من متاسفم بخاطر آنچه که امروز نماینده آمریکا در این نشست بیان کرد.

نماینده کوبا افزود: من بسیار متاسفم که آمریکا تلاش می‌کند با استفاده از شورای امنیت ضد دولت قانونی ونزوئلا اقدام می‌کند. آمریکا و همپیمانانش امنیت منطقه آمریکای لاتین و کارائیب را تهدید می‌کنند. آمریکا و همپیمانانش قصد دارند که بر ونزوئلا مسلط شوند تا از این طریق اراده مردم و سازمان‌هایی که در انتخابات ۲۰ مه ۲۰۱۸ مشارکت داشتند را بیازمایند؛ انتخاباتی که برخی از معترضان آن را تحریم کردند.

وی گفت: ما از انقلاب بولیواری مردم ونزوئلا حمایت می‌کنیم علاوه بر این ما بر حمایت مردمی و نظامی از مردم ونزوئلا و دولت قانونی این کشور که در راس آن مادورو قرار دارد تاکید می‌کنیم. ما به شدت کودتا برای تشکیل دولتی که حامی منافع آمریکا در ونزوئلا باشد را محکوم می‌کنیم.

نماینده کوبا ادامه داد: ما برخی پیشنهاد‌های ارائه شده به افسران بولیواری مبنی بر شرکت در کودتا در ونزوئلا را محکوم می‌کنیم. ما باید از حق قانونی این کشور دوست و برادر با تمسک به حفظ کرامت با استناد به اصل حق ملت‌ها در حاکمیت ملی دفاع کنیم. ما آنچه که در جریان کودتای ۲۰۰۲ در ونزوئلا رخ داد، تحریم نفتی ۲۰۰۳ و تهدید حمله نظامی آمریکا به ونزوئلا و ترور مادورو را فراموش نکرده ایم.

نماینده کوبا در سازمان ملل گفت: برای غلبه بر نظام ونزوئلا راه اعمال قدرت و زور را آزموده اند که با شکست مواجه شده است بنابراین باید از قدرت و تهدید و دخالت در امور داخلی این کشور خودداری شود. تاریخ در مورد کسانی که از حمله نظامی و دخالت در امور داخلی ونزوئلا حمایت می‌کنند قضاوت خواهد کرد.

انتهای پیام/

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!