پنجشنبه, ۰۹ می ۲۰۲۴
پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
لاوروف: اقدامات آمریکا در قبال ونزوئلا مغایر با «دکترین مونرو» است

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد ادعای آمریکا درباره فرا رسیدن روز‌های پایانی دولت ونزوئلا به این معنا است که کوبا و نیکاراگوئه هدف‌های بعدی سیاست‌های مداخله‌جویانه واشنگتن هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در یک کنفرانس خبری در چین اعلام کرد بیانیه مقامات آمریکایی در خصوص روز‌های پایانی دولت نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا به این معنا است که کوبا و نیکاراگوئه کشور‌های بعدی هستند که هدف سیاست‌های مداخله جویانه آمریکا قرار می‌گیرند.

لاوروف تاکید کرد «دکترین مونرو» در مقایسه با دکترینی که در حال حاضر شکل گرفته، رنگ باخته است و آمریکا با توسل به زور، سعی در براندازی کشور‌هایی دارند که خواسته هایش را تامین نمی‌کند.

طبق تعریف دکترین مونرو، هرگونه اقدام دولت‌های اروپایی برای باز پس گیری قسمت‌هایی از خاک آمریکای لاتین در نظر آمریکا عمل خصمانه‌ای تلقی می‌شد و در واقع هشداری به دولت‌های اروپایی برای مداخله نکردن در امور آمریکای لاتین بود.

لاوروف در ادامه اظهار داشت مسکو با همه کشور‌هایی که به طور مشابه از سناریوی نظامی احتمالی آمریکا علیه ونزوئلا نگران هستند، همکاری می‌کند تا از اعمال زور در این بحران جلوگیری کند.

وزیر خارجه روسیه بر این عقیده است که هیچ یک از کشور‌های آمریکای لاتین و گروه لیما از گزینه نظامی علیه ونزوئلا حمایت نمی‌کنند و در این راه مسکو نیز تلاش می کند واشنگتن را از موضع خود دور کند.

لاوروف از کشور‌های حامی ونزوئلا خواست به تحرکات ناخواسته در مرز‌های این کشور که به بهانه عرضه کمک‌های بشر دوستانه صورت می‌گیرد، توجه ویژه‌ای داشته باشند. وی این بهانه را یک سناریوی شناخته شده برای مداخله نظامی عنوان کرد.

اظهارات لاوروف چند روز پس از آن مطرح شد که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود واشنگتن همچنان به فشار علیه نیکلاس مادورو ادامه خواهد داد تا عمر دولتش به شماره بیافتد. وی همچنین گزینه نظامی آمریکا علیه ونزوئلا را رد نکرد.

پیشتر، تعدادی از مقامات عالی رتبه آمریکایی از جمله چند سناتور با انتشار بیانیه‌ای خواستار کناره گیری رئیس جمهور قانونی ونزوئلا به نفع سردسته مخالفان این کشور شدند. پمپئو نیز هفته پیش گفته بود روز‌های [باقی ماندن] مادورو به شمارش افتاده است. جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز با انتشار مجموعه‌ای از توئیت‌ها، بر طبل جنگ علیه ونزوئلا کوبید.

یادآور می‌شود، خوآن گوایدو، سردسته مخالفان که پیشتر رئیس مجلس ملی ونزوئلا بود در تاریخ ۲۳ ژانویه و چند روز پس از آنکه دیوان عالی ونزوئلا او را به عنوان رئیس مجلس ملی بی اعتبار دانست، خود را رئیس جمهور موقت خواند و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد. در همین حال آمریکا و متحدانش در اقدامی مداخله‌جویانه، او را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناختند.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!