یکشنبه, ۲۸ آوریل ۲۰۲۴
یکشنبه, ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
خواب بولتون برای لغو اعتبار نمایندگی ونزوئلا در سازمان ملل

مشاور امنیت ملی ترامپ با پخش فیلمی از خروج تعدادی دیپلمات های کشورهای آمریکای لاتین در زمان سخنرانی وزیر خارجه ونزوئلا، از جامعه بین المللی خواست تا به نمایندگان دولت مادورو مجالی برای تبلیغات ندهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد از روز چهارشنبه نشست بزرگداشت و ارتقای روز بین المللی چندجانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح را برگزار کرد که به پیشنهاد جنبش عدم تعهد تصویب شده بود.
خورخه آرئاسا وزیر خارجه ونزوئلا به عنوان رئیس دوره ای این جنبش، پس از سخنرانی ماریا فرناندا اسپینوزا رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بیانیه خود را قرائت کرد.
در حین سخنرانی وی، چهار یا پنج هیات دیپلماتیک که از حوزه کارائیب و آمریکای لاتین بودند از سالن خارج شدند و پس از آن و با شروع سخنرانی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بازگشتند.
این اقدام مورد توجه یکی از تندروهای کاخ سفید که به نظر می رسد مسئولیت تغییر نظام در ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا به او سپرده شده است، قرار گرفت.
جان بولتون که خود در این نوع رفتار سابقه دیرینه دارد، با بهره برداری از این اقدام نوشت: دیپلمات ها وقتی که خورخه آرئاسا مقام رژیم غیرقانونی مادورو می خواست بیانیه خود را در سازمان ملل متحد قرائت کند از جلسه خارج شدند.
وی افزود: هواداران مادورو نمایندگان مردم ونزوئلا یا منافع آنها نیستند. جامعه بین المللی نباید به آنها مجالی برای تبلیغات بدهد.
آمریکا از ژانویه 2019 (حدود چهار ماه پیش) تا کنون کوشیده است با حمایت از خوان گوایدو رئیس جمهوری خود خوانده ونزوئلا، تغییر رژیم را حداقل در همسایگی خود اجرایی کند اما با مقاومت ارتش و دیگر عناصر اجرایی و قضایی این کشور، ره به جایی نبرده است.
ماه گذشته، مایک پنس معاون اول ترامپ در نشست شورای امنیت که با موضوع ونزوئلا و به درخواست آمریکا برگزار شد، حضور یافت و خواستار آن شد تا جامعه جهانی از گوایدو حمایت کند اما تا کنون بر حسب آنچه که خودشان اعلام کرده اند تنها 56 کشور با آنها همراه شده اند.
56 کشوری که همچون فرانسه درگیر انقلاب داخلی است و انگلیس هم گرفتار برگزیت. لیبی که خود دولت آن را ساقط کرده اند دچار بحران شده و حال برای سرنگونی دولت خود ساخته، از ژنرال دیگری حمایت می کنند.
آنها در هیچ نهاد بین المللی پاسخگو نبوده اند تا بگویند نتیجه این دخالتهای متعدد در کشورها چه بوده است که اکنون می خواهند، کشور دیگری را متشنج کرده و دچار اختلال سازند.
سازمان ملل متحد 192 عضو دارد که ما بقی هنوز در این باره موضع گیری نکرده اند اما نشان داده اند مخالف هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی کشورها هستند.
60 کشور دیگر همجون روسیه، چین، ایران، سوریه و کوبا هم گروهی را در سازمان ملل تشکیل داده اند که هدف آن حفاظت از منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی است و دخالت در امور داخلی را خلاف این منشور می دانند.
با این حال، به نظر می رسد بولتون با نمایش دادن این فیلم 13 ثانیه ای به دنبال هدف دیگری است که پس از حضور پنس در شورای امنیت کلید خورد و آن لغو اعتبار نامه نمایندگان فعلی ونزوئلا در سازمان ملل متحد است.
آمریکا در رایزنی های فشرده همراه با تطمیع و تهدید به دنبال آن است در آینده ای نه چندان دور، قطعنامه ای را به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه دهد تا اعتبار نامه هیات نمایندگی دولت مادورو را لغو کنند و به این ترتیب، تنها تریبون دولت قانونی ونزوئلا را در مجامع بین المللی از بین ببرند.
اگرچه تا کنون حمایت از مخالفان نیکلاس مادورو رئیس جمهوری قانونی ونزوئلا، اکثریت ندارد اما ارائه این پیشنهاد به مجمع عمومی می تواند با آرای ممتنع یا غیبت برخی اعضای این سازمان، برای نمایندگی این کشور در سازمان ملل خطرآفرین و شروع بدعتی در تاریخ این سازمان باشد که فلسفه وجودی آن را زیر سوال می برد.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!