جمعه, ۱۹ آوریل ۲۰۲۴
جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
ضرورت اتحاد مردم ونزوئلا در برابر دشمنان

رئیس جمهور ونزوئلا گفت: با فرماندهان ارتش ونزوئلا گفتگو کردم و آنها بر وفاداری کامل به دولت تأکید کردند

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما از کاراکاس‎؛ گروهی از نظامیان شورشی ونزوئلایی بامداد امروز بخشی از یک بزرگراه اصلی کارکاس را اشغال کردند. خوان گوایدو، سرکرده مخالفان ونزوئلایی مورد حمایت واشنگتن و لئوپولدو لوپز، هم حزبی دیگر وی  نیز با حضور در کنار نظامیان ادعا کرد که از حمایت بخشی از نیروهای مسلح ونزوئلا برخوردار است و عملیات موسوم به آزادی برای براندازی نیکلاس مادورو آغاز شده است!

 

لئوپولدو لوپز چهره سرشناس مخالفان دولت قانونی ونزوئلا به سفارت شیلی در کاراکاس پناه برد
وزیر خارجه شیلی ورود سرکرده اپوزیسیون ونزوئلا به اقامتگاه سفیر شیلی در کاراکاس را تأیید کرد .
"روبرتو آمپوئِرو" گفت :" لیلیانا تینتوری"، همسر "لئوپولدو لوپز " به همراه دخترش وارد سفارت شیلی در کاراکاس شدند و سپس "لوپز" به جمع خانواده خود پیوست . 
لوپز که تحت تدابیر شدید امنیتی و در خانه اش تحت کنترل به سر می برد صبح روز سه شنبه به همراه خوان گوایدو، سرکرده مخالفان ونزوئلایی در کنار نظامیان متمرد ارتش ، مردم را به حضور در خیابان ها برای سرنگونی دولت نیکلاس مادورو تشویق کرد. 
وزیر خارجه شیلی از طریق توئیتر اعلام کرد که "لئوپولدو لوپز" به همراه همسر و دخترش به عنوان میهمان در اقامتگاه سفیر شیلی بسر می برد. 
"آمپوئرو" در این توئیت همچنین بر تعهد کشورش در همراهی با چهره های دموکراتیک ونزوئلا تأکید کرده است. 
"لئوپولدو لوپز" از سرشناس ترین چهره های اپوزیسیون ونزوئلاست که پس از اعتراضات گسترده سال 2014 بازداشت شد و از آن زمان در زندان بسر می بُرد. 
لوپز که به 13 سال زندان محکوم شده بود از سه سال پیش به خانه اش منتقل شد و تحت کنترل درآمد تا آن که نیروهای نظامی و امنیتی متمرد پیش از تلاش برای کودتا وی را از خانه اش بیرون آوردند. 
او رهبر حزب "اراده مردمی" است وخوان گوایدو، رئیس کنونی مجلس ملی و سرکرده مخالفان نیز هم حزبی وی محسوب می شود.
در خبري ديگر "روبرتو آمپوئِرو"، وزیر خارجه شیلی با انتشار یک پیام توئیتری دیگر گفت:" لئوپولدو لوپز" که به همراه خانواده اش به سفارت شیلی مراجعه کرده بود درخواست پناهندگی نداشت.
وی افزود: لوپز دقایقی پیش به تصمیم شخصی خود سفارت شیلی را ترک کرد و به نمایندگی دیپلماتیک اسپانیا رفت.
آمپوئِرو گفت: لوپز و همسرش از تابعیت اسپانیایی برخوردار هستند.
 
درگیری پلیس ونزوئلا با گروه های ناشناس مسلح در مرکز کاراکاس
پلیس ایالت میراندا با یک گروه از افراد ناشناس مسلح در منطقه شهرداری چاکوئو واقع در مرکز پایتخت ونزوئلا درگیر شد. افراد مسلح مردم را در خیابان ها مورد ارعاب قرار می دهند. افراد ناشناس مسلح در وزارت حمل و نقل سنگر گرفته اند.
یک زن در خیابان "فرانسیسکو دِ میراندا "از سوی این گروه ها با شلیک گلوله هدف قرار گرفت و به بیمارستان چاکائو منتقل شد. گزارش ها حاکی از این است که این زن از ناحیه شکم مجروح شده است. 
شاهدان عینی اعلام کردند که افرادی ناشناس با پناه گرفتن در ساختمان وزارت حمل و نقل زمینی اقدام به تیراندازی به طرف مردم می کنند. گارد ملی بولیواری ونزوئلا نیز در حوالی بزرگراه منتهی به میدان آلتامیرای کارکاس با تعدادی زرهپوش و نفربر مستقر شده اند.
 
صدها تن در حمایت از نیکلاس مادورو در مرکز کاراکاس تجمع کردند
صدها تن از هواداران دولت ونزوئلا در حمایت از فراخوان حزب سوسیالیست متحد این کشور در مقابل کاخ ریاست جمهوری تجمع کردند. تجمع کنندگان ضمن حمایت از نیکلاس مادورو تلاش مخالفان راستگرا برای انجام کودتای نظامی در ونزوئلا را محکوم کردند.
وزیر دفاع ونزوئلا نیز اطمینان خاطر داده است که وضعیت در پادگان های کشور عادی است و نیروهای مسلح بولیواری در دفاع از کیان کشور استوار و ثابت قدم است. رئیس دیوان کل حسابرسی ونزوئلا نیز هشدار داده است که کودتا موجب برهم خوردن آرامش جامعه می شود و خشونت و مرگ را در کشور به راه می اندازد.
 
ضرورت اتحاد مردم ونزوئلا در برابر دشمنان
 
فصل دیگری از تلاش کودتا توسط مخالفان و با حمایت آمریکا
وزیر امور خارجه ونزوئلا تاکید کرد اوضاع در این کشور به طور کلی آرام است و به رغم درخواست خوآن گوایدو، سرکرده مخالفان برای شورش و قیام ضد دولت رئیس جمهور نیکلاس مادورو، آرامش کامل در ونزوئلا برقرار است.
خورخه آرئاسا با اشاره به ناآرامی های پراکنده در برخی مناطق کشورش گفت این ناآرامی گویای آن است که کودتا وارد مرحله ی تازه ای شده است.
وزیر امور خارجه ونزوئلا گفت تحولات اخیر، فصل دیگری از تلاش کودتا توسط مخالفان و با حمایت آمریکاست. 30 نظامی یا کمتر از خوآن گوایدو سرکرده مخالفان حمایت می کنند.
وی افزود نیکلاس مادورو رئیس جمهور این کشور مانند همیشه در جایگاه فرماندهی خویش است و اوضاع را در کنترل خود دارد. دولت این کشور برای توقف خشونت و حفظ صلح اقدام خواهد کرد.
 
درخواست از ملت ونزوئلا برای اتحاد در برابر تلاش برای کودتا
نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا نیز پس از شکست تلاش برای کودتا، از ملت این کشور خواست در برابر تلاش برای کودتا متحد باشد.رئیس جمهور ونزوئلا گفت: با فرماندهان ارتش صحبت کردم. نیروهای مسلح ونزوئلا اعلام کردند که به قانون اساسی و میهن کاملا پایبند هستند.
مادورو همچنین در پیامی در توئیتر نوشت: ای صاحبان قلب قوی. من خواستار بسیج حداکثری مردمی برای تامین پیروزی صلح هستم. ما پیروز خواهیم شد.
 
سرهنگ ارتش ونزوئلا به ضرب گلوله شورشیان زخمی شد
"ولادمیر پادرینو لوپز" وزیر دفاع ونزوئلا در یک پیام توئیتری از زخمی شدن یک سرهنگ نیروهای مسلح از ناحیه بالای گردن بر اثر اصابت گلوله در یکی از بزرگراه های اصلی پایتخت در میانه ناآرامی های امروز خبر داده است.
بزرگراه فرانسیسکو فاخاردو از جمله مراکز تجمع هوادارن شورشیان ونزوئلا است که با فراخوان سرکرده مخالفان، "خوان گوایدو" در خیابان ها حضور یافته اند.
پادرینو لوپز زخمی شدن "سرهنگ خیمنز"، رئیس یگان 43 عملیات ویژه نیروهای مسلح بولیواری را ناشی از اعمال خشونت کور از سوی مخالفان اعلام کرد. به گفته وزیر دفاع ونزوئلا، این سرهنگ ارتش به اتاق عمل منتقل و تحت جراحی قرار گرفته است.
 
دیوسدادو کابلو رئیس مجمع مؤسسان ونزوئلا نیز شکست تلاش برای کودتا را در این کشور اعلام کرد. شمار زیادی از مردم ونزوئلا با حرکت به طرف کاخ ریاست جمهوری این کشور در کاراکاس، شکست کودتا را جشن گرفتند.
معاون رئیس جمهور ونزوئلا گفت: همه تلاش ها برای کودتا را ناکام گذاشتیم و بحران حمله به شبکه برق را هم حل کردیم و بار دیگر هم آنها را شکست خواهیم داد. درباره هر نوع اقدام اشتباه درباره دولت قانونی نیکلاس مادورو هشدار می دهیم. 
دولت ونزوئلا هم تلاش برای شورش در این کشور را محکوم کرد. معاون رسانه ای رئیس جمهور ونزوئلا اعلام کرده بود دولت با شورش گروه کوچکی از نظامیان خائن روبروست. 
وی افزود: این عملیات شورش از سوی خائنانی صورت می گیرد که در پل تامیرا مستقر هستند. گروه کوچکی از نظامیان خائن به دنبال کودتا علیه قانون اساسی و صلح در کشور هستند.
وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد سفارت این کشور در کاراکاس پایتخت ونزوئلا به صورت طبیعی به کار خود ادامه می دهد.
سفارت روسیه در کاراکاس اعلام کرد اوضاع در ونزوئلا آرام و در کنترل است و ارتش در کنار دولت نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا ایستاده است.
 
 
 
 
وزیر دفاع ونزوئلا نیز تاکید کرد نیروهای مسلح این کشور با قاطعیت از قانون اساسی و دولت قانونی آن دفاع می کنند.
وی افزود همه واحدهای نظامی در سراسر کشور گزارش کرده اند اوضاع در پایگاه های نظامی در حالت عادی قرار دارد.
ضرورت اتحاد مردم ونزوئلا در برابر دشمنان
 
ولادیمیر پادرینو تلاش برای کودتای نظامی علیه نیکلاس مادورو رئیس جمهور این کشور را رد و تاکید کرد این قبیل اقدامات زمینه ساز خشونت می شود.
وزیر دفاع ونزوئلا اعلام کرد نیروهای مسلح همچنان "قاطعانه مدافع" دولت "قانونی" نیکلاس مادورو رئیس جمهور این کشور هستند.
به گزارش رویترز‎؛ این سخنان پس از آن بیان شد که خوان گوآیدو رهبر مخالفان ونزوئلا ادعا کرد از حمایت ارتش برخوردار است.
پادرینو در یک رشته مطالبی که در توئیتر منتشر کرد، نوشت: همه واحدهای نظامی در سراسر ونزوئلا از عادی بودن اوضاع در پایگاه های نظامی و پادگان های خود خبر داده اند.
خورخه آریزا وزیر امور خارجه ونزوئلا، کلمبیا را مسئول تلاش برای شورش در کشورش دانست و افزود: همه توطئه ها و تلاش ها برای شورش در ونزوئلا با حمایت دولت کلمبیا صورت می گیرد.
رئیس مجمع موسسان ونزوئلا از طرفداران نیکلاس مادورو رئیس جمهور این کشور خواست در برابر کاخ ریاست جمهوری در کاراکاس تجمع کنند.
 
 
واکنش ها:
 
سازمان ملل:
سخنگوی آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل گفت گوترش خواستار نهایت خویشتن داری در ونزوئلا برای اجتناب از خشونت است.
استفان دوژاریک در گفتگو با خبرنگاران گفت: «دبیر کل از همه طرف ها می خواهد نهایت خویشتن داری را اعمال کنند و از همه ذی نفعان می خواهد از هرگونه خشونت پرهیز و اقدامات فوری را برای بازگرداندن آرامش اتخاذ کنند.»
 
مقام برزیلی: برزیل اجازه استفاده از خاک خود را برای اقدام علیه ونزوئلا نخواهد داد
سخنگوی ریاست جمهوری برزیل گفت برزیل در حال بررسی اجازه دادن به دیگر کشورها برای استفاده از خاک برزیل به منظور هر گونه دخالت در ونزوئلا نیست.
 
ترکیه 
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با انتشار پیامی، کودتای مخالفان در ونزوئلا را محکوم کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از آنکارا؛ رئیس جمهور ترکیه در صفحه کاربری شخصی اش در توییتر نوشت: ما به عنوان کشوری که با کودتاهای متعددی مبارزه کرده و شاهد پیامدهای منفی آن شده ایم اقدام به کودتا در ونزوئلا را محکوم می کنیم. 
در بخش دیگری از پیام تویتری ­رجب طیب اردوغان آمده است: ونزوئلا کشوری با حاکمیت ملی است که رئیس جمهور با انتخابات به راس کار می آید و آنهایی که از طریق کودتای پست مدرن می خواهند برای ونزوئلا همچون کشورهای مستعمره یک استاندار دست نشانده تعیین کنند باید بدانند که در کشورها ملاک تعیین کننده، انتخابات دمکراتیک است و در نظام دمکراسی اصل و اساس صندوق رای است.
در پایان این پیام آمده است: دنیا مجبور است به انتخاب دمکراتیک مردم ونزوئلا احترام بگذارد.
مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز در پیامی در توئیتر نوشت: «ما درباره این گزارش که تلاش های مشخصی علیه نظم قانونی در ونزوئلا در کار است نگرانیم.» وی افزود: «ما با روش های ضددموکراتیک برای تغییر دولت های مشروع مخالفیم.»
 
روسیه
ولادیمیر ­پوتین رئیس جمهور روسیه تشکیل نشست فوری و اضطراری شورای امنیت با موضوع ونزوئلا را خواستار شد.
وزارت خارجه روسیه، مخالفان در ونزوئلا را متهم کرد "وقیحانه تلاش می کنند نیروهای مسلح ونزوئلا را به درگیری و خشونت بکشانند." وزارت خارجه روسیه این اظهارنظر را بعد از آن عنوان کرد که خوآن گوایدو سرکرده مخالفان ونزوئلا شورش نظامی برای برکناری نیکولاس مادورو رئیس جمهور این کشور را خواستار شد.
وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: «مخالفان تندرو در ونزوئلا بار دیگر به شیوه های خشونت آمیز رویارویی باز گشته اند. آنها به جای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات سیاسی, مسیری را انتخاب کرده اند که برای بالا گرفتن نبرد، تحریک نقض نظم عمومی و درگیری با مشارکت نیروهای مسلح طراحی شده است.»
رئیس کمیته امور بین الملل در دومای روسیه گفت: مسکو هرگز از برکناری اجباری دولت ونزوئلا حمایت نخواهد کرد.
رئیس جمهور روسیه با شورای امنیت ملی این کشور در خصوص اوضاع ونزوئلا گفتگو کرد. دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت ولادیمیر پوتین با تعضای دائم شورای امنیت ملی روسیه درباره اوضاع ونزوئلا بحث و گفتگو کردند. او گفت در این دیدار بیشتر به خبرهای مربوط به کودتا در ونزوئلا توجه شد.
 
آمریکا
دونالد ترامپ در تازه ترین توئیت خود اعلام کرد از نزدیک اوضاع در ونزوئلا را دنبال می کند. وی همچنین مدعی شد آمریکا برای آزادی در کنار مردم ونزوئلاست!
رئیس جمهور آمریکا همچنین با تهدید کوبا به تحریم "کامل", از آن کشور خواست حمایت از دولت ونزوئلا را متوقف کند.
فرستاده آمریکا در امور ونزوئلا نیز در اظهاراتی گفت وضعیت جاری در این کشور "مبهم" است و آمریکا اطلاعات متناقضی دریافت کرده است.
جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد در خصوص ونزوئلا همه گزینه ها روی میز قرار دارد. وی بار دیگر مدعی شد مادورو و اطرافیان فاسدش اقتصاد ونزوئلا را ویران کرده اند و هر چه زودتر از قدرت کنار بروند برای مردم ونزوئلا بهتر خواهد بود.
بولتون افزود "وضعیت در ونزوئلا کودتا نیست اما این گوایدو رئیس جمهور مشروع(!) است که در حال تلاش برای کنترل اوضاع است."
مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت "آمریکا از روسیه انتظار دارد در ونزوئلا دخالت نکند."
همچنين جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در توییتی خطاب به ولادیمیر پادرینو وزیر دفاع ونزوئلا، مایکل مورنو رییس دیوان عالی ونزوئلا و ایوان هرناندز رییس دستگاه اطلاعات ارتش ونزوئلا نوشت: شما نقشی که در حرکت امروز در ونزوئلا ایفا کردید را به خوبی می دانید. اکنون باید بایستید و کار درست را برای ونزوئلا انجام دهید. ما و جهان، شما را درباره افرادی که امروز در ونزوئلا زخمی شدند مسئول می دانیم.
کاخ سفید نیز اعلام کرد: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از آنچه در ونزوئلا رخ می دهد آگاهی پیدا کرد و از نزدیک اوضاع را پیگیری می کند.
کلین کانوی مشاور ارشد کاخ سفید، نیز تاکید کرد واشنگتن در کنار رئیس مخالفان (خوآن گوایدو) می ماند. دولت ترامپ، گوآیدو را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته است. گوآیدو خودش به میدان آمده است و در خیابان های کاراکاس از مردم می خواهد دست به قیام (شورش) نظامی بزنند. وقت آن رسیده است که رئیس جمهور سوسیالیست، نیکلاس مادورو برود.
 
آمریکای لاتین
مشاور امنیتی رئیس جمهور برزیل گفت احساس وی این است که خوآن گوایدو رئیس مخالفان ونزوئلا از حمایت ضعیفی در ارتش برخوردار است.
وزارت خارجه مکزیک اعلام کرد دولت این کشور از بالا گرفتن احتمالی خشونت و خونریزی ها در ونزوئلا نگران است.
رئیس جمهور کوبا، شورش گروهی از نظامیان ونزوئلایی علیه دولت نیکلاس مادورو رئیس جمهور این کشور را محکوم کرد. میگل دیاز کانل با انتشار یک پیام توئیتری استفاده کودتاچیان از نیروهای پلیس و نظامیان مسلح به تسلیحات جنگی در معابر عمومی شهرها را موجب ارعاب و وحشت پراکنی در جامعه برشمرد.
نماینده خوان گوایدو، سرکرده مخالفان ونزوئلا در واشنگتن، پایتخت آمریکا از طرفداران گوایدو خواست در خیابان ها بمانند.
ایوو مورالس رئیس جمهور بولیوی تلاش ها برای شورش در ونزوئلا را محکوم کرد. مورالس در پیامی توییتری از دولت های کشورهای آمریکای لاتین خواست کودتا در ونزوئلا را محکوم کنند و مانع از کشته شدن بیگناهان در خشونت ها شوند. وی همچنین از آمریکا به علت تحریک به خشونت و کشتار در ونزوئلا انتقاد کرد.
 
اروپا
اتحادیه اروپا بر موضع خود در حمایت از راه حل سیاسی و مسالمت آمیز برای بحران ونزوئلا تاکید کرد و بالاترین سطح خویشتن داری در بحران ونزوئلا را خواستار شد.
سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: این اتحادیه تحولات ونزوئلا را از نزدیک پیگیری و بر حل مسالمت آمیز بحران این کشور تاکید می کند.
دولت اسپانیا اعلام کرد از هیچ نوع کودتای نظامی در ونزوئلا حمایت نمی کند.
 
دولت ونزوئلا: تلاش برای شورش علیه نیکلاس مادورو خنثی شد
به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، در حالیکه گروهی از مخالفان با تلاش برای شورش بر پل تامیرا مسلط شدند، دولت ونزوئلا از شکست این اقدام خبر داد. از سوی دیگر، خوان گوایدو رهبر مخالفان این کشور خواستار انقلاب نظامی علیه نیکلاس مادورو رئیس جمهور این کشور شد. 
خبرنگار شبکه روسیاالیوم در گزارشی از این تحولات گفت: یکی از رهبران حزب سوسیالیسم متحد ونزوئلا اعلام کرد این گروه، بخشی از امنیت ملی و سازمان اطلاعات هستند که اطلاعات گمراه کننده ای به آنها داده شد تا به پل تامیرا بروند و در مقابله با ارتش ونزوئلا قرار بگیرند و برای تسلط بر فرودگاه نظامی لاکارلوتا در کاراکاس پایتخت این کشور تلاش کنند. به گفته مقامات دولتی ونزوئلا، تاکنون اوضاع این کشور آرام است و دولت تقریبا بر سرتاسر مناطق ونزوئلا تسلط دارد. خوان گوایدو از ملت ونزوئلا خواست در منطقه پل تامیرا حضور یابند و از شورشیان حمایت کنند. 
رسانه های دولتی بر این موضوع تاکید می کنند که اوضاع پایگاه های نظامی در طول کشور آرام است و دولت اوضاع را کنترل کرده است؛ اما از شهروندان ونزوئلایی خواسته شده برای حمایت از انقلاب و دولت ونزوئلا علیه تلاش برای شورشیان، به سمت کاخ ریاست جمهوری بروند.
 
دولت ونزوئلا تلاش برای شورش را تقبیح کرد
 
گفتنی است دولت آمریکا درصدد گرفتن انتقام از دولت ونزوئلا است . این دولت از دو دهه پیش که چاوز زمام قدرت را به دست گرفت پیشقراول موج ضد استکباری در آمریکای لاتین است. کودتای 16 سال پیش بر ضد چاوز و تلاش برای ترور مادرو در مرداد ماه سال پیش در چارچوب دسیسه های ناکام آمریکا برای سرنگونی دولت مرکزی ونزوئلا طرح ریزی شد. آمریکا با حمایت از خوان گوایدو به عنوان رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا به دور تازه ای از مداخله های اشکار در ونزوئلا دامن زد. 
تلاش برای کودتا با حمایت از برخی از نظامیان کاراکاس که پیشتر مقامهای بلک واتر به اجیر کردن شماری نظامی اعتراف کرده بودند بیانگر در پیش گرفتن سیاست دهه 60 از سوی کاخ سفید مبنی بر دخالت نظامی مستقیم در امریکای لاتین است. روسیه، چین و برخی دیگر از کشورها با دخالت های آمریکا ضد دولت مرکزی ونزوئلا به شدت مخالفند. آمریکا به علت ناکامی در راه اندازی انقلاب رنگی به تلاش برای کودتای نظامی روی آورده است.  
 

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!