پنجشنبه, ۲۸ مارس ۲۰۲۴
پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
احتمال ورود تفنگداران ویژه آمریکا به ونزوئلا قوت گرفت

ایسنا نوشت: معاون رئیس حزب سوسیالیست ونزوئلا پیش‌بینی کرد، تفنگداران ویژه نیروی دریایی آمریکا احتمالا وارد کشور می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیوسدادو کابیو، معاون رئیس حزب سوسیالیست ونزوئلا در جمع فعالان و سیاستمداران چپگرای سراسر آمریکای لاتین گفت: احتمال ورود تفنگداران ویژه نیروی دریایی آمریکا به ونزوئلا وجود دارد. مشکل آنها خروجشان از ونزوئلا خواهد بود.

تنش‌های بین واشنگتن و کاراکاس در سال جاری میلادی و زمانی شدت گرفت که خوآن گوآیدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا خودش را رئیس جمهوری خودخوانده این کشور خواند و انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ و روی کار آمدن مجدد نیکولاس مادورو را در سمت رئیس جمهوری ونزوئلا غیرمشروع خواند.

ایالات متحده و بسیاری از کشورهای غربی، گوآیدو را به عنوان رهبر بر حق ونزوئلا به رسمیت شناخته‌اند. دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده گفته ترجیح می‌دهد استفاده از تحریم‌ها را علیه کاراکاس ادامه دهد و بر مادورو برای کناره‌گیری، فشار بیاورد اما اقدام نظامی را به عنوان یک گزینه، رد نکرده است.

معاون رئیس حزب سوسیالیست ونزوئلا ریاست مجمع قانون اساسی این کشور را برعهده دارد که به مادورو وفادار است؛ کابیو را دومین فرد قدرتمند در دولت ونزوئلا پس از مادورو می‌دانند.

ارتش آمریکا، یک جنگنده ونزوئلایی را به رهگیری مخفیانه و تهاجمی یک هواپیمای نیروی دریایی خود در حریم هوایی بین‌المللی بر فراز دریای کارائیب در ۱۹ ژوئیه سال جاری میلادی متهم کرده است؛ دولت کاراکاس می‌گوید، این هواپیمای نظارتی و اطلاعاتی متعلق به ایالات متحده، وارد حریم هوایی ونزوئلا شده بود.

مجمع ملی اخیرا ورود مجدد ونزوئلا را به معاهده دفاع ملی که این کشور در ۲۰۱۳ از آن جدا شده بود، تایید کرد. افراطیون اپوزیسیون گوآیدو را برای پیوستن مجدد به این معاهده تحت فشار قرار دادند؛ این معاهده می‌تواند به عنوان یک عامل محرک درخواست کمک نظامی خارجی را برای بیرون کردن مادورو در نظر گرفته شود اما گوآیدو هشدار داده که این معاهده "یک راه‌حل سحرآمیز" نیست.

مادورو روز شنبه، تصمیم برای پیوستن مجدد کشورش به این معاهده را غیرقانونی و خیانت خواند؛ دادگاه عالی ونزوئلا روز جمعه پیوستن به این معاهده را "باطل" دانست و تلاش‌ها برای پیوستن به آن را "اقدامی خصمانه" توصیف کرد.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!