جمعه, ۲۹ مارس ۲۰۲۴
جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
خودروهای نظامی ارتش در خیابان‌های اکوادور

ارتش اکوادور با اعزام خودروهای نظامی به خیابان‌ها در پایتخت این کشور تلاش کرد ناآرامی و شورش معترضان را کنترل کند.

تهران - ایرنا - به گزارش بامداد دوشنبه خبرگزاری رویترز، پس از درگیری میان معترضان و نیروهای پلیس در کیتو پایتخت اکوادور که با مقاومت مردم مقابل اعلام منع آمد و شد از سوی رئیس جمهوری این کشور روی داد، خودروهای نظامی ارتش وارد خیابان‌ها شدند.

وزارت کشور اکوادور اعلام کرد که دو خودروی نظامی به آتش کشیده شده و گروهی از شورشیان با آتش زدن دفتر بازرسی کشور، تلاش کرده‌اند از موانع پلیس عبور کنند.

ناآرامی‌های چند روز گذشته در اکوادور شدیدترین مورد در بیش از یک دهه گذشته و نشان‌دهنده تازه‌ترین مخالفت‌ها در آمریکای لاتین با سیاست‌های صندوق بین‌المللی پول بوده است.

نخستین نشست رئیس‌ جمهوری اکوادور و رهبران معترضان دیروز (یکشنبه) و در پی تشدید اعتراض‌ها و اقدام ارتش مبنی بر منع رفت وآمد برگزار خواهد شد.

نشست دولت با نمایندگان معترضان در حالی برگزار می‌شود که اعتراض‌های اخیر در این کشور منطقه آمریکای لاتین تاکنون ۶ کشته و حدود ۲۱۰۰ مجروح و بازداشتی داشته است.

معترضان روز شنبه نیز یک ایستگاه تلویزیونی و دفتر یک روزنامه را هدف قرار دادند.

براساس اعلام مقامات اکوادور به دنبال ناآرامی‌های روز شنبه ۳۴ نفر بازداشت شدند و درگیری های شدیدی در پایتخت میان نیروهای پلیس و معترضان رخ داد.

«لنین مورنو» رئیس جمهوری اکوادور پیشتر در پی اعتصاب و اعتراض‌های سراسری علیه حذف یارانه سوخت، در این کشور وضع اضطراری اعلام کرد.

این اعتراض‌ها پس از آن آغاز شد که دولت در راستای اجرای بسته اصلاحاتی اقتصادی و مالی که از سوی صندوق بین‌الملل پول به عنوان شرط دریافت وام تحمیل شده، یارانه سوخت را حذف کرد.

در پی عملیاتی شدن طرح حذف یارانه‌ های سوخت، رانندگان تاکسی، اتوبوس و کامیون‌خیابان‌های «کیتو» پایتخت و «گوایکیل» دومین شهر اکوادور را مسدود کردند.

همچنین ایستگاه‌های اتوبوس تعطیل شد و اتحادیه‌ها، دانشجویان و گروه‌های قومی بومی به معترضان پیوسته و با آتش زدن لاستیک جاده‌ها را بستند.

مورنو که در انتخابات سال ۲۰۱۷ به ریاست جمهوری رسید و جانشین «رافائل کوره‌آ» شد، اعلام کرده که یارانه سوخت ظرف ۴۰ سال گذشته اقتصاد کشور را مختل کرده است.

دولت اکوادور در راستای اجرای اصلاحات اقتصادی اخیرا اعلام کرد که از سازمان کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک) خارج می‌شود تا بتواند تولید نفت و درآمدهای نفتی خود را افزایش دهد.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!