جمعه, ۲۹ مارس ۲۰۲۴
جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
ترامپ 3 كشور را از توافق تجارت آزاد آمريكايي لاتين حذف مي كند

دولت ترامپ كه به تازگي توافق تجارت آزاد آمريكاي شمالي (نفتا) را اصلاح كرده، در نظر دارد تا اين بار سه كشور را از توافق تجارت آزاد آمريكاي لاتين حذف كند.

به گزارش ايرنا از تارنماي روزنامه آمريكايي «شارلوت آبزرور»، مقام هاي دولت ترامپ با دقت در حال بررسي اين توافق كه در سال 2005 (84 - 1383) ميان 6 كشور از آمريكاي لاتين و ايالات متحده آمريكا امضا شد، هستند تا ببينند كه آيا امكان دارد بدون تغيير ديگر بخش هاي توافق، دسترسي ترجيحي نيكاراگوئه، جمهوري دومينيكن و السالوادور را به بازارهاي ايالات متحد آمريكا قطع كرد يا نه.
يكي از مقام هاي آمريكايي با اشاره به «حركت نيكاراگوئه به سمت اقتدارگرايي» و «روابط شبه آميز السالوادور و جمهوري دومينيكن با چين»، گفت: «همانطور كه آمريكا پيشتر نيز تصريح كرده، اجازه نخواهيم داد كه قراردادهاي تجاري ما از جمله قرارداد تجارت آزاد آمريكاي لاتين، به ابزاري براي سودرساندن به اقتصادهاي دستوري و عاملان سركوب گر در منطقه تبديل شوند.»
حذف اين سه كشور از توافق تجارت آزاد آمريكاي لاتين الزاما آنها را از فروش كالا به آمريكا منع نخواهد كرد بلكه آنها را مشمول تعرفه هاي سنگين تري مي كند كه پيش از امضاي اين توافق اعمال مي شدند.
واشنگتن در پي قدرت گرفتن دولت اقتدارگراي اورتگا در نيكاراگوئه، اين كشور را تحريم و فشارهاي اقتصادي و سياسي بر آن را افزايش داده است.
دولت ترامپ همچنين سال گذشته در پي آن كه السالوادور و جمهوري دومينيكن براي نزديك شدن به چين روابط ديپلماتيك خود را با تايوان قطع كردند، سفراي خود را از اين كشورها فراخواند.
چين دشمن تجاري آمريكا بوده و كاخ سفيد آن را به «فعاليت هاي اقتصادي غارتگرانه» متهم كرده است.
به گزارش ايرنا، قرارداد تجارت آزاد آمريكاي لاتين (CAFTA) در ابتدا بين ايالات متحده آمريكا و كشورهايي چون كاستاريكا، السالوادور، گواتمالا، هندوراس و نيكاراگوئه منعقد شد و در سال 2004 با پيوستن جمهوري دومينيكن به اين مذاكرات، نام آن به (CAFTA-DR) تغيير كرد.
اين نخستين بار نيست كه ترامپ از ابزار روابط تجاري و اقتصادي براي تحميل خواسته هاي سياسي خود بر ديگر كشورها استفاده مي كند.
دولت آمريكا در جايي كه از استدلال منطقي، مذاكره و تعامل با جهان بازمي ماند، به اهرم تحريم و تهديد اقتصادي متوسل مي شود.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!