شنبه, ۲۰ آوریل ۲۰۲۴
شنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 
آیا ایران انتقام سخت خود را در آمریکای جنوبی از ترامپ می‌گیرد؟

برخی رسانه‌ها معتقدند گستره نفوذ ایران بیش از خاورمیانه است. اما سایت "دِ هیل" اخیرا در مقاله ای، مدعی شده ایران می‌تواند در قلب آمریکای جنوبی به آمریکا ضربه بزند.

به گزارش نامه نیوز، بعد از ترور ناجوانمردانه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همراهانش در بغداد و حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران به پایگاه آمریکایی عین الاسد در نزدیکی بغداد، بسیاری در مورد تداوم درگیری‌ها بین ایران و آمریکا سخن گفتند. برخی رسانه‌های آمریکایی معتقدند حمله ایران به پایگاه عین الاسد پایان کار نبوده و آمریکا به زودی یک سیلی دیگر از ایران خواهد خورد.

در این میان اما آنچه توجه بسیاری را به خود جلب کرده این است که ایران از کدام مناطق می‌تواند به آمریکا ضربه زده و مانع قدرت طلبی ترامپ شود. بسیاری معتقدند قسمتهای اصلی خاورمیانه مانند عراق، سوریه، غزه و لبنان می‌توانند مناطق اصلی ضربه زدن باشند.

آماده باش نیروهای صهیونیستی در فلسطین اشغالی و نزدیکی های جولان، و مستشاران آمریکایی در عراق و سوریه نشان از این دارد که دشمن در خاورمیانه بیش از سایر مناطق ترسیده و منتظر رویارویی با ایران در این مناطق است.

آمریکای جنوبی؛ محلی که برخی به آن توجه می‌کنند

اما برخی رسانه‌ها معتقدند گستره نفوذ ایران بیش از خاورمیانه است. دِ هیل اخیرا در مقاله ای که نوشته مدعی است ایران می‌تواند در قلب آمریکای جنوبی به آمریکا ضربه بزند.

این رسانه تاکید دارد که در حالی‌که آمریکایی ها و موتلفینشان در خاورمیانه منتظر مواجهه با ایران هستند اما ایران می‌تواند در قلب آمریکای لاتین به سراغ ایالات متحده بیاید.

این روایت بیشتر ما را به یاد داستان هانیبال می‌اندازد که زمانی که رومی‌ها منتظر بودند در نزدیکی مدیترانه با او و لشکریانش مواجه شوند، او تنگه جبل الطارق را دور زد و پس از طی کردن کوه‌های آلپ، از پشت و در نزدیکی ایتالیا نیروهای رومی را غافلگیر کرد.

دِ هیل مدعی است ایران و حزب الله در طول این سالها(به خصوص از اواسط دوره دوم ریاست جمهوری باراک اوباما) توانسته اند در آمریکای جنوبی و در کشورهایی مانند برزیل، ونزوئلا، آرژانتین، کوبا و ... نفوذ پیدا کرده و از گرایشات ضد آمریکایی مردم و گروه‌های حاضر در آنها استفاده نمایند و متحدانی در آن مناطق ایجاد کنند. به جز این متحدان غیر دولتی، دولت ونزوئلا هم هست که همواره رابطه خوبی با ایران داشته و حتی بعد از فوت هوگو چاوز و ریاست جمهوری نیکولا مادورو این رابطه بهتر هم شده است.

ریشه دوستی ایران و آمریکای لاتین

پیش از این بسیاری از رسانه‌ها از پتانسیل شکل گیری جنبشهای مختلف علیه ایالات متحده در کشورهای آمریکای جنوبی نوشته و به خصوص نشانه‌های نفوذ روسیه را در این مناطق پیگیری کرده بودند(در این باره اینجا و اینجا بخوانید). از طرف دیگر، از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، ایران همواره سعی در این داشت که با کشورهای آمریکای جنوبی رابطه موثقی پیدا کند و ملاقاتهای پیاپی رئیس جمهور وقت کشورمان با سردمداران کشورهای آمریکایی مانند لولا داسیلوا در برزیل، اووه مورالس در بولیوی و برادران کاسترو در کوبا همگی از جمله نشانه‌های این اتفاق بودند.

با آغاز ریاست جمهور حسن روحانی این سیاست تا حدی تغییر کرد چرا که روحانی اولویت را بر رابطه دوستانه با همسایگان می‌دانست. با این حال، رابطه دوستانه ایران و کشورهای آمریکای لاتین هرگز قطع نشد و به خصوص در اجلاسهای بین المللی مختلف و از جمله جنبش عدم تعهدها همیشه ملاقاتهایی بین مقامات ایران و سران این کشورها ترتیب داده می‌شد.

اشاره رسانه‌‎هایی مانند دِ هیل به این اتفاق و قابلیت نفوذ ایران از طریق خاک آمریکای جنوبی به مراکز نظامی و غیر نظامی ایالات متحده در همین راستا است. رسانه‌های آمریکایی و اروپایی در این مدت در مورد نفوذ و قدرت ایران در مناطق مختلف بسیار نگاشته اند تا بدانجا که این نفوذ را تا آمریکای لاتین نیز دانسته اند. اکنون باید صبر کرد و دید که در آینده چه اتفاقی می‌افتد.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!