سه شنبه, ۱۶ آوریل ۲۰۲۴
سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
مداخله‌جویی دیپلمات آمریکایی در ونزوئلا به سبکی جدید

از زمان تعطیلی سفارت آمریکا در کاراکاس در مارس ۲۰۱۹، تحرکات دیپلمات‌های آمریکایی در کلمبیا برای نفوذ در میان جامعه ونزوئلایی و بیان اظهارات مداخله‌جویانه شدت یافته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک سال پس از تعطیلی سفارت آمریکا در کاراکاس، دیپلمات ارشد واشنگتن در ونزوئلا راه جدیدی برای نفوذ در این کشور آمریکای لاتین یافته است؛ دست‌کم به صورت مجازی.

جیمز استوری، عصر هر پنجشنبه از دفترش در سفارت آمریکا در بوگوتا یا سکونتگاهش در پایتخت کلمبیا از طریق فیس‌بوک ارتباط آنلاین برقرار می‌کند. او که مسلط به زبان اسپانیایی است، به سوالات ونزوئلایی‌ها و برخی از شهروندان آمریکایی که هنوز در این کشور سکونت دارند، پاسخ داده و به تازه‌ترین "فتنه و آشوب" مرتبط با ونزوئلا و ایالات متحده اشاره می‌کند.

او در گفت‌وگوهایش درباره مسائل بسیاری، از خرید بنزین ونزوئلا از ایران و مرگ جورج فلوید به دست پلیس آمریکا گرفته تا اتهاماتی مبنی بر اینکه نیکولاس مادورو قانون اساسی ونزوئلا را تضعیف می‌کند، صحبت می‌کند.

جیمز استوری در اظهارات مداخله‌جویانه اخیرش علیه مقام‌های ونزوئلایی عالی‌رتبه و خانواده‌های آن‌ها گفت: این یک دموکراسی حقیقی نیست. همه آن‌ها به شما خیانت می‌کنند.

اقدامات این دیپلمات آمریکایی، رویکردی غیر معمول برای توجیه سیاست آمریکا در ونزوئلاست که تاکنون در مسیر عزل مادورو شکست‌ خورده است. از آنجایی که جیمز استوری از ابزارهای سنتی نظیر بازدید از بیمارستان‌ها و مدارس، گفت‌وگو با خبرنگاران محلی و برگزاری میهمانی‌ها محروم مانده است، از "دیپلماسی-سایبری" برای نفوذ و انتقال پیام‌های جنجالی‌اش سوءاستفاده می‌کند.

او علاوه بر این گفت‌وگوهای آنلاین، رهبری تیمی از دیپلمات‌ها در یک سفارتخانه غیر معمول "مجازی" را بر عهده دارد که برای این منظور از کلمبیا، در همسایگی ونزوئلا اقدام می‌کنند. ویلیام براونفیلد، دیپلمات پیشین آمریکا در ونزوئلا (در دوران هوگو چاوز) اما استفاده از این چت ویدیویی را راهکاری "بسیار هوشمندانه" برای ارتباط‌ میان ونزوئلا و کلمبیا می‌داند که دچار اختلاف هستند.

براونفیلد می‌گوید: «اگر یک کاری باشد که رژیم نیکولاس مادورو برای انجام آن تلاش داشته باشد، آن قطع هرگونه ارتباط مستقیم با پایگاه او از جانب دولت آمریکا یا هر شخصی است که با او مخالف باشد. جیمز استوری همچنین می‌تواند پیام خود را به دیگر دیپلمات‌های خارجی که هنوز داخل ونزوئلا هستند و نسبت به گفته‌هایشان بسیار احتیاط به خرج می‌دهند، استفاده کند. او مطالبی را می‌گوید که آن‌ها نمی‌توانند بگویند.»

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!