جمعه, ۱۹ آوریل ۲۰۲۴
جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
آمریکا، مادورو را به خرابکاری انتخاباتی متهم کرد
دولت آمریکا، رئیس‌جمهوری ونزوئلا را به تشکیل "غیر قانونی" یک شورای انتخابات ملی جدید برای نظارت بر انتخابات پارلمانی این کشور آمریکای لاتین که قرار است امسال برگزار شود، متهم کرد.

خبرگزاری ایسنا: دولت آمریکا، رئیس‌جمهوری ونزوئلا را به تشکیل "غیر قانونی" یک شورای انتخابات ملی جدید برای نظارت بر انتخابات پارلمانی این کشور آمریکای لاتین که قرار است امسال برگزار شود، متهم کرد.

 به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ دیوان عالی ونزوئلا که در کنترل وفاداران نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلاست، به تازگی تشکیل این شورا را اعلام کرد. خوان گوآیدو، رهبر اپوزیسیون، تشکیل این هیات انتخاباتی را "غلط" دانسته و گفته اپوزیسیون آن را به رسمیت نمی‌شناسد.

براساس قانون اساسی ونزوئلا، اختیار انتصاب اعضای شورای انتخاباتی به "مجمع ملی" که تحت رهبری گوآیدوست، می‌رسد اما این دیوان عالی این کشور حکم داد که این مجلس در اجرای آن ناکام مانده است.

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت، مادورو قانون اساسی ونزوئلا را "دستکاری" می‌کند و این شورای جدید از اجرای شرایطی که لازمه برگزاری انتخاباتی آزاد و منصفانه است، ناکام می‌ماند.

پامپئو گفت: بدون اجرای این فرایند، انتخاباتی که بیانگر اراده این مردم باشد، غیر ممکن می‌شود. برداشتن این گام از سوی این رژیم و دیوان عالی آن، ونزوئلا را بیشتر از یک گذار دموکراتیک دور می‌کند.

این شورای انتخاباتی جدید روز دوشنبه اولین جلسه خود را برگزار کرد اما جزئیاتی از فرایند انتخاباتی آتی ارائه نکرده است.

دیوان عالی ونزوئلا دوشنبه شب با صدور حکمی، رهبران جدیدی برای حزب اپوزیسیون "اقدام دموکراتیک" معرفی کرد؛ اقدامی که مخالفان از آن به عنوان تلاشی برای فلج کردن دشمنان مادورو در انتخابات آتی یاد کردند. گوآیدو در پیامی گفت: این کار طرح این رژیم برای مناسب‌سازی سمبل‌ها و لوگوهای این نیروهای دموکراتیک برای مشروع‌سازی نمایش انتخاباتی آن‌ها را افشا می‌کند.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!