جمعه, ۱۹ آوریل ۲۰۲۴
جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
استفاده امارات از مزدوران آمریکای لاتین برای جنگهایش در لیبی و یمن

بر اساس یک گزارش، امارات متحده عربی متکی به نیروهای مزدور در جنگهایش در لیبی و یمن بوده و در عین حال آنها را در بنادر برخی کشورهای حوزه دریای سرخ مستقر ساخته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از اوراسین تایمز، در سال ۲۰۱۱، امارات متحده عربی قراردادی را به ارزش ۵۲۹ میلیون دلار با Reflex Response Security Consultants، شرکتی که توسط اریک پرینس، بنیانگذار شرکت امنیتی بلک واتر سابق مدیریت می شود امضا کرد. اریک پرینس در آمریکا به دلیل سوابق مربوط به تجارت امنیتی سابقش مشکلات حقوقی دارد.

به گفته کارشناسان، امارات متحده عربی روی منافعی در خاورمیانه، شمال آفریقا و شاخ آفریقا سرمایه گذاری کرده و ترسی از استفاده از نیروهای مزدور در پیشبرد تلاشهای منطقه ای خود نداشته است.

امارات متحده عربی با جمعیت کوچک ۲.۷ میلیون نفری قادر به یافتن نیروهای کافی در میان شهروندانش به منظور شرکت در جنگهای خارجی در منطقه نبوده است. در نتیجه مجبور به استخدام مزدوران برای انجام کارهای "کثیف" به نمایندگی از آن شده است.

محمد دحلان، مقام امنیتی ارشد سابق فلسطینی با توجه به روابط نزدیکش با شرکتهای امنیتی خصوصی که نیروی مزدور فراهم می کرده اند با ولیعهد امارات همکاری داشته است.

بر اساس یک گزارش نیویورک تایمز، حدود ۴۵۰ نیروی مزدور اهل کشورهای آمریکای لاتین، ملبس به یونیفورمهای ارتش امارات در سال ۲۰۱۵ در یمن مستقر شدند تا به همراه ائتلاف تحت رهبری عربستان با حوثی ها در یمن بجنگند. این گزارش تصریح داشته این شبه نظامیان قبل از استقرار در امارات متحده عربی آموزش دیده اند.

از طرف دیگر پایگاه باز فید نیوز هم در سال ۲۰۱۸ گزارش داد که امارات متحده عربی مزدوران آمریکایی را برای کشتن سیاستمداران متعلق به حزب الاصلاح که از نظر امارات به دلیل وابسته بودن به اخوان المسلمین یک "گروه تروریستی" به حساب می آیند به خدمت گرفته است.

این گزارش تصریح داشت، امارات متحده عربی به دنبال از بین بردن افرادی بوده که سیاستهای جدایی طلبانه آن را در یمن، کنترل آن بر منابع جنوب یمن و حضور ارتش و مزدورانش در جزیره استراتژیک سقطری را به چالش کشیده اند.

گزارش های رسانه های سودانی نشان داده اند که ژنرال حمیدتی، معاون رئیس شورای نظامی انتقالی و فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع، از سال ۲۰۱۹ دست کم ۴۰۰۰ سرباز را برای محافظت از تاسیسات نفتی در لیبی و کمک به نیروهای خلیفه حفتر برای حمله به طرابلس فرستاده است. همچنین دیگر مزدوران سودانی اهل گروه شبه نظامی جنجاوید که با حمیدتی مرتبط است نیز برای حمایت از حفتر در شهر بنغازی در شرق لیبی به سر می برند. امارات گمان برده می شود که از این مزدوران حمایت مالی به عمل آورده تا منافعش را در این کشور تامین کند.

اوایل سال جاری میلادی، شرکت Black Shield Security مستقر در امارات متهم به فریب جوانان سودانی از طریق پیشنهاد استخدام به عنوان گارد امنیتی در خاک خودش به این جوانان و  مستقر ساختن آنها در لیبی و یمن با زور بعد از طی یک دوره آموزشی در یک کمپ نظامی شد.

بر طبق گزارش رسانه های غربی، این شرکت دست کم ۳۰۰۰ سودانی را از طریق آژانسهای مسافرتی سودانی و واسطه های دیگری که برای آنها کار می کرده اند، به خدمت گرفته است.

سازمان Arab Organization for Human Rights مستقر در لندن شرکت مذکور را متهم به استفاده از روابط نزدیکش با شورای نظامی انتقالی به هدف جذب جوانان سودانی بی کار با ادعاهایی مشابه کرد. این سازمان بر آورد می کند که حدود ۳۰۰۰ سودانی با این شرکت قرارداد امضا کرده اند که برخی از آنها حاوی مهر سفارت امارات در خارطوم بوده اند.

چند روز پیش خانواده های مزدوران بازگشته به کشورشان، در مقابل سفارت امارات و مقر وزارت امور خارجه سودان در خارطوم تظاهرات کرده و از امارات خواستند از مردم سودان به خاطر فریب دادن صدها تن از جوانان آنها عذرخواهی کند.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!