سه شنبه, ۲۳ آوریل ۲۰۲۴
سه شنبه, ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
ونزوئلا تروریسم اقتصادی آمریکا علیه تهران و کاراکاس را محکوم کرد

دیپلمات ارشد ونزوئلا تصریح کرد که دولت ترامپ همچنان به دنبال هدف قرار دادن اقتصاد ونزوئلا و ایران است.

تهران-ایرنا- به گزارش تارنمای شبکه تله سور، ساموئل مونکاد نماینده دائم ونزوئلا در سازمان ملل روز گذشته(سه‌شنبه) ضمن محکوم کردن طرح‌های آمریکا برای فروپاشی اقتصادهای ونزوئلا و ایران تاکید کرد که مقامات دولت ترامپ همچنان به دنبال ضربه زدن به اقتصاد این دو کشور هستند.

وی در توییتی نوشت: در بحبوحه همه‌گیری جهانی کرونا، دو مقام نزدیک دولت ترامپ راهبردشان را برای نابودی اقتصاد ونزوئلا و ایران به نمایش می‌گذارند. این یک طرح نظام‌مند برای حمله به زندگی میلیون‌ها نفر با استفاده از تروریسم اقتصادی است. اینجاست که آنها (مقامات آمریکایی) به جنایت‌شان علیه بشریت اذعان می‌کنند.

این مقام ارشد ونزوئلا همچنین عنوان کرد که "الیوت آبرامز" نماینده ویژه دولت ترامپ در امور ونزوئلا، "برایان هوک" نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و "نادیا شادلاو" یک عضو موسسه هادسون آشکارا در حال ارائه طرح‌شان علیه ونزوئلا و ایران هستند.

مونکادا تصریح کرد که دولت ترامپ با این سیاستش مرتکب جنایت علیه بشریت شده است. وی افزود: دولت ترامپ با تروریسم اقتصادی به میلیون‌ها انسان حمله کرده است.

دونالد ترامپ از زمان به قدرت رسیدن در کاخ سفید بنا را بر تشدید فشارها علیه ونزوئلا گذاشت. هرچند در برخی مواقع سخن از مذاکره با دولت کاراکاس به میان آورد اما هدف اصلی واشنگتن براندازی دولت نیکلاس مادورو و قرار دادن فردی مطیع سیاست‌های آمریکا در ونزوئلا بوده است. سیاست آمریکا در قبال ونزوئلا طی سال های اخیر بر پایه مداخله در امور کشوری مستقل بوده که همچنان تداوم دارد.

برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز در حالی اخیرا نگرانی خود را نسبت به گسترش روابط ایران- ونزوئلا ابراز کرد که واشنگتن تلاش کرده مانع از توسعه روابط تجاری تهران- کاراکاس شود. ایران در حالی اخیرا با موفقیت چند نفتکش حامل سوخت را به ونزوئلا ارسال کرد که مقامات آمریکایی ابتدا بر ایجاد مانع در انتقال سوخت ایران به این کشور آمریکای لاتین تاکید کردند اما نتوانستند اقدامی در این راستا انجام دهند.

فشارهای دولت ترامپ علیه ایران و ونزوئلا در برخی زمینه‌ها نتیجه معکوس به دنبال داشته است. تشدید فشارها علیه تهران و کاراکاس حتی موجب گسترش روابط اقتصادی دو طرف شده به طوریکه ایران و ونزوئلا شجاعانه در مسیر تقویت مراودات اقتصادی‌شان به طور علنی گام برداشته‌اند. انتقال نفتکش‌های حامل بنزین از ایران به ونزوئلا در حالی انجام شده که پیشتر نگرانی‌هایی در مورد اقدام آمریکا علیه این نفتکش‌های ایران وجود داشت اما واشنگتن به رغم تبلیغات گسترده نتوانست مانع از انتقال محموله‌های بنزین به ونزوئلا شود.

اقدام جمهوری اسلامی ایران در اعزام نفتکش های حامل بنزین و نیز ارسال محموله‌های مواد غذایی و تجهیزات فنی و مهندسی به ونزوئلا، در شرایطی که دو کشور تحت شدیدترین تحریم‌های یکجانبه آمریکا هستند، دستاوردی قابل توجه، پیامی صریح از جانب تهران برای جامعه جهانی و سند روشن ارتقای توانمندی‌های ایران در عرصه‌های صنعتی، اقتصادی، تولید محصولات راهبردی و صادرات است.

ایران و ونزوئلا دهه‌هاست روابط قوی و محکمی در حوزه‌های مختلف داشته‌اند. ایران در حالی با فشارهای اقتصادی آمریکا روبرو بوده که می‌تواند با تحکیم روابط با کشورهای دوست همچون ونزوئلا، برخی کمبودها را جبران کند. نیکلاس مادورو رئیس‌ جمهوری ونزوئلا که دولتش بشدت تحت فشار آمریکا بوده، در طول سه سال اخیر با مشکلات اقتصادی و اجتماعی جدی دست‌ و پنجه نرم کرده اما بر مقاومت و پایداری در برابر تحریم‌ها تأکید داشته و همین پافشاری و مقاومت نتیجه داده است

به رغم هشدارهای آمریکا، روابط ونزوئلا با دیگر هم‌پیمانانش در مسیر توسعه همه‌جانبه بوده و در این میان چین، روسیه و کوبا نیز بدون هراس نسبت به هشدارهای کاخ سفید به کمک دولت مادورو شتافته‌اند. قطعا تقابل دولت ترامپ- ونزوئلا رویارویی آمریکا با یک کشور نیست و واشنگتن در حمایت کامل این کشورها از کاراکاس شکی ندارد.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!