جمعه, ۲۹ مارس ۲۰۲۴
جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
آمریکای لاتین و مخمصه‌های کرونایی، اقتصادی و اجتماعی

آمریکای لاتین با پشت سرگذاشتن آمریکا و کانادا از لحاظ شمار مبتلایان کووید-۱۹ به عنوان کانون تازه شیوع بیماری همه‌گیر در حالی با این بحران دست و پنجه نرم می‌کند که فراتر از چالشی بهداشتی با معضلات اقتصادی و اجتماعی نیز روبرو شده است.

تهران - ایرنا - به گزارش ایرنا پس از گذشت حدود هفت ماه از ظهور ویروس عجیب کرونا در جهان با احتساب آمار مبتلایان بیماری کووید-۱۹ (۲۶ ژوئیه/ پنجم مرداد) در کشورهای برزیل، مکزیک، پرو، کلمبیا و آرژانتین برای نخستین بار از شیوع ویروس کرونا در جهان، آمریکای لاتین با پشت سر گذاشتن آمریکا و کانادا از لحاظ شمار موارد ابتلا در صدر فهرست مناطق درگیر به این بیماری قرار گرفت. بر اساس آخرین اطلاعات شمار کل مبتلایان کووید-۱۹ در آمریکای لاتین به مرز ۵ میلیون نفر رسیده است. به این ترتیب پیش بینی‌های کارشناسان مبنی بر شناسایی این منطقه به عنوان کانون جدید ویروس کرونا به وقوع پیوست.

آمریکای لاتین در حالی شاهد روند صعودی آمار مبتلایان و جانباختگان است که شیوع بیماری همه‌گیر در جغرافیای درگیر با معضل فقر، فساد و خشونت به بحرانی مضاعف و به منزله تیر خلاص بر بدنه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی این منطقه تبدیل شده است.

«مایکل رایان» مدیر اجرایی سازمان جهانی بهداشت پیشتر اعلام کرد با افزایش سریع شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در آمریکای لاتین، این منطقه به زودی به کانون جدید شیوع بیماری تبدیل خواهد شد.

بحران بهداشتی ناشی از شیوع کرونا

در حالی که اروپا و برخی کشورهای آسیایی خود را برای موج دوم بیماری آماده می‌کنند، کشورهای آمریکای لاتین با تصاحب رده‌های بالاتر فهرست مبتلایان جهانی، مجموعه آشفته ای از موج اول، عادی سازی شرایط و در عین حال زنگ خطرها از موج دوم بیماری را تجربه می‌کنند.

همچنین آمریکای لاتین درحالی که حدود ۸.۵ درصد(بیش از ۶۰۰ میلیون نفر) کل جمعیت جهان را به خود اختصاص داده، اما امکانات بهداشت و درمان در این منطقه از ظرفیت های کمتری در مقایسه با دیگر مناطق جهان برخوردار بوده به گونه ای که برای هر یک هزار نفر در این مناطق نزدیک به ۲.۲ پزشک فعال هستند که این آمار در اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی به ترتیب ۳.۶ و ۲.۶ پزشک است.

در این میان آمار بیمارستان ها در آمریکای لاتین کمتر از آمار بیمارستان ها در اروپاست.  

برزیل با ثبت بیش از دو میلیون و ۷۰۸ هزار مورد ابتلا بعد از آمریکا در جایگاه دومین کشور درگیر به ویروس کرونا در جهان قرار دارد؛ همچنین تاکنون افزون بر ۹۳ هزار نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند.

ویروس کرونا در حالی گریبانگیر برزیل شده است که عدم امتناع و توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی بالاترین مقام دولتی به چالشی دوچندان در این کشور تبدیل شده است؛ پافشاری‌های «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهوری برزیل بر تصمیم گیری‌های نادرست خود در مدیریت فاجعه بار شیوع کرونا و اختلاف نظرها که موجب استعفای دو وزیر بهداشت در کمتر از یک ماه شد، تا جایی پیش رفته است که نه تنها در چالشی‌ترین بحران بهداشتی حاضر در کشور، صندلی ریاست وزارت بهداشت خالی مانده است بلکه تاثیر مثبت مصرف خودسرانه داروی هیدروکسی کلروکین در درمان بیماری کووید-۱۹ بولسونارو خبرساز شد. بر اساس مطالعات انجام شده تاثیر این دارو به عنوان درمان قطعی بیماری کووید-۱۹ در هاله ای از ابهام است و نتایج مثبت آن تا کنون ثابت نشده است.

مکزیک، پرو و شیلی به ترتیب با ثبت بیش از ۴۳۴ هزار، ۴۱۴ هزار و ۳۵۷ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا در جایگاه ششم، هفتم و هشتم کشورهای درگیر در فهرست جهانی قرار دارند؛ همچنین تا کنون بیش از ۴۷ هزار نفر در مکزیک، افزون بر ۱۹ هزار نفر در پرو و بیش از ۹ هزار نفر شیلی در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند.

به این ترتیب مکزیک دیروز (شنبه) با ثبت بالاترین میزان جانباختگان ناشی از ویروس کرونا، بعد از آمریکا و برزیل در جایگاه سوم بیشترین میزان مرگ و میر قرار گرفت.

گسترش سریع ویروس کرونا در مکزیک، پرو، شیلی، بولیوی و پاناما و بیمارستان های مملو ازبیمار، نظام درمانی این کشورها را با تهدید جدی مواجه کرده است. قرنطینه در پایتخت شیلی در حالی ادامه دارد که شیوع کووید-۱۹ در این کشور هنوز به پیک و اوج بیماری نرسیده است. در مکزیک و پرو اما به رغم افزایش شمار مبتلایان، دولت ها از تمدید قرنطینه جلوگیری کرده و روند از سرگیری فعالیت های اقتصادی را کلید زدند.   

شرایط در کلمبیا و آرژانتین همچنان با ادامه شرایط قرنطینه و محدودیت های اجتماعی ادامه دارد؛ در کلمبیا و آرژانتین به ترتیب بیش از ۳۰۶ هزار و ۱۹۶ هزار نفر به کووید-۱۹ مبتلا شده اند.

پیامدهای اقتصادی و اجتماعی

با گسترش بیماری همه گیر در آمریکای لاتین، مردم منطقه بزرگترین رکود اقتصادی، فقر شدید، بیکاری و نابرابری را تجربه خواهند کرد. بزرگ بودن اقتصاد غیررسمی در منطقه آمریکای لاتین از یک سو و ضعف دولت‌های این منطقه از سوی دیگر موجب وخامت اوضاع شده است.  

به دنبال پیامدهای اقتصادی پی در پی گسترش ویروس کرونا،  نمایشگاه  «فیوچرکام» ۲۰۲۰ میلادی، بزرگترین رویداد فناوری اطلاعات و ارتباطات از راه دور آمریکای لاتین که هر ساله با حضور بیش از ۵۰۰ شرکت و افزون بر ۳۵ هزار بازدید کننده به میزبانی برزیل برگزار میشد نیز لغو شد.  

اثرات ویران‌کننده اقتصادی و اجتماعی بحران کرونا در این منطقه به اندازه ای شدید است که حتی دستاوردهای کوچک آمریکای لاتین طی دو دهه نخست قرن حاضر نیز در حال از دست رفتن است.

انتظار می‌رود نرخ بیکاری آمریکای لاتین تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۱۳.۵ درصد برسد که دو درصد بالاتر از میزان پیش‌بینی در ماه آوریل و پنج درصد بالاتر از پیش‌بینی سال ۲۰۱۹ خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود که شمار بیکاران این منطقه به حدود ۴۴.۱ میلیون نفر برسد و افزایش ۱۸ میلیون نفری در مقایسه با سال ۲۰۱۹ تجربه خواهد کرد.

بانک جهانی هشدار داده است که تعداد افراد زیر خط فقر در آمریکای لاتین ممکن است در سال جاری میلادی ۲۳ میلیون نفر افزایش یابد و به نظر نمی‌رسد که سیاست‌های دولت‌های منطقه کمکی به رفع این مشکلات بکند. در سال گذشته کشورهای بولیوی، شیلی، کلمبیا و اکوادور شاهد شکل‌گیری اعتراضات خیابانی گسترده بودند و اکنون نظام سیاسی این کشورها ممکن است بیش از پیش تحت فشار قرار گیرد.

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل نیز پیشتر از پیامدهای منفی گسترش بیماری همه گیر بر اشتغال زنان آمریکای لاتین ابراز نگرانی کرد. بیش از ۶۰ درصد از نیروی کار در بخش مشاغل غیر رسمی و خدماتی در آمریکای لاتین را زنان شامل می شوند. گوترش گفت: زنان در حال حاضر از اثرات مهلک تعطیلی ها و قرنطینه رنج می برند؛ زنان از نظر شغلی به طور نا متناسب در مشاغل کم درآمد و بدون مزایا دسته بندی می شوند.

بررسی روند تکامل بیماری همه گیر در جهان و مقایسه پیامدهای کرونا در کشورهای آمریکای لاتین نشان از لزوم تقویت و بهبود نظام بهداشتی درمانی همزمان با مدیریت رهبران آگاه و مدبر، پذیرش مسئولیت و بهره گیری از فرصت ها از سوی همه اقشار و در عین حال عمل به توصیه‌های کارشناسان و دانشمندان دارد که می‌تواند راهگشای جوامع در بحران های آینده بشری باشد.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!