جمعه, ۲۹ مارس ۲۰۲۴
جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
ایران و ونزوئلا به دنبال تعاملاتی فراتر از گذشته هستند

کارشناس مسائل آمریکای لاتین گفت: جمهوری اسلامی ایران برای دور زدن تحریم‌ها به دنبال ایجاد موازنه‌سازی در حوزه آمریکای لاتین است.

هادی اعلمی فریمان کارشناس مسائل آمریکای لاتین در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا هر دو در سال‌های اخیر تحت تحریم‌های ایالات متحده بودند، گفت: روابط ایران و ونزوئلا از زمان دولت‌های نهم و دهم شدت بیشتری پیدا کرده است.

او افزود: تحریم‌ها، جمهوری اسلامی ایران را به این سمت سوق داد که شرکای جدیدی را از تمام دنیا به‌ویژه در حوزه آمریکای لاتین جست‌وجو کند، بنابراین اشتراکی که ایران در مسائل ضد آمریکایی با ونزوئلا داشت دو کشور را در مقاطعی به یکدیگر نزدیک کرد.

اعلمی فریمان با بیان اینکه تحریم، مولفه‌ای بود که موجب نزدیکی تهران و کاراکاس شد، گفت: جمهوری اسلامی فراتر از روابط با  ونزوئلا به دنبال این است که یک موازنه سازی در حوزه آمریکای لاتین ایجاد کند.

کارشناس مسائل آمریکای لاتین ادامه داد: در چند سال اخیر بسیاری از دولت‌های منطقه گرایش چپ گرایی پیدا کردند و ایران سعی کرد این موازنه را در آنجا جدی‌تر بگیرد، ولی بعد‌ها انتخابات موجب شد این کشور‌ها وضعیت راست گرایی پیدا کنند، اما ونزوئلا کماکان در این حالت باقی مانده است.

او تصریح کرد:  بهتر است جمهوری اسلامی ایران برای دور زدن تحریم‌ها و ایجاد موازنه سازی، گسترش روابط در آمریکای لاتین را دنبال کند.

اعلمی فریمان با اشاره به اینکه رئیس جمهور ونزوئلا از ایده خرید موشک از ایران استقبال کرده است، گفت: ابتدا کلمبیا بحث خرید موشک از تهران را مطرح کرد و از آنجایی که این کشور شریک راهبردی ایالات متحده است و کلمبیا و ونزوئلا همواره یک رقابت استراتژیک داشته اند، بنابراین نیکلاس مادرو از ایده خرید موشک استقبال کرده است.

او افزود:بحث خرید موشک از کشور ما نشان می دهد که  تهران و کاراکاس به دنبال برقراری تعاملاتی فراتر از گذشته با یکدیگر هستند و این موضوع مورد حساسیت کلمبیا و آمریکاست.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!