جمعه, ۲۹ مارس ۲۰۲۴
جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
جولان کرونا در آمریکای لاتین؛ بیش از ۲۵ میلیون مورد ابتلا

همه‌گیری کرونا در جهان با وجود واکسیناسیون کووید۱۹، بیش از دو میلیون و ۸۵۹ هزار قربانی گرفته و به ابتلای بالغ بر ۱۳۱ میلیون انسان منجر شده، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در منطقه آمریکای لاتین از مرز ۲۵ میلیون نفر فراتر رفت.

به گزارش یکشنبه ایرنا، براساس آمار رسمی خبرگزاری فرانسه با اوج گیری کرونا، بسیاری از کشورهای غربی ناگزیر از گذراندن تعطیلات آخر هفته عید پاک در میان محدودیت ها    شده اند. در این بین در حالی که تعداد مبتلایان منطقه آمریکای لاتین از مرز ۲۵ میلیون نفر گذشته، بیش از ۷۸۸ هزار تن از آنها نیز جان خود را از دست داده اند.

آمریکای لاتین در حالی از مرز ۲۵ میلیون نفر مبتلا به ویروس کرونا فراتر رفته که برزیل با سهل‌انگاری در کنترل همه‌گیری، میزبان حدود نیمی از آنهاست؛ این امر به ویژه با پیدایش ویروس جهش یافته برزیلی، سایر کشورهای منطقه را نیز در معرض خطری جدی قرار داده است.

رکورد آمار ابتلای روزانه در کشورهای آمریکای لاتین نیز افزایش یافته است. به طوری که در هفته گذشته آمار فوتی های برزیل به سه هزار و ۶۵۰ نفر رسید.

برزیل که به عامل نگرانی برای کشورهای همسایه و منطقه تبدیل شده، در ماه گذشته بدترین ماه پاندمی را با بیش از ۶۶ هزار مرگ و میر و حدود ۳۲۱ هزار مبتلا سپری کرد.

کشور پهناور آمریکای جنوبی با وجود اجرای واکسیناسیون و اتخاذ تدابیر جدید بهداشتی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، نزدیک به ۱۳ میلیون مورد ابتلا و بالغ بر تعداد ۳۳۰ هزار تن جانباخته ناشی از بیماری همه گیر را ثبت کرده و بیش از ۴۵ درصد مبتلایان را در خود جای داده است. غول آمریکای لاتین با داشتن جمعیتی حدود ۲۱۲ میلیون نفر، پس از ایالات متحده آمریکا دومین جایگاه جهانی را از نظر میزان ابتلا به کووید ۱۹ دارد و در منطقه آمریکای لاتین نخستین کشوری است که آمار هشداردهنده از موارد ابتلا را ثبت کرده است.

طی هفته های اخیر شیوع کرونا در برزیل رشد چشمگیری داشته است به طوری که در پی رکوردشکنی کووید-۱۹، بسیاری از مقامات ازجمله وزیر امور خارجه و دفاع و فرماندهان ارتش این کشور در اعتراض به عملکرد ژائیر بولسونارو رییس جمهوری این کشور از سمت خود استعفا کردند. براساس تحلیل های کارشناسان، این اولین بار در تاریخ برزیل است که روسای ارتش، نیروی دریایی و هوایی به دلیل اختلاف با رئیس جمهور به طور همزمان کناره گیری می کنند.

همچنین با استعفای وزیر بهداشت برزیل در دو هفته گذشته، غول آمریکای لاتین شاهد چهارمین‌ وزیر بهداشت خود از زمان آغاز همه‌گیری کرونا بوده است.

در پی نارضایتی‌های عمومی از سوء مدیریت همه‌گیری توسط دولت برزیل، میزان محبوبیت رئیس جمهور به شدت راستگرای این کشور پیرامون واکنش او به شیوع کووید-۱۹ سقوط کرده است. او که دو سال قبل به قدرت رسید پیوسته با تدابیر منع تردد مخالفت و استدلال کرده که خسارت این تدابیر بدتر از آثار ویروس کرونا خواهد بود. ژائیر بولسونارو همچنین به برزیلی ها گفت که "از نالیدن" درباره اوضاع دست بردارند.

درحالی که بولسونارو، سال ۲۰۲۱ میلادی را سال «واکسیناسیون کرونا» نامیده بود، اما منتقدان از نبود اقدامات منسجم دولت خبر می دهند.

آمار روزانه مرگ در برزیل در اثر کووید-۱۹ برای اولین بار در ماه جاری از مرز سه هزار نفر گذشت، که سیستم بهداشتی را در آستانه فروپاشی قرار داده و به نگرانی از بدل شدن این کشور به تهدیدی برای بهداشت جهانی دامن زده است.

 محققان هشدار می دهند که شیوع گونه کنترل نشده کرونا در بزریل به مثابه یک بمب اتمی می تواند موجب گسترش این همه گیری در سراسر جهان شود.

پس از برزیل،  کلمبیا با بیش از دو میلیون و ۴۳۷ هزار مبتلا و بالغ بر ۶۳ هزار مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ قرار گرفته است. این کشور آمریکای لاتین نیز در میان درگیری‌های داخلی تحت رهبری دولت راستگرای «ایوان دوکه» با بحران همه‌گیری دست و پنجه نرم می‌کند.

آرژانتین نیز با ثبت بیش از دو میلیون و ۳۸۳ هزار مورد ابتلا و حدود ۵۶ هزار جانباخته جایگاه سوم منطقه از نظر فراوانی مبتلایان را به خود اختصاص داده است.

«آلبرتو فرناندز» رئیس جمهوری آرژانتین نیز با وجود دریافت واکسن ضد کرونا در یک ماه گذشته، روز جمعه به کووید۱۹ مبتلا شد.

مکزیک با ثبت ارقامی مشابه با حدود دو میلیون و ۲۴۹ هزار مبتلا و ۲۰۴ هزار نفر فوتی، جایگاه چهارم منطقه ای و رتبه سیزدهم جهانی را از نظر تعداد موارد ابتلا نشان می دهد.

وزارت بهداشت پرو، نیز با هشدار درباره نفوذ ویروس جهش یافته برزیلی به این کشور اعلام کرد: ویروس کرونای برزیلی بیش از ۳۹,۷ درصد مبتلایان را به خود اختصاص داده است. این کشور آمریکای لاتین نیز تاکنون بیش از یک میلیون و ۵۷۳ هزار تن مورد ابتلا و بیش از ۵۲ هزار فوتی بر اثر ویروس کرونا را ثبت کرده است.

«کریسا اتینه» مدیر سازمان بهداشت پان آمریکایی ضمن هشدار درباره وخامت اوضاع پاندمی به ویژه در آمریکای جنوبی گفت: شیوع بیماری در شیلی، پاراگوئه و اوروگوئه نیز در حال افزایش است.

شیلی که ۲۴ درصد جمعیت هدف خود را با دو دوز واکسن ضدکرونا واکسینه کرده و همچنان پیشتاز کشورهای منطقه در اجرای واکسیناسیون است، اما در روزهای اخیر بدترین آمار ابتلا را از زمان آغاز همه گیری ثبت کرده است.

بنابر اعلام مقامات شیلی، شمار مبتلایان به بیش از یک میلیون و ۱۹ هزار نفر افزایش یافته و بالغ بر ۲۳ هزار و ۵۰۰ نفر در این کشور بر اثر کووید۱۹ جان باخته اند.

اکوادور نیز که شاهد وخاومت اوضاع و بالا رفتن میزان شیوع بیماری در روزهای اخیر بوده است محدودیت های خاص ۳۰ روزه در برخی استانها برقرار کرده است. براساس آخرین به روزرسانی وردمیترز، شمار مبتلایان در این کشور بیش از ۳۳۳ هزار و تعداد فوتی ها نزدیک به ۱۷ هزار نفر ثبت شده است.

اکوادور در ۱۱ آوریل با تشدید تدابیر بهداشتی و امنیتی به استقبال دور دوم انتخابات ریاست جمهوری خواهد رفت.

براساس آمار اعلامی وزارت بهداشت پاراگوئه، شمار قربانیان کرونا در این کشور از ۴ هزار و ۳۰۰ تن و تعداد کل مبتلایان از  ۲۱۹ هزار و ۳۰۰ نفر فراتر رفت.

اروگوئه که تا همین اواخر به عنوان نمونه ای در مدیریت همه گیری مطرح بود، اما از پنج شنبه گذشته با ثبت ۳۵ رکورد فوتی روزانه از مرز هزاره مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا عبور کرده و میزان شیوع بیماری با حدود ۱۱۴ هزار مبتلا نیز همچنان در حال افزایش است.

تدابیر بهداشتی و واکسیناسیون در آمریکای لاتین

در میان شرایط هشداردهنده برزیل، به ویژه پس از پیدایش ویروس جهش یافته در این کشور، بسیاری از کشورهای همجوار برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در طول هفته عید پاک میلادی (۸ تا ۱۴ فروردین) اقدامات بهداشتی تازه‌ای را در دستور کار قرار دادند.

ونزوئلا پیشتر، در میان اجرای طرح واکسیناسیون و برخی تمهیدات دیگر، با برقراری حصار بهداشتی به مقابله با شیوع ویروس جهش یافته برزیلی شتافت. «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا در پی کشف برخی موارد ابتلا به ویروس جهش یافته برزیلی در کشورش، دستور داد با ایجاد حصار بهداشتی و اتخاذ تدابیر کنترلی لازم، از شیوع گسترده این ویروس جلوگیری کنند.

با شدت یافتن بحران ویروس کرونا در برزیل، اروگوئه و بولیوی نیز برای مقابله با گسترش این ویروس، مرزهای خود را با برزیل بستند، شیلی نیز از دوشنبه گذشته به مدت یکماه مرزهای خود را بر روی همگان بست.

در این میان چشم امید منطقه برای مقابله با پاندمی، به طرح های واکسیناسیون علیه ویروس کرونا دوخته شده بود که با روندی هرچند نامتقارن در کشورهای مختلف به اجرا درآمد.

براساس داده های تارنماری آماری دانشگاه آکسفورد، سرعت بالای واکسیناسیون در شیلی نام این کشور آمریکای جنوبی با حدود یک هزار و ۳۰۰ مرکز در سراسر کشور را به نمونه‌ای جهانی و منطقه ای تبدیل کرده است.

دولت شیلی که از ۱۵ بهمن به اجرای واکسیناسیون روی آورده، در نظر دارد با ادامه این روند تا پایان ماه ژوئن (تیر ۱۴۰۰) ۱۵ میلیون نفر از جمعیتش را در برابر ویروس کرونا واکسینه کند.   

شیلی به عنوان پیشتاز کشورهای جهان و آمریکای لاتین در برنامه واکسیناسیون برای خرید ۶۰  میلیون دوز واکسن چینی کروناواک متعلق به شرکت سینوواک ثبت نام کرده است.

برزیل اما با گام هایی کند، تنها حدود ۸ درصد از جمعیت ۲۱۲ میلیون نفری خود را واکسینه کرده که ۲.۳ درصد آنها کاملا مصون شده اند. تحلیلگران، روند کند واکسیناسیون در برزیل را به سهل انگاری دولت بولسونارو در مقابله جدی با همه گیری و تاخیر در توافق با شرکت های جهانی تولیدکننده واکسن برای دریافت میزان دوز لازم از این داروها نسبت می دهند.

اگرچه برزیل با حدود ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار دوز،  در صدر کشورهای دریافت کننده واکسن علیه ویروس کروناست و تا کنون بیش از هفت میلیون و ۳۰۰ هزار دوز واکسن تزریق شده اما این رقم در مقایسه با جمعیت ۲۱۱ میلیون نفری این کشور، رقم ناچیزی است.  برزیل در ۲۸ دیماه، با تایید استفاده اضطراری واکسن چینی «کروناواک» و واکسن انگلیسی «آسترازنکا» طرح واکسیناسیون کووید_۱۹ را آغاز کرد.

با این وجود، با مانع تراشی دولت برزیل در تامین واکسن و آغاز برنامه‌های واکسیناسیون کووید-۱۹ این امر در برزیل به کندی پیش می رود. بولسونارو بدون باور به اثربخشی واکسن های دریافتی، ابتلا به کرونا را بهترین واکسن برای مقابله با این ویروس خوانده است.

این درحالی است که ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری این کشور سال ۲۰۲۱ میلادی را سال «واکسیناسیون کرونا» نامیده بود، اما منتقدان از نبود اقدامات منسجم دولت خبر می دهند.

رئیس جمهوری برزیل در ادامه مواضع مخالف خود در رابطه با خرید واکسن و تضمین برنامه‌های واکسیناسیون کووید-۱۹ از طریق دیگر کشورها، اعلام کرد: برزیل نمی‌تواند وابسته به خرید واکسن باشد. اکثریت واکسن‌های موجود تنها شش ماه اعتبار دارند، ما باید برای جلوگیری از هزینه سنگین خرید، واکسن داخلی را تولید کنیم.

به دنبال رکوردشکنی‌ها در میزان ابتلا و جانباختگان کرونا و تعلیق پروازهای همسایگان برزیل در نتیجه هراس از گونه جهش‌یافته برزیلی،  این کشور با اعلام آغاز آزمایش‌های انسانی با واکسن تولید داخل، خبری مسرت‌بخش نه فقط برای برزیل که برای همه کشورهای آمریکای لاتین به ارمغان آورد.

ونزوئلا از جمله کشورهای آمریکای لاتین است که از نخستین مراحل کارآزمایی‌های بالینی واکسن اسپوتنیک وی بر افراد داوطلب، با مقام‌های روس همکاری گسترده داشته است.

در ادامه روند واکسیناسیون در کاراکاس با ورود دومین محموله ۱۰۰ هزار دوز واکسن روسی اسپوتنیک وی، «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری این کشور و همسرش دوز نخست از واکسن روسی را دریافت کردند.  

۱۳ فوریه (۲۵ بهمن) نخستین محموله شامل ۱۰۰ هزار دوز واکسن روسیه به این کشور رسید. بر اساس برنامه‌ریزی وزارت بهداشت ونزوئلا این کشور در نظر دارد در مرحله نخست طرح واکسیناسیون، ۱۰ میلیون نفر از جمعیت نزدیک به ۳۱ میلیون نفره اش را در برابر ویروس کرونا واکسینه کند.

همچنین نخستین محموله از ۵۰۰ هزار دوز واکسن سینوفارم چین همراه با محموله ای از تجهیزات پزشکی و بهداشتی از قبیل ماسک و آزمایش‌های تشخیصی نیز یکم مارس/ ۱۱ اسفند به فرودگاه سیمون بولیوار در کاراکاس، پایتخت این کشور رسید.

ونزوئلا با ثبت حدود ۱۶۴ هزار مورد ابتلا و ۱۶۴۷ جانباخته، در کنار تداوم تدابیر بهداشتی، با اجرای طرح واکسیناسیون چشم امید به مهار همه‌گیری در قلمرو ملی خود بسته است.  

مکزیک نیز از دو هفته گذشته، برای اولین بار توزیع ۹۴۰ هزار و ۲۲۲ دوز واکسن چینی «کانسینو» را آغاز کرد. این میزان بخشی از مجموع ۳۵ میلیون دوز واکسن خریداری شده از این شرکت چینی است.

به این ترتیب با احتساب کانسینو، این کشور آمریکای لاتین تا کنون بیش از ۹ میلیون دوز واکسن متعلق به شرکت‌های تولیدی گوناگون تامین کرده است؛ سه میلیون و ۸۹ هزار دوز فایزر، ۸۷۰ هزار دوز آسترازنکا، سه میلیون دوز واکسن چین سینوواک و ۴۰ هزار دوز اسپوتنیک وی روسیه.

در حالی که دستیابی به واکسن های موثر برای مقابله با کووید۱۹ به چالشی روزافزون برای دانشمندان جهان تبدیل شده، داشتن همزمان ۴ واکسن در مرحله کارآزمایی بالینی چشم اندازی وسیع تر در برابر کوبا گشوده است. واکسن کوبایی سوبرانا ۰۲ در این میان با طی مراحل پایانی کارآزمایی های بالینی به مرحله تولید خود نزدیک می شود تا به وعده دولت کوبا این کشور مصونیت تمام جمعیت خود را با واکسن تایید شده ملی تضمین کند.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!