جمعه, ۰۳ می ۲۰۲۴
جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
مورخ ونزوئلایی: دیپلماسی آمریکا، ' دیپلماسی موشکی است

تهران - ایرنا - 'عمر گالیندز' مورخ ونزوئلایی، با اشاره به 'جنگ نامتعارفی' که علیه ونزوئلا به راه افتاده است، دیپلماسی آمریکا را دیپلماسی موشکی توصیف کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه تله سور، گالیندز استاد تاریخ در ونزوئلا در نشست وزارت امور خارجه ونزوئلا در باره روابط این کشور آمریکای جنوبی و آمریکا، گفت: دیدگاه ژئوپلتیک هوگو چاوز رئیس جمهوری فقید ونزوئلا توانست برای اولین بار یک ونزوئلا مستقل و خودمختار ایجاد کند که با حملات خارجی مواجه شد.
وی در این نشست که با حضور شماری از مقامات دولتی و متفکران برگزار شد، افزود: 'دیپلماسی آمریکا، دیپلماسی موشکی' است.
' دانیلا رودریگز' مدیر دفتر معاونت وزیر امور خارجه ونزوئلا در امور آمریکای شمالی نیز در این نشست خاطر نشان کرد: ایالات متحده آمریکا در سوابق اقداماتش علیه ونزوئلا، اهداف مختلفی را در پیش گرفته که تحت هدف بازیابی تسلط کامل بر تمامی منابع سرمایه ای این کشور، هدایت شده است.
وی عنوان کرد: آمریکا منافع چشمگیری در خنثی کردن پروژه چند قطبی گری در جهان که توسط ونزوئلا نیز حمایت می شد، داشته است.
رودریگز گفت: لازم است مردم ونزوئلا در مواجهه با حملات عوامل امپرپالیستی، 'بیداری گروهی' را تجربه کنند.
به گزارش ایرنا، سخنان این مورخ و مقام ونزوئلایی در مورد اقدامات آمریکا علیه ونزوئلا در حالی مطرح شده است که نیکلاس مادورو رئیس جمهوری این کشور آمریکای جنوبی بارها از طرح واشنگتن برای به راه انداختن کودتا علیه دولت کاراکاس پرده برداشته است.
مادورو در حالی با اعتراض های مخالفان به مدت بیش از 100 روز مواجه بوده که دولتش با چالش های جدی از جمله کمبود مواد غذایی و دارویی و همچنین تورم بسیار زیاد در این کشور روبرو است. مخالفان دولت ونزوئلا، مادورو را عامل بحران اقتصادی در این کشور معرفی کرده ا‌ند.
دولت کاراکاس چند روز پیش، لئوپولدو لوپز رهبر مخالفان را از بازداشتگاه به زندان خانگی انتقال داد که این اقدام مثبت با استقبال کشورهای آمریکای لاتین، اسپانیا و آمریکا مواجه شد.
دولت آمریکا به رغم استقبال از آزادی 'لئوپولدو لوپز' رهبر مخالفان دولت ونزوئلا از زندان، خواستار آزادی کامل وی و «صدها زندانی سیاسی' در این کشور شد.
اقدام دولت مادورو در آزادی لوپز از زندان می تواند گامی سازنده برای کاهش تنش ها در این کشور باشد.
مادورو در روز اول ماه می‌ (11اردیبهشت ماه) به مناسبت روز جهانی‌ کارگر، برای تشکیل مجلس موسسان قانون به منظور بازنگری در قانون اساسی‌ فراخوان داد، زیرا معتقد است که این امر تنها راه بازگرداندن صلح به ونزوئلاست.
مخالفان دولت ضمن انتقاد از طرح بازنگری قانون اساسی، اعلام کردند: چاویست ها با بازنگری قانون اساسی‌ و تشکیل این مجلس، قصد کودتایی را دارند که با صدور حکم‌های بحث انگیز دیوان عالی‌ برای سلب اقتدار مجلس ملی‌، آغاز شده است.
شورای ملی‌ انتخابات ونزوئلا، روز 30 ژوییه (هشتم مرداد ماه) را موعد برگزاری انتخابات اعلام کرده است.
حزب ائتلاف مخالف دولت برای مقابله با چنین اقدامی، از هواداران خود خواسته که همچنان به اعتراضاتی که از 99 روز پیش آغاز شده و تاکنون در میان مخالفان دولت بیش از 90 کشته بر جا گذاشته است، ادامه دهند و خود را برای جلوگیری از سوء استفاده از مراکز اخذ رای برای تقلب، آماده کنند.
دولت مادورو در مقابل اعتراضات و انتقادات بسیاری از کشورها، مخالفت ها علیه خود را کودتایی نامیده که توسط آمریکا برای سرنگونی دولت ونزوئلا، حمایت می‌ شود.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!