پنجشنبه, ۰۲ می ۲۰۲۴
پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
یکی از قضات دادگاه عالی سایه ونزوئلا زندانی شد

رهبر اپوزیسیون و یک گروه‌ حقوق بشری ونزوئلا از زندانی شدن یکی از قضات دادگاه عالی سایه این کشور به دستور دادگاه نظامی ونزوئلا خبر دادند؛ دادگاه عالی‌ که کنگره در اقدامی برای ضربه زدن به رئیس‌جمهور این کشور ایجاد کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، گروه حقوق بشری فورو پنال گفت: آنجل زرپا، روز شنبه بازداشت، سپس به زندان منتقل شد و در حال حاضر دست به اعتصاب غذا زده است.

این گروه، از زندانیان سیاسی در ونزوئلا در بحبوحه بحران سیاسی و اقتصادی شدید این کشور دفاع می‌کند.

انریکه کاپریلس، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا نیز گفت: زرپا محبوس شد. زرپا وقتی در مقابل این دادگاه نظامی حاضر شد، حتی این حق را نداشت که به انتخاب خودش وکیل برگزیند.

وی افزود: نه روند صحیح و نه وکیل خصوصی و حاضر شدن در مقابل یک دادگاه نظامی. این چه رویدادی است؟

نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا روز یکشنبه هشدار داده بود ۳۳ قاضی‌که کنگره تحت کنترل اپوزیسیون به عنوان دادگاه عالی سایه تعیین کرده بازداشت خواهند شد.

تاکنون زرپا تنها قاضی دادگاه عالی سایه است که توسط مقامات بازداشت شده است.

اپوزیسیون معتقد است که دادگاه عالی کنونی مملو از قضات وفادار به مادوروست.

بسیاری از قضات این دادگاه عالی کمی قبل از آن که حزب حاکم مادورو اکثریت خود را در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۵ از دست دهند،‌ منصوب شده بودند.

دادگاه عالی ونزوئلا گفت: کنگره با برگزاری مراسم سوگند قضات سایه پای خود را از حد و مرزش فراتر گذاشته و مرتکب خیانت شده است.

در همین حال اپوزیسیون ونزوئلا در آخرین تلاش برای وادار کردن مادورو به منظور دست کشیدن از برگزاری رای گیری برای ایجاد یک کنگره مناقشه آمیز مراکز انتخاباتی را با شعارهای ضد دولتی پوشاند و به افتخار معترضان کشته شده در جریان اعتراضات یک راهپیمایی برگزار کرد.

علی‌رغم مخالفت بسیاری از ونزوئلایی‌ها، موجی از انتقادات بین‌المللی و مخالفت‌ها در داخل حزب حاکم سوسیالیست، مادورو قصد دارد رای گیری روز یکشنبه درخصوص مجمع قانون اساسی را پیش ببرد.

منتقدان می‌گویند این مجمع قانون اساسی با هدف ایجاد یک دیکتاتوری در این کشور تاسیس می‌شود اما مادورو ۵۴ ساله تاکید دارد که این تنها راه برای قدرت دادن به مردم و برقراری صلح پس از چهار ماه ناآرامی‌های ضددولتی است که در آن بیش از ۱۰۰ تن کشته و بحران اقتصادی به دنبال آن شدیدتر شده است.

تعدادی از طرفداران اپوزیسیون ونزوئلا در مراکز مختلف رای گیری گردهم آمدند و درحالی که بنرهایی در دست داشتند، شعارهایی نیز سر دادند.

بر روی یکی از بنرها نوشته شده بود: بهتر است ایستاده بمیریم تا اینکه زانو زده زندگی کنیم.

اپوزیسیون نیز عصر دوشنبه به افتخار معترضان کشته شده در جریان این ناآرامی‌ها راهپیمایی‌های سراسری را برگزار کرد.

(خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!