جمعه, ۲۹ مارس ۲۰۲۴
جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
"دستکاری" در نتایج انتخابات ونزوئلا؛ اتهامی که دولت رد می‌کند

در پی اعلام شرکت انتخاباتی دخیل در روند رای گیری انتخابات اخیر ونزوئلا مبنی بر اینکه در تعداد آرای اعلام شده دستکاری شده است، رئیس شورای انتخابات ملی ونزوئلا ادعای هر گونه تقلب در انتخابات را رد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان،‌ شرکت "اسمارت ماتیک" که یک شرکت چند ملیتی است و برنامه تکنولوژیک لازم برای رای گیری و سرویس‌های انتخاباتی در انتخابات ونزوئلا از سال ۲۰۰۴ را ارائه می‌دهد مدعی شد که اختلافی میان تعداد رای دهندگان ثبت شده در سیستم و تعداد اعلام شده وجود دارد. این اختلاف نزدیک به یک میلیون نفر است.

آنتونیو موجیکا، رئیس اجرایی این شرکت با بیان اینکه انتخابات اخیر دستکاری شده است، گفت: این شرکت این اتهامات را علیه دولت ونزوئلا اعلام نمی‌کند اما تعداد اعلام شده با تعداد رای دهندگان ثبت شده در سیستم یکسان نیست.

در همین راستا تیبی سی لوسنا، رئیس شورای انتخابات ملی ونزوئلا با رد ادعای شرکت اسمارت ماتیک گفت: این ادعاهای غیر مسئولانه بر اساس پیش بینی‌ها بدون هیچ گونه مبنای اطلاعاتی انجام گرفته است.

وی ادامه داد: اسمارت ماتیک تنها مسئول سرویس‌های فناوری است و دیگر هیچ مسئولیتی ندارد.

روز یکشنبه بخشی از مردم ونزوئلا برای رای دهی به ۵۴۵ کرسی مجلس موسسان که مسئول اصلاح قانونی اساسی در این کشور هستند، به پای صندوق‌های رای رفتند.

ائتلاف MUD اپوزیسیون ونزوئلا که تظاهرات خشونت آمیز خیابانی را از اوایل ماه آوریل سال میلادی جاری رهبری می‌کند، وعده داده بود که انتخابات را از طریق بستن جاده‌ها برای جلوگیری از حضور مردم در حوزه‌های رای گیری متوقف خواهد کرد.

رئیس شورای انتخابات ملی ونزوئلا اعلام کرد: نزدیک به ۲۰۰ حوزه رای گیری از سوی معترضان مورد حمله قرار گرفته است.

همچنین وی در جمع خبرنگاران اعلام کرد: شرکت اسمارت ماتیک یک شرکت پشتیبانی و تکنولوژیکی است و نمی‌تواند به تعداد نهایی رای دهندگان دسترسی داشته باشد.

او افزود: اظهارات رئیس اجرایی این شرکت تنها با هدف زیر سوال بردن نتایج انتخاباتی انجام گرفته است که در آن شرکت اسمارت ماتیک تنها نقش ارائه سرویس داشته است. با این حال موجیکا اعلام کرد: بدون شک در نتایج انتخابات اخیر مجلس موسسان دستکاری شده است.

شرکت اسمارت ماتیک که در لندن مستقر است ۲۴ هزار دستگاه رای‌گیری به ونزوئلا داده بود تا انتخابات روز یکشنبه را برگزار کند.

هم‌زمان خبرگزاری رویترز هم جداگانه گزارش داده است که در یک نامه داخلی از مسئولان انتخاباتی ونزوئلا آمده که تا دو ساعت پیش از پایان رای‌گیری، کمتر از چهار میلیون نفر رای داده بودند. این رقم، کمتر از نصف آمار نهایی است که مقام‌های دولت درباره میزان مشارکت می‌دهند.

نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، به دنبال پیروزی مخالفان در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۶ دچار مشکلاتی شده و در ماه‌های اخیر تحت فشار بوده است.

او با برگزاری انتخابات مجلس موسسان با اختیارات ویژه، به دنبال محدود کردن قدرت پارلمان بود. اما مخالفان این انتخابات را تحریم کردند.

مخالفان، برگزاری انتخابات را تلاشی برای قبضه قدرت می‌دانستند و در آن نامزدی نداشتند.

به همین دلیل میزان مشارکت در انتخابات اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند، چرا که نرخ مشارکت به نوعی حاکی از میزان حمایت از دولت تلقی می‌شود.

نهاد جدید مجلس موسسان این اختیار را هم دارد که قانون اساسی را تغییر دهد و به این ترتیب مجلس ملی را در حاشیه قرار می‌دهد.

مجلس ملی ونزوئلا با درخواست تحقیقات کیفری درباره ادعای شرکت اسمارت‌ماتیک موافقت کرده است.

مخالفان قصد دارند امروز پنجشنبه که اولین روز کار مجلس موسسان است، تظاهرات گسترده‌ای برگزار کنند.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!