پنجشنبه, ۰۲ می ۲۰۲۴
پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
جامعه جهانی تهدید اخیر ترامپ علیه ونزوئلا را محکوم کرد

تهران- ایرنا- سیاستمداران، جنبش های اجتماعی و دولتهای جهان تهدید اخیر دونالد ترامپ علیه ونزوئلا را محکوم کردند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شبکه تله سور، ' نوام چامسکی' اندیشمند آمریکایی به شبکه تله سور گفت: این تهدید ترامپ ' شوکه کننده و خطرناک' است.
وی افزود: رئیس جمهوری آمریکا تلاش می کند تا خود را بر سر زبان ها نگه دارد و توجه زیادی به پیامدهای واقعی صحبت هایش در جهان ندارد. البته این امیدواری وجود دارد که ژنرال های اطرافش متوجه پیامدهای حرفهای رئیس جمهوری آمریکا باشند و بتوانند او را کنترل کنند.
در همین حال برخی کشورهای منطقه آمریکای لاتین نیز تهدید ترامپ علیه ونزوئلا را محکوم کردند. دولت اکوادور در بیانیه ای تصریح کرد: باید به جامعه جهانی متذکر شد که آمریکای لاتین منطقه صلح و ثبات است و لازم است همه کشورها نسبت به حفظ این ثبات در برابر تهدیدها یا مداخله ی خارجی متعهد باشند.
اکوادور در ادامه با دولت ونزوئلا اعلام همبستگی و هر گونه تهدید به اقدام نظامی در ونزوئلا را محکوم کرد.
دولت پرو نیز در بیانیه ای هر گونه تهدید به استفاده از زور یا اقدام نظامی را منوط به صدور مجوز از سوی شورای امنیت سازمان ملل دانست.
همچنین ' اوو مورالس' رئیس جمهوری بولیوی در صفحه توییترش نوشت: ترامپ به طور گستاخانه ای طرح مداخله جویانه اش را در ونزوئلا افشا کرد. ما این موضع گیری آمریکا برای مداخله نظامی در ونزوئلا را محکوم می کنیم.
دولت کلمبیا نیز اعلام کرد که این کشور هرگونه گزینه نظامی و استفاده از اهرم زور علیه همسایگانش را محکوم می کند. در بیانیه دولت کلمبیا آمده است: لازم است به منشور سازمان ملل و قوانین بین الملل و همچنین تمامیت ارضی ونزوئلا از طریق راه حل های مسالمت آمیز احترام گذاشت.
همچنین مکزیک بر یافتن راه حل صلح آمیز در مورد چالش ها در ونزوئلا تاکید و اعلام کرد که هیچ راه حلی از طریق اقدامات نظامی داخلی و خارجی یافت نمی شود.
وزیر خارجه برزیل نیز اعلام کرد که کشورش از مداخله نظامی در ونزوئلا حمایت نمی کند. وی افزود: مسیر ما حمایت از دیپلماسی و مذاکره است.
همچنین'مرکوسور' بلوک تجاری آمریکای جنوبی در بیانیه ای تصریح کرد: این بلوک تجاری معتقد است که تنها ابزارهای قابل قبول برای گسترش دمکراسی، مذاکره و دیپلماسی است.
حزب کمونیست اسپانیا نیز اعلام کرد: ما تهدید ترامپ در به راه انداختن جنگ در ونزوئلا را محکوم می کنیم. این تهدید حمله به تمامیت ارضی و استقلال ونزوئلا است.
مائول زلایا رئیس جمهوری سابق هندوراس نیز در اظهارنظری عنوان کرد: تهدید رئیس جمهوری آمریکا علیه نیکلاس مادورو، شخصیت خشونت آمیز دولت واشنگتن علیه مردم ونزوئلا را نشان می دهد.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!