شنبه, ۰۴ می ۲۰۲۴
شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
نیویورک تایمز: تهدید ونزوئلا توسط ترامپ، آمریکای لاتین را علیه واشنگتن متحد کرد

تهران- ایرنا- روزنامه نیویورک تایمز نوشت: تهدید اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر احتمال استفاده از گزینه نظامی علیه ونزوئلا، آمریکای لاتین را علیه واشنگتن متحد کرده است.

روزنامه آمریکایی دیروز (دوشنبه) در گزارشی افزود: پیش از این نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا از دید برخی رهبران آمریکای لاتین فردی طرد شده محسوب می شد، اما تهدید اخیر دونالد ترامپ در مورد استفاده از اقدام نظامی علیه کاراکاس موجب شد این رهبران مخالف مادورو مسیر متفاوتی را دنبال کنند و همگی از آمریکا بخواهند دست از مداخله در امور منطقه امریکای لاتین بردارد.
خوان مانوئل سانتوس رئیس جمهوری کلمبیا در دیدار یکشنبه گذشته خود با مایک پنس معاون ترامپ گفت: حتی نباید در مورد مداخله نظامی در ونزوئلا فکر کرد.
این نوع پاسخ رئیس جمهوری کلمبیا به تهدید اخیر ترامپ علیه ونزوئلا، که مشابه موضع گیری شمار دیگری از رهبران آمریکای لاتین بوده است، می تواند یک ائتلاف شکننده برخی کشورهای آمریکای لاتین را علیه ونزوئلا در خطر قرار دهد.
'مارک ال. اشنایدر' یک مشاور در مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک گفت: تهدید به اقدام نظامی قویترین اجماع نظر را در آمریکای لاتین از زمان پایان رژیم پینوشه در شیلی در راستای حمایت از دمکراسی در این منطقه تضعیف می کند. حفظ این ائتلاف برای مایک پنس که در آمریکای لاتین به سر می برد، سخت خواهد بود. حتی معاون ترامپ در اولین گام سفرش به آمریکای لاتین، در کلمبیا لحن آمریکا را ملایمتر کرد و خواستار حصول یک راه حل صلح امیز در مورد اوضاع ونزوئلا شد.
از تهدید اخیر ترامپ علیه ونزوئلا بلافاصله به عنوان عاملی برای تقویت جایگاه نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا یاد شد. پیش از این هوگو چاوز رئیس جمهوری فقید ونزوئلا و همچنین نیکلاس مادورو بارها از طرح های آمریکا برای به راه انداختن کودتا در ونزوئلا و یا حمله به این کشور سخن به میان آورده بودند.
این تهدید ترامپ علیه ونزوئلا شرایط را برای کشورهای آمریکای لاتین مخالف دولت کاراکاس سخت کرده است. این کشورها یا باید از اقدام نظامی آمریکا علیه ونزوئلا حمایت کنند که با این شرایط اوضاع منطقه پرتنش می شود و یا باید حامی ونزوئلایی باشند که انها پیشتر با سیاستهای دولتش مخالف بوده اند.
برای نمونه پرو که پیشتر یکی از سرسخت ترین مواضع را علیه ونزوئلا گرفته بود، در بیانیه ای استفاده از اهرم زور را در ونزوئلا محکوم کرده و یا مکزیک گفته است که بحران ونزوئلا با استقرار سرباز حل نخواهد شد. برزیل نیز استفاده از هرگونه خشونت را در مورد بحران ونزوئلا رد کرده است.
بسیاری از این واکنش ها ممکن است با سابقه تاریخی اقدامات آمریکا مرتبط باشد. بیشتر کشورهایی که اکنون این تهدید ترامپ علیه ونزوئلا را رد می کنند، خود پیشتر حملات آمریکا را تجربه کرده بودند.
'شانون اونیل' یک عضو شورای روابط خارجی متخصص در امور آمریکای لاتین گفت: سابقه زشت مداخله های امریکا بوضوع در ذهن ها در آمریکای لاتین به خاطر آورده می شود حتی اگر ما آن را فراموش کرده باشیم.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!