شنبه, ۱۸ می ۲۰۲۴
شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
فارک حزب سیاسی خود را اعلام می‌کند

حزب سیاسی گروه چپگرای "فارک" کلمبیا در کنفرانسی که امروز برگزار می‌شود، آغاز به کار خود را اعلام می‌کند. این اقدام، گامی کلیدی در تبدیل این گروه به یک سازمان غیرنظامی است که پس از گذشت بیش از 50 سال برای نخستین بار فرصت اعلام سیاست‌های خود را به رای دهندگان مردد پیدا می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، پیش‌بینی می‌شود نشست شش روزه اعضای گروه انقلابیان مسلح کلمبیا، "فارک" در بوگوتای کلمبیا با اعلام برنامه کار خود برای حضور در انتخابات سال آینده، در روز جمعه خاتمه یابد. گفتنی است هنوز نامی برای حزب این گروه شورشی سابق انتخاب نشده است.

در سال 2016 قرارداد صلحی میان این گروه و دولت کلمبیا امضا شد. به موجب این قرارداد، جنگی که منجر به کشته شدن بیش از 220 هزار تن شد، پایان یافت و نیروهای مبارز فارک شامل عفو عمومی شدند. این قرارداد همچنین اجازه مشارکت در سیاست را برای این گروه فراهم کرد. احتمال می‌رود تعداد زیادی از کلمبیایی‌هایی که مخالف این شورشیان بودند به حامیان آنان تبدیل شوند.

بیانیه‌های فارک با آنکه معمولا با لحن کهنه مارکسیستی یادآور دهه 1960 میلادی و آغاز فعالیت این گروه است اما راهکارهایی را برای اصلاح قوانین پیچیده اموال و دارایی‌ها ارائه می‌دهد که می‌تواند آرای روستاییان و کشاورزان درگیر این قوانین را به این حزب معطوف کند.

توافق صلحی که پیش از تصویب نهایی، در همه‌پرسی صورت گرفته با اختلاف کمتر از یک درصد رد شد، به طور خودکار 10 کرسی را تا سال 2026 در کنگره به حزب فارک اختصاص داده است. ممکن است این حزب برای اخذ کرسی‌های دیگر نیز اقدام کند.

کاتالینا خیمنز، کارشناس مسائل سیاسی گفت: به گمانم فارک تلاش خواهد کرد با استفاده از حضور و نفوذ خود در چند استان خاص به تحکیم منطقه‌ای دست یابد. وی افزود: این حزب در سطح ملی آرای بیشتری نیاز دارد که هم‌اکنون این میزان رای را در اختیار ندارد.

فارک این هفته اعلام کرد برای عضو گیری آماده است.

پاستور آلپ، عضو دبیرخانه حزب فارک به خبرنگاران گفت: ما باید خط مشی خود را بشناسیم و این امر نیازمند اتحاد است. وی افزود: گروه نیازمند همگرایی سیاسی گسترده چپ‌ها برای بازشناسی حدود حزب است.

آلپ اشاره کرد دولت نیمه فئودال کلمبیا نیازمند مدرن شدن است و کشور باید از ضربه فساد بیدار شود.

در سال 2018 کلمبیا شاهد برگزاری دو انتخابات قوه مقننه و ریاست جمهوری خواهد بود اما هنوز مشخص نیست که این حزب نامزدهای خود را در چه جایگاهی به میدان خواهد آورد.

فارک می‌گوید دولت خوان مانوئل سانتوس، رییس جمهوری باید به این حزب در هزینه‌های کنفرانس کمک کند. فارک پیش از این دارایی‌های خود را برای جبران خسارات قربانیان جنگ تحویل داده است.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!