سه شنبه, ۱۴ می ۲۰۲۴
سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
دیدار هیات پارلمانی ایران با نائب روسای مجالس اندونزی و بولیوی

کوالالامپور- ایرنا - هیات مجلس شورای اسلامی شرکت کننده در نشست مجمع جهانی پارلمانی برای توسعه پایدار در بالی اندونزی به طور جداگانه با نایب رئیس مجلس نمایندگان اندونزی و نایب رئیس کنگره نمایندگان بولیوی دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، 'جمالی نوبندگانی' عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که ریاست هیات پارلمانی ایران را در این نشست بر عهده دارد به همراه 'جلال محمودزاده' عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی عصر چهارشنبه با مقام های بلندپایه پارلمانی اندونزی و بولیوی مذاکره کردند.
رئیس هیات پارلمانی ایران در حاشیه این نشست در دیدار با 'فضلی زون' نائب رئیس مجلس نمایندگان اندونزی، از این کشور جنوب شرق آسیا به عنوان پرجمعیت ترین کشور اسلامی و از بنیانگذاران جنبش عدم تعهد یاد کرد و با اشاره به روابط نزدیک تهران - جاکارتا، خواستار گسترش بیش از پیش این روابط به ویژه در زمینه های پارلمانی شد.
وی همچنین حضور دو کشور در مجامع مختلف منطقه ای و بین المللی را فرصت مغتنمی برای هماهنگی مواضع و همکاری بیشتر در راستای منافع جهان اسلام دانست و بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران در این خصوص تاکید کرد.
نائب رئیس مجلس نمایندگان اندونزی نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از مناسبات خوب دو کشور، خواستار تقویت روابط به ویژه در عرصه های صنعتی و کشاورزی شد.
در این دیدار محمود زاده، رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی توضیحاتی پیرامون حقوق برابر نمایندگان اهل سنت و نمایندگان اقلیت های دینی با سایر نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه داد.
در این دیدارها 'ولی الله محمدی نصرآبادی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در اندونزی نیز حضور داشت.
هیات پارلمانی ایران شرکت کننده در نشست مجمع جهانی پارلمانی برای توسعه پایدار در بالی اندونزی همچنین با خانم 'رومینا گوادالوپه' نایب رئیس کنگره نمایندگان بولیوی دیدار و مذاکره کرد.
'نوبندگانی' رئیس هیات پارلمانی ایران در این دیدار با تبیین جایگاه مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی‌، خواستار گسترش مناسبات پارلمانی با مجلس بولیوی شد.
وی به تجربه ها و توانایی ‌‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌ های نفت، گاز، پتروشیمی و سدسازی اشاره کرد و بر آمادگی کشورمان برای همکاری با بولیوی در این عرصه‌ها تاکید کرد.
عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان به تجاوزات و درگیری ها منطقه غرب آسیا پرداخت و با اشاره به تحمیل جنگ خانمان سوز به مردم کشور‌های یمن، سوریه و عراق، خواستار تلاش جامعه جهانی‌ برای پایان دادن به جنگ و کشتار بی‌ گناهان شد.
نایب رئیس مجلس بولیوی نیز به سفر اخیرش به ایران برای شرکت در ششمین کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین اشاره کرد و تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران را به منظور کمک به مردم فلسطین ستود.
'رومینا گوادالوپه' به مناسبات گسترده دو کشور اشاره کرد و با تاکید بر بهره‌مندی دو ملت از مناسبات نزدیک لاپاز- تهران، خواستار گسترش روابط دو جانبه در همه زمینه‌ها شد.
وی همچنین بر آمادگی مجلس بولیوی برای توسعه مناسبات پارلمانی با مجلس شورای اسلامی تاکید کرد.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!