جمعه, ۰۳ می ۲۰۲۴
جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
کوبا در مسیر انتقال قدرت در غیبت فیدل کاسترو

مادرید - ایرنا - حرکت درمسیرانتقال قدرت درکوبا که قرار است طی 5 ماه آینده ، «رائول کاسترو» رئیس جمهوری کوبا قدرت را به «میگل دیاز کانل» معاون اول خود منتقل کند ، آغاز شده است.

به گزارش ایرنا، کوبا روز 14 ژوئن(24 خرداد )، فراخوان انتخابات شهرداری ها برای 22 اکتبر(30 مهر)را داد که مکانیزمی است برای خروج رائول کاسترو از قدرت درفوریه سال 2018.
در این روز( 22 اکتبر) ، کوبایی ها ، نمایندگان شوراهای شهری (مشاوران شهرداری ) را انتخاب خواهند کرد که گامی مقدماتی برای جانشینی رائول 86 ساله خواهد بود .با این حال ، هنوز معلوم نیست که انتخابات استانی و سراسری در چه تاریخی برگزار خواهند شد .
از بین اعضای شوراهای شهری و نمایندگان استانی ، نیمی از نمایندگان برای شورای ملی‌ (پارلمان ) انتخاب خواهند شد و این ارگان به نوبه خود ، رئیس جمهوری را انتخاب خواهد کرد .
با این حال ، روند انتخاباتی کوبا ممکن است تغییر کند ، زیرا قانون کنونی انتخابات متعلق به سال 1992 میلادی می‌ باشد و دولت در اوایل سال 2015 اعلام کرده بود که قصد تصویب قانون جدید انتخاباتی را دارد هرچند که هنوز تاریخی برای بحث در مورد آن تعیین نشده است .
برای مخالفان دولت، پروسه کنونی به خاطر پیامدهایی‌ که برای آینده کوبا دارد ، امری تاریخی می‌ باشد .در این راستا ، مخالفان دولت قصد دارند ، نامزدهایی‌ را معرفی‌ کنند که عضو حزب کمونیست کوبا (تنها حزب قانونی) نباشند و یا در سازمان های به رسمیت شناخته شده از سوی دولت فعالیت نکنند.
اکثر این نامزدها ، متعلق به جنبش های شهروندی نظیر' 18 دیگر' ، 'کوبا تصمیم می‌ گیرد' ، 'یک کوبایی- یک رای' یا 'جنبش مسیحی‌ آزادی ملی'‌ می‌ باشند.
به گفته مقامات این جنبش ها ، اکنون بیش از یکصد نفر مایل به معرفی‌ خود به عنوان نامزدهای مستقل هستند هرچند که بسیاری از آنها از فشار مقامات کوبایی برای اینکه در انتخابات شرکت نکنند ، شکایت دارند.
از زمان ایجاد شوراهای شهری و استانی در اواسط دهه 1970 ، این انتخابات ، نخستین انتخاباتی خواهند بود که بدون «فیدل کاسترو» رئیس جمهوری سابق کشور که در ماه نوامبر سال گذشته در سن 90 سالگی درگذشت ، برگزار خواهد شد.
رائول برادر کوچک فیدل ، به طور موقت در سال 2006 ، هنگامی که رهبر انقلاب کوبا به خاطر یک بیماری وخیم و پس از 47 سال ریاست این جزیره‌ ، از قدرت کناره گیری کرد ، جانشین وی شد .
رائول کاسترو در 28 فوریه سال 2008 ، به طور رسمی‌ از سوی شورای ملی‌ به عنوان رئیس جمهور تائید شد و در آن زمان اطمینان داد که فقط دو دوره پنج ساله در قدرت خواهد بود ، موردی که یک بار دیگر آن را در هفتمین کنگره حزب کمونیست در ماه آوریل تکرار کرد .
هرچند که رائول کاسترو ریاست جمهوری را ترک می کند ، اما پیش بینی‌ می‌ شود که وی تا سال 2021 ، در راس حزب کمونیست کوبا باشد .
«ماریلا کاسترو» دختر رئیس جمهوری کوبا به تازگی تاکید کرد که هنوز ممکن است در انتخابات ، غافلگیری هایی‌ رخ دهد زیرا همه کوبایی ها می‌ توانند نامزد باشند اما به طور قاطعانه انکار کرد که بخواهد جانشین پدرش شود .
بدون یک موضع آشکار رسمی‌ ، پیش بینی‌ ها حاکی از احتمال انتخاب میگل دیاز کانل 56 ساله ، معاون ریاست جمهوری کوبا به عنوان رئیس جمهوری کوبا می‌ باشد .
این تغییر، نشان دهنده تجدید نسلی است که کاسترو در حال ترویج آن در سمت های مدیریتی حزب و کمیته مرکزی می‌ باشد و تعیین کرده که حداکثر سن آنها برای بر عهده گرفتن این سمت ها به ترتیب 70 و 60 سال باشند .
در حال حاضر ، کوبا در سردرگمی در باره آینده عادی سازی روابط با آمریکا که از دسامبر 2014 آغاز شده ، قرار دارد .
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در اواسط ماه ژوئن ، سیاست جدید خود نسبت به کوبا را اعلام کرده و مبادلات مستقیم با شرکت های تحت کنترل نظامیان کوبایی و سفر انفرادی آمریکایی ها به این کشور را ممنوع کرد .
با این حال ، دولت ترامپ به طور کامل به آب شدن یخ های روابط دیپلماتیکی پایان نداده و با اینکه گفته است که توافق اوباما و کوبا ، توافق بدی می‌ باشد ، مایل به قطع کامل روابط نیست .

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!