جمعه, ۲۹ مارس ۲۰۲۴
جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
تفاهم‌ وزرای بهداشت ایران و باکو برای تولید واکسن هگزاوالان

با حضور یک هیات کوبایی به ریاست وزیر بهداشت این کشور در ایران، تفاهم‌نامه‌ای برای تولید واکسن شش‌گانه هگزاوالان به امضا رسید.

به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت کشور کوبا ضمن تشکر از مهمان نوازی کشور ایران گفت: لازم می‌دانم که مراتب همدردی خود را به دلیل وقوع زلزله‌ای که جان افراد زیادی را در ایران گرفت، اعلام کنم. همچنین از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران به دلیل اخذ موضع مناسب در قبال تحریم‌های ناعادلانه آمریکا تشکر می‌کنم. باید توجه کرد که حضور ما در ایران و تبادل اطلاعاتی که صورت می‌گیرد، فرصتی مناسب است تا بتوانیم تفاهم‌نامه‌هایی را که در گذشته امضا کرده‌ایم به نتیجه برسانیم.

وی با بیان اینکه اراده سیاسی مقامات دو وزارتخانه بهداشت ایران و کوبا بر این بود که تفاهم‌نامه‌هایی برای همکاری‌های مشترک امضا شود، افزود: فکر می‌کنم باید تلاش کنیم تا مسئولینی که در این حوزه درگیر هستند، بیشتر تلاش کنند تا به نتیجه بهتری برسیم. تبادلات هیات‌ها و گروه‌های علمی و پژوهشی دو طرف می‌تواند ما را در جهت رفع مشکلات موجود کمک کند.

وزیر بهداشت کوبا با اشاره به ساخت دانشگاهی مشترک با وزارت بهداشت ایران، گفت: این کار نه تنها به نفع دو کشور است، بلکه برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز پزشکی و درمانی بسیار مناسب است.

وی با اشاره به سیاست‌های خصمانه دولت آمریکا در مقابل کوبا گفت: ما در دوره آقای اوباما با آمریکا مذاکراتی انجام دادیم، اما همواره تاکید کرده بودیم روابط دیپلماتیک میان دو کشور عادی نمی‌شود مگر اینکه تحریم‌ها به طور کامل از کوبا برداشته شود و مناطق تحت اشغال آمریکا جمع شوند. اما ایالات متحده هدفی جز نابودی دولت و ملت کوبا ندارد. البته آنها به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند سر ما کلاه بگذارند؛ چرا که مردم کوبا تغییر موضع نداده و به زانو در نمی‌آیند.

وی با بیان اینکه کوبا همواره از قوام و دوام برجام حمایت کرده است، گفت: هر چند که آمریکا همیشه روش‌های قدیمی خود را تکرار می‌کند. به طوریکه در حال حاضر تحریم‌های بی‌رحمانه‌تر و شدیدتری را بر علیه کشور کوبا در نظر گرفته است. هر چند که تنها کشور آمریکا و اسرائیل موافق این تحریم‌ها هستند و همه کشورهای دنیا به جز این دو کشور در مقابل تحریم‌های کوبا اعلام موضع کردند، زیرا این تحریم‌ها آسیب‌هایی بر ملت کوبا می‌زند.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه میان وزارت بهداشت ایران و کوبا در مورد سرمایه گذاری‌های مشترک در زمینه آموزش و تولید واکسن گفت: می‌توانیم با تلاش جدی و همکاری بیشتر این تفاهم‌نامه‌ها را به سرانجام برسانیم. در عین حال باید توجه کرد که بحث مشکلات مالی غیر قابل اغماض است و باید حتما به آنها توجه کنیم. البته وقتی قولی داده‌ایم به آن عمل می‌کنیم. امیدواریم در نشست بعدی درباره روند عملیاتی این تفاهم‌نامه‌ها صحبت کنیم.

وی با بیان اینکه ایران برای ما کشوری دوست و بسیار مهم است، گفت: از چند سال پیش توسعه روابط پزشکی و بهداشتی با ایران مورد توجه ما قرار گرفت و تفاهم‌نامه‌هایی در این حوزه‌ها بین دو کشور ایجاد شد تا بتوانیم در زمینه ساخت واکسن‌های مشترک و پروژه‌های مشترک آموزشی اقدام کنیم و امیدواریم این گفت‌وگوها به نتیجه برسد. ما در چهارچوب خدمت رسانی به ملت‌های ایران و کوبا مصمم به انتقال تکنولوژی تولید واکسن‌های مشخص شده در تفاهم‌نامه به این کشور هستیم تا بتوانیم باعث توسعه و رفاه ملت‌های دو کشور باشیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم یکی از مسئولین موسسه بیوکوبا فارما فرصت حضور در ایران را مغتنم خواند و گفت: انتقال تکنولوژی برای موسسه ما بسیار مهم است؛ چرا که اعتقاد داریم پیشرفت صنعت منوط به پرورش نیروهای متخصص است. از آنجایی که ایران متحد استراتژیک ماست انتقال تکنولوژی به این کشور بسیار مهم است. چرا که انتقال این تکنولوژی می‌تواند منجر به توسعه و پیشرفت این کشور شود.

وی با بیان اینکه ساخت و تولید این واکسن‌ها باید با حساب و کتاب جلو رود، گفت: یکی از دلایل تاخیر اجرای این تفاهم‌نامه‌ها هزینه‌هایی بوده که پیش رو داشته‌ایم و طرف‌های کوبایی ظرفیت این هزینه‌ها را نداشته‌اند. بنابراین می‌توانیم این مشکلات را به صورت مشترک حل کنیم. در عین حال انستیتو پاستور ایران باید از این پروژه حمایت ۱۰۰ درصدی کند تا بتوانیم تولید واکسن پنتاوالان و هگزاوالان را پیش بریم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم دکتر بیگلری - رئیس انستیتو پاستور ایران نیز با بیان اینکه ایران و کوبا حدود ۲۰ سال است که در زمینه واکسیناسیون همکاری می‌کنند، گفت: در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ تفاهم‌نامه‌هایی در زمینه تولید واکسن پنتاوالان و هگزاوالان به امضا رسید و امیدوارم بتوانیم از فرصت ایجاد شده استفاده کنیم.

وی افزود: من یک پیام به طرف کوبایی دارم و آن این است که از فرصت حضور یک وزیر بهداشت عملگرا و نتیجه‌گرا در ایران در جهت حفظ منافع دو ملت استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا، در این مراسم دکتر اسدی لاری - مشاور وزیر بهداشت ایران در امور بین‌الملل نیز گفت: نزدیک به شش ماه است که قراداد اولیه به طرف کوبایی پیشنهاد شده است، اما شاید به هماهنگی‌های بیشتری برای عملی شدن آن نیاز بود.

وی افزود: انتظارمان این است که با حضور این هیات کوبایی و دستور وزیر بهداشت، همکاری میان انستیتو پاستور و موسسه بیوکوبافارما قطعی شود.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!