پنجشنبه, ۰۹ می ۲۰۲۴
پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
گروه "اتا" در باسک اسپانیا ظرف هفته‌های آتی کاملا منحل می‌شود


گروه شبه نظامی موسوم به "اتا" متعلق به باسک اسپانیا بنا به اعلام یک میانجی‌گر قرار است در عرض چند هفته آینده انحلال کامل خود را اعلام کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه گاردین، این در حالی است که گروه اتا پیشتر در سال ۲۰۱۱ بعد از ۴۰ سال اقدامات شبه‌نظامی و خشونت آمیز علیه حکومت اسپانیا که بیش از ۸۲۰ کشته برجای گذاشت، اعلام کرده بود که سلاح‌هایش را به زمین می‌گذارد.

آگوس هرنان، یک نماینده گروه تماس بین‌المللی که بر فرایند خلع سلاح گروه اتا ناظر است، به روزنامه ال‌پایس اسپانیا گفت: گروه اتا در دیرترین زمان تا اواسط ماه ژوئن "به طور قطعی، روشن و کامل" منحل خواهد شد.

این در حالی است که او گفت: گروه اتا در حال حاضر به دنبال به دست آوردن یک نوع رسمیت بین‌المللی در قبال تصمیمش برای انحلال است.

گروه اتا در اکتبر ۲۰۱۱ و در حضور کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل و همچنین چند میانجی‌گر دیگر از آتش‌بس قطعی خود با حکومت اسپانیا خبر داده بود.

گروه اتا در سال ۱۹۵۹ ابتدا به عنوان یک گروه فرهنگی تشکیل یافت اما به مرور تبدیل به یکی از خشونت طلب‌ترین گروه‌های شبه‌نظامی در اروپا شد و در حملاتی که از سال ۱۹۶۸ تا ۲۰۱۰ انجام داد بیش از ۸۲۰ نفر را که حدود نیمی از آنها غیرنظامی بودند،‌ کشت.

بزرگترین حمله این گروه مربوط به سال ۱۹۷۳ می‌شود که در حمله با یک خودروی بمب گذاری شده اقدام به قتل لوئیس کاررو بلانکو، نخست وزیری کرد که جانشین فرانسیسکو فرانکو، دیکتاتور اسپانیا شده بود.

در سال ۲۰۰۶ گارسیا گازتلو و دوست دخترش ایرانتزو گالاستگی، دو عضو بلندپایه گروه اتا به دلیل دست داشتن در ترور بلانکو به ۵۰ سال حبس محکوم شدند.

در سال ۲۰۰۷ یک گروه از ملی‌گرایان باسک در اسپانیا نیز از طرح خود برای یک همه‌پرسی استقلال خبر دادند اما دولت اسپانیا آن را غیرقانونی اعلام کرد.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!