پنجشنبه, ۱۶ می ۲۰۲۴
پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
چریک‌های چپگرای کلمبیا شرایط دولت برای ازسرگیری مذاکرات صلح را رد کردند

نیروهای گروه چریکی ELN کلمبیا شرایط دولت برای ازسرگیری مذاکرات صلح را رد کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، گروه "ارتش آزادی بخش ملی کلمبیا" (ELN) اعلام کرد که می‌خواهد تعدادی از نیروهای پلیس و غیرنظامیانی را که در ماه اوت ربوده، آزاد کند. با این حال شورشیان، رئیس‌جمهور کلمبیا را به عمل نکردن به وعده‌هایش متهم کرده‌اند و می‌گویند که شرایط "یک جانبه" برای مذاکرات را قبول نمی‌کنند.

ایوان دوکو رئیس‌جمهور جدید کلمبیا مذاکرات صلح با این گروه چریکی را به تعویق انداخته و اعلام کرده که وی تا زمانی که شورشیان تمام فعالیت‌های تبهکارانه خود از جمله ربودن افراد و حمله به خطوط لوله انتقال نفت را متوقف نکنند،‌ از سر نخواهد گرفت.

در مقابل گروه ELN اعلام کرده است که این گروه تنها زمانیکه دولت نیروهایش را از حمله بازداشته و بر آتش‌بس دوجانبه توافق کند، حملات خود را متوقف خواهد کرد.

مذاکره کننده ارشد این گروه چریکی اعلام کرد: ما آماده ادامه تلاش برای دستیابی به یک راه حل سیاسی هستیم اما هر دو طرف باید برای پایان بخشیدن به درگیری‌ها تلاش کنند نه فقط یک طرف.

رئیس‌جمهور جدید کلمبیا در ماه اوت در سخنرانی مراسم تحلیف خود اعلام کرد که مذاکرات را بازنگری کرده و تا زمانی که شورشیان همه فعالیت‌های تبهکارانه خود را متوقف نکنند، روند مذاکرات صلح را دوباره آغاز نخواهد کرد.

براساس اعلام دولت کلمبیا، از زمان آغاز مذاکرات صلح در سال 2017، شورشیان ELN 16 نفر را ربوده و بیش از 140 حمله علیه زیرساخت‌های نفتی کشور انجام داده‌اند.

کمیسیونر صلح کلمبیا اعلام کرد: گروه ELN در نظر دارد شش نفر از گروگان‌های خود را آزاد کند. این اقدام مهم است اما این گروه تمام شرایط اولیه مورد نیاز برای مذاکرات صلح را انجام نداده است. آنها هنوز 10 گروگان دارند.

وی ادامه داد: آنها ما را متهم می‌کنند که درخواست‌هایمان غیرقابل قبول است. این در حالی است که ما تنها خواسته‌ایم که از قوانین پیروی کنند.

گروه چریکی ارتش آزادی بخش ملی کلمبیا که از سوی کشیش‌های کاتولیک رادیکال تاسیس شده، از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا یک گروه تروریستی محسوب می‌شود.

در نتیجه پنج دهه نبرد این گروه با دولت بوگوتا، ELN صدها مورد بمب گذاری، گروگانگیری، انهدام خطوط لوله انتقال نفت و سایر اقدامات انجام داده است.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!