جمعه, ۱۷ می ۲۰۲۴
جمعه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
مانند انقلاب ۴۰ ساله ایران در برابر امپریالیسم آمریکا ایستادگی خواهیم کرد

معاون وزیرخارجه ونزوئلا گفت:مانند جمهوری اسلامی ایران اجازه نخواهیم داد استکبار خواسته‌های خود را در ونزوئلا پیاده کنند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ونزوئلا در ماههای اخیر با  بحران داخلی روبرو شده است،بحرانی که می توان نمونه‌های شبیه به آن را در تاریخ تعاملات بین دولت ها به وفور یافت؛ سناریویی تکراری  برای تمام کشورهای در حال توسعه که از سوی آمریکا و متحدان غربی آن نوشته شده است. این موضوع به خصوص  در مورد کشورهایی که ساز مخالف با آمریکا می زنند و از قضا منابع طبیعی نظیر نفت  هم دارند بیش تر صدق می کند.در حقیقت ترفند همیشگی غرب در مورد دولت‌هایی که تمایل چندانی برای همراهی و هم صدایی با آمریکا ندارند،مشروعیت زدایی از آنها و ایجاد دودستگی داخلی است.

دولت های مذکور که می توان از آنها تحت عنوان  دولت‌های رانتیر (دولت های رانت خوار) یاد کرد، پاشنه آشیلی به نام وابستگی به پول نفت دارند که این موضوع مسیر نفوذ و داستان نویسی آمریکا برای آنها را هموارتر کرده است. جمهوری بولیواری ونزوئلا هم از این امر مستثنی نیست و  با توجه به اینکه بیست سال  است در حیات خلوت آمریکا را در کاراکاس تخته کرده، مشمول قانون براندازی آمریکا و اروپا شده است.خوان گوایدو رقیب نیکلاس مادرو در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا، چند وقتی است که نقش پیاده نظام آمریکا در این کشور  را بازی می کند و به دنبال رسیدن به پله های کاخ ریاست جمهوری از روی شانه های ترامپ است! در همین راستا هم تمام تلاش  غربی‌ها  غیر عادی جلوه دادن و خارج از کنترل شدن اوضاع ونزوئلا است تا قسمت های بعدی سناریو خود یعنی بر مسند نشاندن یک حکومت دست نشانده را  اجرایی کنند.

شنیدن صداها مستقل آن هم در جایی که روزی حیات خلوت واشنگتن بوده است چندان به مذاق سیاست مداران غربی خوش نیامده است. شاید این قصه تا حدودی شبیه داستانی دیگر در خاورمیانه باشد یعنی جایی که ایران سازناکوک با آمریکا زد و استقلال عمل را با اتکا بر انقلاب اسلامی در دستور کار قرار داده است. با توجه به همین امر و تحقق انقلاب  استقلال طلبانه  ونزوئلا که  حدود بیست سال است تحولات جدیدی را در آمریکای لاتین رقم زده و به نوعی هم صدا با انقلاب اسلامی ایران علیه امپریالیسم و مداخلات آمریکا شعار سر داده است، گفت‌وگویی را  با روبن داریو مولینا معاون وزیر خارجه ونزوئلا داشته ایم که در ادامه می خوانید.

روبن داریو مولینا معاون آسیا، خاورمیانه و اقیانوسیه وزیر امورخارجه ونزوئلا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به وجه اشتراک استکبار ستیزی انقلاب اسلامی ایران و انقلاب ونزوئلا،اظهار کرد:ما مانند جمهوری اسلامی ایران  در برابر استکبار مقاومت خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد آنها خواسته های خود را در ونزوئلا پیاده کنند.

داریو مولینا بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران   40 سال است که  در برابر هجمه‌ها و تهاجمات امپریالیسم  ایستادگی کرده‌ است و همین موضوع چارچوبی  برای مقاومت تمام مردم جهان در برابر امپریالیسم آمریکا است به همین دلیل ما روابط عمیقی را با  جمهوری اسلامی ایران داریم.

وی با اشاره به اینکه کشورهای غربی به دلیل ثروت ونزوئلا این کشور را متهم می کنند و حتی به دنبال تجاوز نظامی علیه آن هستند،گفت: ما هم برای انقلابمان که حدود 20 سال پیش به رهبری هوگو چاوز به ثمر نشسته اهمیت زیادی قائل هستیم و به شکلی مستحکم در برابر آمریکا و 50 کشوری که با آن همراه هستند، ایستادگی خواهیم کرد.

معاون وزیر خارجه ونزوئلا با بیان اینکه صلح مقدمه ای برای توسعه است ،افزود: امیدواریم برای توسعه کشورمان تا آخر  از ارزش‌هایمان دفاع کنیم.

وی تاکید کرد: کمک های بشر دوستانه غرب تنها یک دروغ محض است و تمام کامیون هایی که از مرزهای  غربی و جنوبی قصد ورود به خاک کشورمان را دارند در حقیقت به دنبال  زمینه ای برای حضور نظامی در ونزوئلا  هستند.

داریو مولینا تصریح کرد: در حالی  رسانه های غربی کشور ما را در گیر بحران اقتصادی جلوه می دهند که دولت های آنها  اموالمان را بلوکه کرده  و ما تحت  تحریم قرار داده اند.

وی با اشاره به تعاملات دوستانه تهران- کاراکاس و گفت‌وگوهای سازنده اش  در تهران، بیان کرد: ما به دنبال استفاده از ابزار حقوق بین الملل برای خنثی کردن هجمه های آمریکا هستیم.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!