پنجشنبه, ۰۲ می ۲۰۲۴
پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
گوایدو از طرفدارانش خواست به خیابان‌های کاراکاس بیایند
خوان گوایدو، سردسته مخالفان دولت ونزوئلا، از طرفداران خود خواست برای اعمال فشار بیشتر بر نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور قانونی این کشور به خیابان‌های کاراکاس بیایند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، خوان گوایدو، سردسته مخالفان دولت ونزوئلا، از طرفداران خود خواست در اعتراض به فروپاشی خدمات عمومی در این کشور و برای اعمال فشار بیشتر بر نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا، یکشنبه (فردا) به خیابان‌ها بیایند.

بر اساس برنامه اعلام شده، قرار است فردا از ساعت ۱۱ صبح مخالفان دولت مادورو در خیابان‌های کاراکاس تظاهرات کنند. کشمکش قدرت در ونزوئلا با خاموشی‌های اخیر این کشور و همچنین کاهش چشمگیر منابع آب آن شدت گرفته است.

 گوایدو که خود را رئیس‌جمهور ونزوئلا خوانده و آمریکا و چند کشور دیگر او را به رسمیت شناخته اند، در صفحه توئیتر خود مدعی شد: «بیایید در خیابان‌ها محکم بایستیم، این مبارزه برای زندگی همه ونزوئلایی‌هاست». 

مادورو نیز خاموشی‌های اخیر را که سبب شد میلیون‌ها نفر از برق محروم بمانند محکوم کرده و آن را خرابکاری مورد حمایت آمریکا دانسته است. او از طرفداران خود خواست در کاراکاس «تظاهراتی در حمایت از صلح» برگزار کنند.

تنش‌ها در ونزوئلا پس از انتخاب مجدد نیکلاس مادورو به عنوان رئیس جمهور در ۱۰ ژانویه آغاز شد. سپس زمانیکه خوان گوایدو، سردسته مخالفان در ۲۳ ژانویه خود را رئیس‌جمهور خواند آمریکا و بیشتر کشور‌های اروپایی و آمریکای لاتین از او حمایت کردند و دولت قانونی مادورو را تحت فشار قرار دادند. به این ترتیب تنش‌ها در ونزوئلا شدت یافت و این کشور را دچار مشکلاتی کرد.

مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، از اعمال تحریم‌های تازه علیه ۳۴ کشتی متعلق به شرکت نفت دولت ونزوئلا و دو شرکت که نفت خام به کوبا ارسال می‌کنند خبر داد. او در یک سخنرانی مداخله‌جویانه در هاستون تگزاس در این خصوص اظهار داشت: «آمریکا همچنان به اعمال همه فشار‌های دیپلماتیک و اقتصادی برای یک انتقال صلح‌آمیز دموکراسی (در ونزوئلا) ادامه خواهد داد. نفت ونزوئلا به مردم این کشور تعلق دارد. کسانی که به دنبال آن هستند باید اکنون این را بدانند که همه گزینه‌ها روی میز است و نیکلاس مادورو به خوبی می‌داند که نباید به آزمودن آمریکا بپردازد».

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!