دوشنبه, ۲۹ آوریل ۲۰۲۴
دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
شبیه‌سازی کودتا در ونزوئلا

رهبر مخالفان به همراه تعدادی از نظامیان مدعی اقدام به کودتا شد

خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا، دیروز با حمایت گروهی از نظامیان این کشور، «فاز نهایی» برای برکناری نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور کشور را شروع کرد و از نظامیان این کشور خواست از تلاش‌های او حمایت کنند.
به‌گزارش گاردین، گوایدو در ویدئویی که در یک پایگاه هوایی ضبط شده و حضور افراد نظامی در آن مشهود است، اعلام کرد که خواستار پایان «غصب قدرت» توسط مادورو است و از مردم خواست در این هدف او را یاری کنند. دولت ونزوئلا بلافاصله به این اقدام گوایدو واکنش نشان داد و اعلام کرد که در حال خنثی کردن یک اقدام مختصر برای کودتاست. بعد از انتشار این ویدئو، ولادیمیر پادرینو فرمانده ارتش ونزوئلا در توییتر اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور به مادورو وفادار باقی می‌مانند. او همچنین به «بزدلان» و «خیانتکارانی» که پشت این کودتا هستند تاخت.
نیروهای نظامی در تقابل سنگین گوایدو و مادورو نقشی تعیین‌کننده دارند. ارتش بارها بر حمایت خود از مادورو تأکید کرده است. گوایدو، که مورد حمایت آمریکا و متحدان این کشور در آمریکای لاتین و سراسر دنیاست، خود را رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا می‌خواند.
گروه نظامیان گوایدو، در یکی از نخستین اقدامات خود، لئوپولد لاپز را از حبس خانگی آزاد کردند. لاپز که یکی از مخالفان شناخته شده و بانفوذ مادورو به‌شمار می‌رود، بعد از آزادی در پیامی از مردم ونزوئلا خواست به خیابان‌ها بریزند و از تلاش‌های گوایدو برای سرنگونی مادورو حمایت کنند. در مقابل، برخی نزدیکان به مادورو هم از مردم خواستند در اطراف کاخ ریاست‌جمهوری مستقر شوند تا از مادورو محافظت کنند.
بعد از این پیام‌ها، ‌درگیری به خیابان‌ها به‌خصوص اطراف پایگاه هوایی لاکارلوتا کشیده شد و خبرگزاری‌ها تصاویری از درگیری مردم با نیروهای دولتی منتشر کردند. عصر دیروز، برخی خبرگزاری‌ها خبرهایی از تبادل آتش بین نیروهای نظامی هوادار گوایدو و مادورو منتشر کردند.

حمایت تمام قد آمریکا
اقدام گوایدو و نظامیان همراه او، با واکنش‌های جهانی مختلفی در سراسر دنیا همراه شد و وزیر امور خارجه آمریکا، حمایت تمام قد آمریکا از گوایدو را اعلام کرد.
پمپئو در توییتر در حمایت از کودتای نظامی ونزوئلا نوشت: «امروز خوان گوایدو رئیس‌جمهور موقت (ونزوئلا) شروع عملیات آزادی را اعلام کرد. دولت آمریکا کاملا از مردم در راه رسیدن به آزادی و دمکراسی حمایت می‌کند.»
پیش از این، کاخ سفید اعلام کرده بود که دونالد ترامپ وقایع ونزوئلا را از نزدیک دنبال می‌کند و جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا هم در توییتر، عملا از گوایدو حمایت کرده بود. او در پیام خود در توییتر نوشت: «ارتش باید در کنار مجمع ملی و نهادهای مشروعی که مقابل غصب دمکراسی می‌ایستند قرار گیرد. مردم آمریکا در کنار مردم ونزوئلا هستند.»
در روسیه، ‌کرملین عصر دیروز اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور از نزدیک وقایع ونزوئلا را پیگیری می‌کند.
درحالی‌که تعداد زیادی از کشورهای آمریکای لاتین ازجمله کلمبیا از گوایدو حمایت کردند، کوبا، که نزدیکی ایدئولوژیکی به دولت مادورو دارد از دولت مستقر این کشور حمایت کرد. اسپانیا، که گوایدو را به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته اما روابطش را با کاراکاس قطع نکرده، اعلام کرد که خواهان انتقال دمکراتیک قدرت است و از خونریزی و کودتا دفاع نمی‌کند. سخنگوی دولت اسپانیا در این‌باره گفت: «ما از هیچ‌گونه اقدام نظامی حمایت نمی‌کنیم.» لوئیس آلماگرو، دبیر کل سازمان کشورهای آمریکایی هم در توییتر، از کودتای گوایدو حمایت کرد. آنتونیو تایانی رئیس پارلمان اروپا نیز در توییتر از کودتای نظامی استقبال کرد.
برزیل هم در بیانیه‌ای، ضمن حمایت از انتقال دمکراتیک قدرت نیز در ونزوئلا، از ارتش این کشور درخواست کرد تا در راه برکناری مادورو، از گوایدو حمایت کند.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!