سه شنبه, ۱۶ آوریل ۲۰۲۴
سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
کرونا آینده مبهمی را برای رئیس جمهوری برزیل رقم زده است

نارضایتی‌ها از عملکرد رئیس‌جمهوری برزیل با توجه آمار بالای مبتلایان به کرونا در این کشور و ضعف مدیریت دولت، افزایش یافته و او این روزها با افزایش فشارهای داخلی روبرو شده که آینده سیاسی مبهمی را برایش رقم زده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، برزیل در میان کشورهای جهان، سومین کشور در دنیا از نظر تعداد مبتلایان به ویروس کرونا (بیماری کووید-۱۹)  پس از ایالات متحده آمریکا و  هند و نیز دومین کشور پس از آمریکا است که بیشترین تعداد فوت شدگان بر اثر این بیماری همه‌گیر را دارد.

خبرگزاری رویترز براساس نظرسنجی "مرکز دیتافولها" اعلام کرده حمایت‌ از عملکرد ژائیر بولسونارو رییس‌جمهوری برزیل به شدت کاهش یافته است اما به رغم افزایش نارضایتی‌ها، بیشتر برزیلی‌ها هنوز با استیضاح او موافق نیستند.

براساس یکی از این نظرسنجی ها، حدود ۴۰ درصد از شرکت‌کنندگان عملکرد دولت بولسونارو را بد و  بسیار بد توصیف کرده اند که در این آمار در مقایسه با نظرسنجی اواخر سال گذشته حدود هشت درصد افزایش داشته است. کمتر از یک سوم از  شرکت کنندگان این نظرسنجی وضعیت دولت برزیل را خوب یا عالی توصیف کرده اند که در مقایسه با آمار نظرسنجی قبلی این آمار کمتر شده است.

نتایج این نظرسنجی جدید ضربه‌ای مهلک به رئیس جمهوری برزیل محسوب می شود. روزنامه "فولها دسائوپائولو" اعلام کرد که این بزرگترین کاهش تایید عملکرد دولت وی از زمان آغاز فعالیت وی است.

برزیل با توجه به مواجهه جدی با آمار بالای کرونا و ضعف مدیریت دولت این کشور، با چالش جدی روبرو است که این مساله خشم شهروندان برزیلی را به دنبال داشته است. به نظر می رسد کشف و شناسایی گونه جدید ویروس کرونا در برزیل، شرایط کرونایی این کشور را بدتر خواهد کرد. مردم برزیل همچنین نسبت به کند بودن روند واکسیناسیون در این کشور اعتراض دارند.

بولسونارو که پیشتر به دلیل نحوه مدیریت اوضاع کرونایی برزیل تحت فشار بوده اکنون شرایط سخت تری را  پیش رو دارد.

وزارت بهداشت برزیل روز گذشته اعلام کرد یک هزار و ۲۰۲ نفر دیگر به دنبال ابتلا به کرونا در برزیل جان خود را دست داده اند و شمار کلی مرگ و میر در این کشور به بیش از ۲۱۶ هزار نفر افزایش یافت. تاکنون بیش از ۸.۸ میلیون نفر در سراسر برزیل به کرونا مبتلا شده اند.

مانع تراشی‌های دولت برزیل در تامین واکسن و آغاز برنامه‌های واکسیناسیون کووید-۱۹ در حالی ادامه دارد که بولسونارو به تازگی ابتلا به کرونا را بهترین واکسن برای این ویروس خوانده است.

به رغم تلاش دولت‌های آمریکای لاتین برای تامین نیاز شهروندانشان به واکسن کووید-۱۹، در برزیل به عنوان پهناورترین کشور آمریکای لاتین با شمار بالای موارد فوت و ابتلا، موانع بسیاری برای مذاکره شرکت‌های تولیدی واکسن با ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهوری که منکر بیماری همه‌گیر است، وجود دارد. بولسونارو گفته است که کاری که همسایگان او انجام می‌دهند برایش اهمیتی نداشته و او را تحت فشار قرار نمی‌دهد.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی نوشته است "رائونی متوکتیز" و " آلمیر نارایانوگا"  دو رهبر بومی در برزیل از دادگاه لاهه خواسته اند پرونده ای علیه بولسونارو در مورد ارتکاب " جنایت علیه بشریت" باز کنند. این دو رهبر بومی، بولسونارو  را به آسیب زدن بی سابقه به محیط زیست، کشتار و تحت پیگرد قانونی قرار دادن افراد متهم کرده اند.

از زمان حضور بولسونارو در سمت ریاست جمهوری برزیل، در ژانویه ۲۰۱۹، نابودی بخش هایی از جنگل های آمازون سرعت بیشتری به خود گرفت و یکی از اتهامات علیه دولت بولسونارو  بی‌توجهی نسبت به مسائل محیطی زیستی بوده است.

این دو رهبر بومی تاکید کرده‌اند که جنگل‌زدایی در دولت بولسونارو ۳۴.۵ درصد ظرف یکسال افزایش یافته، قتل رهبران بومی نیز به بالاترین میزان طی ۱۱ سال اخیر رسیده و آژانس‌های محیط زیستی نیز یا دیگر وجود ندارند و یا با تهدیدهایی روبرو هستند.

در ژوئیه سال گذشته، کارمندان بخش بهداشت در برزیل نیز از دادگاه لاهه خواسته بودند تا در مورد اتهامات علیه بولسونارو به دلیل نحوه مدیریت ضعیف اوضاع کرونایی تحقیقاتی انجام دهد.

یکی از این رهبران بومی پیش از این گفته بود که رئیس جمهوری برزیل تلاش کرده از مسئله همه‌گیری کرونا برای از بین بردن شهروندان بومی استفاده کند.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه گزارش داد که هزاران نفر از مردم برزیل روز گذشته به کاروان‌هایی در چند شهر این کشور که خواستار کناره‌گیری بولسونارنو از قدرت به دلیل نحوه مدیریت اوضاع کرونایی شده‌اند، پیوستند.

این اعتراض‌ها از سوی احزاب و سازمان های چپ‌گرا سازماندهی شده و حدود ۵۰۰ خودرو با پرچم های مختلف، پلاکاردهایی از جمله " بولسونارو از قدرت برو"، " اکنون استیضاح" و" واکسناسیون برای همه" در دست داشتند. این اعتراض ها در چند شهر برزیل از جمله ریودوژانیر و سائوپائولو برگزار شد.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!