پنجشنبه, ۲۸ مارس ۲۰۲۴
پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
آیا رویکرد آمریکا در قبال ونزوئلا تغییر کرده است؟

اظهار نظر اخیر وزیر خارجه آمریکا در مورد تحولات ونزوئلا نشان می دهد که سیاست اعمال فشار دولت ترامپ به این کشور منطقه آمریکای لاتین نتیجه نداده و ممکن است واشنگتن در نهایت مجبور به تغییر رویکرد و حمایت از مذاکره طرف‌های درگیر در ونزوئلا شده باشد.

تهران-ایرنا- موضع گیری جدید ماپک پمپئو وزیر خارحه آمریکا در مورد تحولات ونزوئلا اثبات می کند که سیاست های دولت دونالد ترامپ در ونزوئلا به نتیجه نرسیده و  این گمانه زنی مطرح می شود که آیا کاخ سفید مجبور به تغییر رویکردش در قبال این کشور منطقه آمریکای لاتین شده است؟

پمپئو پنجشنبه خواستار مذاکره در ونزوئلا برای تشکیل یک دولت انتقالی که بتواند برگزاری انتخابات را تضمین کند و به بحران سیاسی طولانی مدت این کشور پایان دهد، شد. این درخواست وزیر خارجه آمریکا در حالی اعلام شد که دولت ترامپ از زمان به قدرت رسیدن به دنبال تشدید فشارها و تحریم ها علیه ونزوئلا با هدف براندازی دولت نیکلاس مادورو بود.

پیش از این مذاکرات میان دولت کاراکاس و مخالفان با میانجی گری نروژ نتیجه ای به دنبال نداشت.

پمپئو تاکید کرد: یک روند انتقال قدرت به سوی مذاکره در ونزوئلا تحت مذاکره موثرترین و پایدارترین مسیر در راستای رفاه و صلح در ونزوئلا است. مذاکره می‌تواند مسیر را برون رفت از بحران از طریق یک دولت انتقالی هموار کند.

در حالی آمریکا با مذاکره میان طرفین درگیر در ونزوئلا به طور ضمنی حمایت می کرد که سیاست های خصمانه را علیه کاراکاس در پیش گرفته بود اما با اظهارات پمپئو به نظر می رسد دولت ترامپ مجبور به اتخاذ سیاست جدیدی در قبال ونزوئلا شده است.

به نظر می رسد دولت ترامپ از اهرم زور و فشار برای کنار زدن نیکلاس مادورو از قدرت ناامید شده و تصمیم گرفته از طریق اهرم مذاکره با چاشنی فشارهای بین المللی، رئیس جمهوری ونزوئلا را وادار به کناره گیری از قدرت کند.

اینکه دولت ترامپ پیش تر تمایلی به مذاکره برای حل و فصل بحران سیاسی در ونزوئلا نداشت و بر اهرم فشار و زور در این کشور تاکید می کرد اما اکنون دیپلماسی را موثرترین راه برای برون رفت از بحران اعلام می کند، خود گواه بر به نتیجه نرسیدن سیاست های کاخ سفید در قبال کاراکاس است.

دولت مادورو که پیش تر بارها هرگونه سیاست تحریم و تهدید آمریکا را رد کرده بود، نیز بر مذاکره با مخالفان برای حل و فصل اختلافات تاکید کرده بود.

به رغم تاکید آمریکا بر مذاکره در ونزوئلا، منابع مخالفان دولت کاراکاس اعلام کرده اند که به دنبال ازسرگیری مذاکرات با دولت ونزوئلا با سازو کاری مشابه مذاکرات در اسلو نخواهند بود. باید دید با این شرایط آیا مذاکره میان دولت ونزوئلا با مخالفان بار دیگر از سر گرفته می شود و یا این بحران سیاسی همچنان بدون نتیجه تداوم خواهد داشت؟

قطعا تمایل آمریکا برای مذاکره میان طرفین درگیر در ونزوئلا ممکن است مخالفان دولت مادورو  را مجبور به پذیرفتن گزینه دیپلماسی کند.

آمریکا پس از مراسم تحلیف مادورو برای دور دوم ریاست جمهوری، او را "غاصب قدرت" خواند و اعلام کرد که دیگر وی را به عنوان رییس جمهوری ونزوئلا به رسمیت نمی‌شناسد.

پس از آنکه گوایدو در بهمن ماه سال گذشته خود را رییس جمهوری موقت این کشور اعلام کرد، واشنگتن بلافاصله او را به رسمیت شناخت. بیش از ۵۰ کشور دیگر به تبعیت از آمریکا گوایدو را به عنوان رییس جمهوری قانونی ونزوئلا شناسایی کرده و خواستار برگزاری انتخابات جدید شدند.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!