دوشنبه, ۱۳ می ۲۰۲۴
دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
مادرید مجلس مؤسسان ونزوئلا را به رسمیت نمی‌ شناسد

مادرید - ایرنا - دولت اسپانیا روز دوشنبه اعلام کرد که مجلس مؤسسان ونزوئلا را به این علت که نتیجه اجماع گسترده ملی و انتخاب شده بر اساس قوانین دمکراتیک آزاد، برابر، مستقیم و محرمانه نبوده است، به رسمیت نخواهد شناخت.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، وزارت امور خارجه اسپانیا با انتشار بیانیه ای، اعلان کرد که نمی‌ تواند آرای ناشی‌ از مجلس مؤسسان ونزوئلا را به رسمیت شناخته و معتبر بداند .
در این بیانیه آمده است: اسپانیا از تصمیم دولت ونزوئلا به ادامه فرآیند تشکیل مجلس مؤسسان در هنگامی که توسط اکثر ونزوئلایی ها پذیرفته نیست و نقض اصول اساسی‌ دمکراتیک به شمار می رود، ابراز تاسف می‌ کند.
این بیانیه می افزاید: دولت اسپانیا تمامی اعمال خشونت آمیز و سرکوب در اعتراض به وخامت اوضاع سیاسی و اقتصادی را که اخیرا موجب کشته شدن شمار زیادی از مردم ونزوئلا شده است، محکوم می‌ کند.
به عقیده دولت اسپانیا، مجلس ناشی‌ از رای گیری دیروز (یکشنبه)، بیانگر اراده اکثریت مردم ونزوئلا نبوده، اقتدارات قانونی مرتبط با یک مجلس ملی‌ بر اساس قانون اساسی‌ را نداشته و راه حل مشکلات جدی سیاسی و بحران انسانی‌ که گریبانگیر این کشور شده است، نمی‌ باشد.
مادرید در ادامه این بیانیه، یک بار دیگر از کاراکاس درخواست کرد تا فرآیند واقعی‌ مذاکرات با نهادهای دمکراتیک مشروع و قانونی ونزوئلا نظیر مجلس ملی‌ را آغاز کند و امکان توافق گسترده را فراهم کند که به چارچوب قانون اساسی‌ احترام گذاشته و تفکیک قوا، اجرای حقوق بشر و دمکراسی را تضمین نماید.
بیانیه وزارت امور خارجه اسپانیا تصریح کرد: دولت اسپانیا به همراه دیگر متحدانش در اتحادیه اروپا و کشورهای دوست منطقه، اقدامات بیشتر موثر در ترویج برقراری نهادهای دمکراتیک و اجرای قانون اساسی‌ در جمهوری بولیواری ونزوئلا را، بررسی خواهد کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه اروپا، این نهاد نیز در بیانیه ای ضمن ابراز تاسف از خشونت های رخ داده در جریان همه پرسی روز یکشنبه مجلس موسسان ونزوئلا، خاطرنشان کرد: سرنوشت دمکراسی در ونزوئلا، نگرانی مشروع همه کشورهای منطقه و شریکان ونزوئلا در سرتاسر جهان است.
در بیانیه 'کاترین رِی' سخنگوی بخش روابط خارجی اتحادیه اروپا آمده است: حوادث 24 ساعت گذشته موجب تشدید دغدغه اتحادیه اروپا درباره سرنوشت دموکراسی در ونزوئلا شد.
این بیانیه می افزاید: اتحادیه اروپا عمیقا از خشونت ها و ناآرامی ها در جریان رای گیری روز گذشته متاسف است و با خانواده و دوستان تمامی کشته شدگان این حوادث ابراز همدردی می کند. تمام طرف ها باید از خشونت پرهیز کنند و اتحادیه اروپا کاربرد بیش از حد و نامتناسب زور توسط نیروهای امنیتی را محکوم می کند.
در بیانیه سخنگوی اتحادیه اروپا آمده است: دولت ونزوئلا مسئول تضمین احترام به حکومت قانون و حقوق اساسی است. این کشور نهادهای منتخب دمکراتیک و مشروعی دارد که کار آنها کار با یکدیگر برای یافتن راه حلی برای بحران کنونی است، مجلس موسسان قانون اساسی که در شرایطی خشونت آمیز و با شک و تردید انتخاب شود نمی تواند بخشی از راه حل باشد.
این بیانیه در پایان خاطرنشان می کند که اتحادیه اروپا به تلاش برای کمک به مردم ونزوئلا و تشویق راه حل سیاسی برای بحران ادامه خواهد داد.
انتحابات مجلس موسسان ونزوئلا دیروز برگزارشد و بر اساس آمار رسمی اعلام شده بیش از 41 درصد واجدان شرایط ( بیش از 8 میلیون نفر)دراین انتخابات شرکت کردند و مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا که طرح برگزاری این انتخابات را اجرا کرد، بلافاصله اعلام پیروزی نمود.
هیچ نشانی ازکاهش تقابل میان دولت و مخالفان در جریان برگزاری این انتخابات، مشاهده نشد. بنابر گزارش ها، حدود 10 نفر در جریان آن کشته شدند.
مخالفان نیکلاس مادورو وعده داده اند که امروز دوشنبه به اعتراضات خود ادامه دهند. تظاهرات در این کشور در چهار ماه گذشته حدود 120 کشته بر جا گذاشته است.
مجلس موسسان قانون اساسی ونزوئلا قدرت انحلال کنگره تحت کنترل مخالفان دولت و تدوین قانون اساسی جدید را دارد.
واشنگتن نیز انتخابات مجلس موسسان قانون اساسی در ونزوئلا را محکوم و اعلام کرده که اقدام سریع و قاطعی علیه معماران اقتدارگرایی در ونزوئلا خواهد کرد.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!