یکشنبه, ۲۸ آوریل ۲۰۲۴
یکشنبه, ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
احزاب کاتالونیا تلاش‌ها برای برگزاری رفراندوم را افزایش دادند

احزاب جدایی طلب کاتالونیا اعلام کردند، همزمان با اینکه برای رفراندوم جنجالی جدایی از اسپانیا در اکتبر سال جاری میلادی آماده می‌شوند مقدمات قانونی برای ایجاد یک کشور مستقل را نیز پیش می‌برند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، پس از حملات تروریستی در بارسلونا و کمبریلز اختلافات درخصوص رفراندوم برنامه ریزی شده استقلال کاتالونیا که دولت مرکزی مادرید به شدت با آن مخالف است، برای مدت محدودی از بین رفت.

اما همزمان با اینکه احزاب جدایی طلب کاتالونیا که کنترل پارلمان منطقه‌ای را برعهده دارند برای برگزاری رفراندوم استقلال در تاریخ اول اکتبر سال جاری میلادی زمینه چینی می‌کنند، به احتمال زیاد این اختلافات در چند هفته آتی افزایش می‌یابد.

رهبران حزب کاتالان روز دوشنبه چارچوبی حقوقی را برای گذار به یک جمهوری مستقل تهیه کردند و می‌گویند، اگر اکثر مردم در رفراندوم استقلال به جدایی از اسپانیا آری بگویند این چارچوب حقوقی به اجرا در خواهد آمد.

با این حال هنوز مشخص نیست که آیا این رفراندوم می‌تواند برگزار شود یا خیر.

دولت محافظه کار ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا متعهد شده تا هرگونه چالش جدایی طلبانه را در دادگاه مسدود کند.

دادگاه قانون اساسی اسپانیا تاکنون تمامی تلاش‌ها برای پیگیری سریع برگزاری این رفراندوم را مسدود کرده و به محض آنکه پارلمان منطقه‌ای کاتالونیا چارچوب حقوقی برای استقلال این منطقه را تصویب کنند دادگاه قانون اساسی خواستار ملغی شدن آن خواهد شد.

این قانون پیشنهادی که قبل از تاریخ اول اکتبر در پارلمان منطقه‌ای کاتالونیا به بررسی گذاشته خواهد شد شامل مفادی برای تابعیت دوگانه کاتالونیایی – اسپانیایی و یک سیستم قضایی جدید است.

علی‌رغم راهپیمایی‌های گسترده در بارسلونا به نشانه صلح و اتحاد جنگ لفظی میان کاتالونیا و دولت مرکزی اسپانیا در روزهای اخیر افزایش یافته است.

نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که اکثر مردم کاتالونیا می‌خواهند درخصوص وضعیت‌شان رفراندومی برگزار شود گرچه جدیدترین این نظرسنجی‌های نشان داد، میزان تمایل مردم برای جدایی از اسپانیا کاهش یافته و کمتر از نیمی از مردم کاتالونیا از جدایی از اسپانیا حمایت می‌کنند.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!