دوشنبه, ۲۹ آوریل ۲۰۲۴
دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
رشوه دو میلیون دلاری برزیل برای خرید میزبانی رقابت های المپیک 2016

تهران - ایرنا - خبرگزاری رویترز به نقل از پلیس برزیل نوشت: سیاستمداران برزیلی و رئیس کمیته ملی المپیک این کشور، به رغم شرایط نامساعد ریودوژانیرو، برای خرید امتیاز میزبانی بازیهای المپیک رشوه ای دو میلیون دلاری پرداخت کرده بودند.

رویترز امروز (چهارشنبه) در گزارشی افزود: پس از آنکه کارلوس آرتور نوزمن رئیس کمیته المپیک به تبانی با سرخیو کبرال شهردار سابق ریو برای خرید میزبانی بازی ها متهم شد، افسران پلیس به خانه او ریختند.
وکیل نوزمن موکلش را بیگناه دانسته و وکیل کبرال تماس ها در این باره را بی پاسخ گذاشته است.
متعاقب عملیات «بازی ناجوانمردانه» یک قاضی فدرال دستور ضبط گذرنامه نوزمن و بازجویی از وی را در مورد رشوه دو میلیون دلاری برای خرید رای لامین دیاک یکی از اعضای تاثیرگذار کمیته بین المللی المپیک، داد.
روزنامه فرانسوی لوموند برای نخستین بار در ماه مارس (اسفند-فروردین) گزارش داد که سه روز پیش از رای گیری در مورد میزبانی بازی های المپیک 2016 در سال 2009، مبلغی به خانواده دیاک پرداخت شده است.
به دنبال این گزارش، کمیته بین المللی المپیک اعلام کرد که بازرسی هایی را در این خصوص آغاز کرده است و ماریو اندرادا سخنگوی بازی های المپیک ریو اعلام کرد که این رای گیری سالم بوده است. اندرادا از اظهارنظر در مورد اتفاقات روز سه شنبه امتناع کرده است.
عمده سازه های مربوط به این بازی ها، که به دست شرکت های بزرگ ساختمانی ساخته شده اند، در مضان بازرسی های ضد فساد پرونده موسوم به «کارواش» قرار دارند.
این شرکت ها تایید کرده اند که در ازای امضای پروژه های عمرانی رشوه های هنگفتی به مدیران اجرایی سابق شرکت های دولتی و سیاستمداران برزیلی پرداخته اند.
شهر ریودوژانیرو در سال 2009 طی مراسمی در کپنهاگ با شکست شهرهایی چون شیکاگو، توکیو و مادرید به عنوان میزبان بازی های المپیک سال 2016 انتخاب شد.
برزیل در آن زمان اقتصاد شکوفایی داشت و بردهای پیاپی را تجربه می کرد. برنامه بر این بود تا بازی های المپیک توجه ها را به این قدرت جهانی جلب کند اما این بازی ها با بدترین اوضاع برزیل و خشم مردمی از رسوایی فساد گسترده در این کشور که به عنوان کارواش شناخته می شود، همزمان شد.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!