شنبه, ۱۸ می ۲۰۲۴
شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
پوجدمون: راه‌حلی غیر از جدایی‌طلبی هم برای پایان بحران کاتالونیا ممکن است

رهبر عزل شده کاتالونیا گفت ممکن است راه حلی را برای بحران سیاسی اسپانیا مورد بررسی قرار دهد که شامل جدایی این منطقه از اسپانیا نشود. کارلس پوجدمون تلاش کرد تا مواضع استقلال‌طلبانه‌ای که به قیمت پایان کارش تمام شد، نرم‌تر کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، کارلس پوجدمون، رهبر عزل شده کاتالونیا در مصاحبه با یک نشریه بلژیکی به این سوال پاسخ داد که آیا گزینه‌ای غیر از جدایی طلبی برای حل این بحران مد نظر است یا خیر. جدایی‌طلبی این منطقه پس از آن بالا گرفت که اسپانیا کنترل این منطقه در پی اعلام استقلال یکجانبه پارلمان آن در ۲۷ اکتبر به دست گرفت.

پوجدمون گفت: "آماده‌ام و همواره‌ آماده بوده‌ام تا واقعیت رابطه دیگری با اسپانیا را بپذیریم... یک راه‌حل دیگر هنوز امکان‌پذیر است. من که همواره در طول زندگی‌ام حامی استقلال بوده‌ام، ۳۰ سال کار کردم تا راه دیگری برای ایجاد رابطه مستحکم‌تر کاتالونیا با اسپانیا بیابم."

پوجدمون با این حال توضیحی نداد که این رابطه چطور می‌توانست باشد.

رهبر سابق کاتالونیا در تبعیدی خود خواسته در بلژیک به سر می‌برد. او کمپین استقلالی در کاتالونیا به راه انداخت که موجب شد مقام‌های مادرید کابینه او را اخراج کنند، پارلمان منطقه‌ای را منحل کنند و خواستار انتخابات جدیدی برای ماه دسامبر شوند.

پوجدمون سابقا تاکید داشت اعلام استقلال باید پایه هرگونه مذاکره سیاسی با ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا شود. او و چهار تن از اعضای سابق دولت کاتالونیا که در بلژیک حضور دارند، با اتهامات اغتشاش و طغیان روبرو هستند. حکم جلب بین‌المللی برای پوجدمون صادر شده است.

راخوی گفته است که آماده مذاکره با رهبران کاتالونیا روی راه حلی برای بدترین بحران سیاسی اسپانیا از زمان بازگشت آن به دموکراسی در چهار دهه پیش است اما این کار را تنها در چارچوب قانونی انجام می‌دهد و خواستار آن شد تا برنامه استقلال به عنوان یک پیش‌شرط حذف شود.

دولت اسپانیا همچنین خواستار برگزاری انتخابات منطقه‌ای در ۲۱ دسامبر شدها ست و حزب پوجدمون هنوز نتوانسته است با سایر احزاب جدایی‌طلب روی موارد مشخصی توافق کند. براساس نتایج یک نظرسنجی، حامیان استقلال در صورتی می‌توانند در انتخابات پیروز شوند که اهداف مشترکی داشته باشند و در آن صورت هم، از کسب اکثریت مطلق پارلمانی باز می‌مانند.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!