شنبه, ۰۴ می ۲۰۲۴
شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
بیش از نیمی از مردم اسپانیا خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام هستند

بر اساس نظرسنجی که امروز در اسپانیا صورت گرفت، مشخص شد بیش از نیمی از مردم این کشور طرفدار برگزاری انتخابات زودهنگام هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا کنترل مستقیم منطقه خودمختار کاتالونیا را بعد از برگزاری رفراندوم استقلال اول اکتبر سال جاری میلادی به دست گرفته است؛ این رفراندوم توسط دادگاه‌های اسپانیا غیرقانونی دانسته شده است.

برگزاری انتخابات زودهنگام و حمایت گسترده مردم اسپانیا از آن، در پی ناتوانی دولت اقلیت در رسیدگی به بحران سیاسی کنونی صورت گرفته است. فعالیت دولت اقلیت به رهبری راست میانه در ۲۰۲۰ پایان می‌یابد اما ۵۵ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی امروز گفتند که می خواهند رای‌گیری پیش از این تاریخ برگزار شود.

این نظرسنجی در روزنامه ال پاییس و توسط موسسه نظرسنجی "مترواسکوپیا" در تاریخ ششم تا هشتم نوامبر سال جاری میلادی و در حالی برگزار شد که کارلس پوجدمون، رهبر برکنار شده دولت منطقه‌ای کاتالونیا به دنبال برگزاری کمپین در بلژیک است.

مقامات دولت مادرید اعلام کردند که ۲۱ دسامبر سال جاری میلادی انتخابات در کاتالونیا برگزار می‌شود.

راخوی در اکتبر ۲۰۱۶ و زمانی که حزبش موفق شد در انتخابات پیروز شود اما نتوانست اکثریت پارلمان را به دست بیاورد، دور دوم نخست وزیری خود را آغاز کرده است.

ضعف حزب راخوی در پارلمان به این معنا است که دولت با تصویب قوانین به ویژه بودجه ۲۰۱۸ مواجه شده است.

حمایت‌ها از حزب راخوی در صورتی که همین امروز انتخابات برگزار شود، به ۲۶.۱ درصد کاهش یافته است در حالی که در ژوئیه ۲۶.۹ درصد بود.

همچنین حزب حامی وحدت اسپانیا موسوم به "شهروندان" که اصالتا از کاتالونیاست، موفق شده است حمایت ۲۲.۷ درصدی را نسبت به ۱۸.۵ درصدی در نظرسنجی‌های قبلی به دست بیاورد.

حزب پودموس که جناح چپی است و از رفراندوم قابل مذاکره درباره استقلال کاتالونیا حمایت می‌کند، با کاهش حمایت روبرو شده به طوریکه قبلاً ۱۸.۷ درصد آرا را داشت اما در نظرسنجی اخیر ۱۴.۷ درصد آرا را به دست آورده است.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!