جمعه, ۰۳ می ۲۰۲۴
جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
بانک ایران- ونزوئلا به بانک مشترک ایران- آمریکای جنوبی توسعه می یابد

تهران- ایرنا- مدیرعامل بانک توسعه صادرات از برنامه ریزی برای تبدیل بانک مشترک ایران- ونزوئلا به بانک مشترک ایران- آمریکای جنوبی خبر داد.

«علی صالح آبادی» امروز (یکشنبه) در خاتمه نشست خبری در پاسخ به پرسشی در خصوص آخرین وضعیت بانک ایران- ونزوئلا افزود: این بانک تنها بانک مشترک ایرانی با یک طرف خارجی است که بر اساس تفاهم و توافق دو کشور و دو دولت ایجاد شده است.
این مقام بانکی خاطرنشان کرد: در تلاشیم تا این بانک را به بانک مشترک ایران- آمریکای جنوبی ارتقاء دهیم و به همین منظور جذب سهامداران بیشتری از این قاره بویژه برزیلی ها را در برنامه داریم.
وی تصریح کرد: در صورت توسعه این بانک مشترک، می تواند نقش موثرتری برای فعالان بخش خصوصی ایفاء کند.

** صدور ضمانتنامه
صالح آبادی در پاسخ به خبرنگار ایرنا در خصوص انتقاد برخی شرکت های صادرکننده از پذیرفته نشدن ضمانتنامه های صادره این بانک از سوی برخی کشورها، افزود: صدور ضمانتنامه ها به 2 شکل انجام می شود که در شیوه نخست، کارفرمایان خارجی ضمانتنامه صادره از سوی بانک توسعه صادرات را می پذیرند؛ اما در شیوه دوم مطابق مقررات کشورها، ضمانتنامه ها از سوی بانک های همان کشورها صادر می شود.
وی با اشاره به فعالیت بانک توسعه صادرات در حوزه صدور ضمانتنامه، خاطرنشان کرد: اگر پیمانکار ایرانی نیاز به صدور ضمانتنامه در کشوری داشته باشد، این بانک با ایجاد رابطه کارگزاری نسبت به این مهم اقدام خواهد کرد.
صالح آبادی بطور نمونه به صدور ضمانتنامه برای شرکت ایرانی که در کشورهای آفریقایی اوگاندا یا اتیوپی نیازمند ضمانتنامه بودند، اشاره کرد.
وی یادآوری کرد: البته در برخی موارد بانک مناسبی برای صدور ضمانتنامه نمی یابیم، در این موارد سعی می شود تا از طریق بانک های ثالث خارجی صدور ضمانتنامه انجام شود که این رویه و صدور ضمانتنامه با چند واسطه در نظام بانکی بین الملل عرف است.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات تصریح کرد: امروز بانک های عراقی بطور مستقیم ضمانتنامه بانک های ایرانی را نمی پذیرند و به همین دلیل، صدور ضمانتنامه برای شرکت های ایرانی فعال در این کشور از طریق بانک های ثالث به انجام می رسد.

** توسعه صادرات در قطر
وی در ادامه با اشاره به برخی مناقشه های منطقه ای در سال های گذشته، خاطرنشان کرد: در مناقشه سیاسی پیش آمده بین روسیه و ترکیه، شرکت های روسی برای تامین نیازها و محصولات خود به شرکت های ایرانی متمایل شدند.
صالح آبادی بیان داشت: اکنون روابط بانکی و تجاری خوبی با روس ها داریم و در سفر اخیری که به این کشور داشتیم، اگزیم بانک روسیه برای ارتقای روابط با ایران ابراز تمایل کرد.
وی تاکید کرد: روسیه از ذخایر ارزی فراوان و بازار بزرگی برخوردار است و نیازمند افزایش سهم مان از این بازار هستیم.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات همچنین با اشاره به بازار قطر، تصریح کرد: این بانک آمادگی دارد تا برای هر فرد حقیقی یا حقوقی که به دنبال توسعه صادرات به این کشور عربی است، به نرخ های ترجیحی 11 درصدی به اعطای تسهیلات بپردازد.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!