جمعه, ۰۳ می ۲۰۲۴
جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
ونزوئلا و لیبی برای سومین سال متوالی از حق رای در مجمع عمومی محروم شدند

دو کشور ونزوئلا و لیبی برای سومین سال متوالی به سبب پرداخت نکردن میلیون‌ها دلار از بدهی مالی خود به سازمان ملل، حق رای خود را در مجمع عمومی این سازمان از دست دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل اواخر ماه ژانویه به مجمع عمومی این سازمان اطلاع داد که 14 کشور شامل ونزوئلا و لیبی هنوز بدهی خود را به این سازمان پرداخت نکرده‌اند و برندن وارما، سخنگوی مجمع روز سه شنبه تایید کرد که در نتیجه این وضعیت ونزوئلا و لیبی حق رای خود را در این مجمع که 193 کشور عضو آن هستند، از دست داده‌اند.

بر اساس نامه‌ای که گوترش به رئیس مجمع عمومی سازمان ملل فرستاده، ونزوئلا باید حداقل مبلغ 25 میلیون و 200 هزار دلار و لیبی نیز باید مبلغ 65 میلیون 96 هزار دلار برای بازپس‌گیری حق رای خود بپردازند.

ونزوئلا طی سال‌های اخیر شدیدا درگیر بحران سیاسی و اقتصادی شده و لیبی نیز از بعد از جنگ داخلی تاکنون همچنان دستخوش درگیری‌های داخلی است و در حال حاضر دو دولت رقیب در این کشور روی کار هستند.

از جمله دیگر کشورهایی که حق رای خود را به سبب معوق شدن پرداخت بدهی هایشان به سازمان ملل از دست دادند جمهوری آفریقای مرکزی، دومینیکا، جمهوری دومنیکن، گرنادا، جزایر مارشال، سورینام و یمن هستند.

همچنین کشور گینه استوایی که اکنون عضو شورای امنیت است هم حق رای خود را از دست داده است.

با این حال مجمع عمومی در یک قطعنامه تصمیم گرفت چند کشور را به رغم عقب افتادن پرداخت سهم‌شان به این مجمع مستثنی کرده و حق رای‌شان را حفظ کند که شامل کومور، گینه بیسائو، سائو تومه و پرنسیپ و سومالی می‌شوند.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!