چهارشنبه, ۰۱ می ۲۰۲۴
چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
اسپانیا درخواست استرداد پوجدمون را به دادگاه اتحادیه اروپا می‌برد


دفتر دادستان کل اسپانیا اعلام کرد، علیه تصمیم اخیر یکی از دادگاه‌های آلمان در مخالفت با استرداد کارلوس پوجدمون، رهبر سابق کاتالونیا، نزد دادگاه عدالت اروپا درخواست تجدیدنظر خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، روز پنجشنبه یک دادگاه آلمان در یک حکم اولیه درخواست مادرید برای استرداد کارلوس پوجدمون به اسپانیا را به هدف محاکمه وی در کشورش به اتهام شورش، رد کرد.

با این حال دادستانی اسپانیا در یک بیانیه کم سابقه در واکنش به تصمیم دادگاه خارجی اعلام کرد، اطمینان دارد که حکم نهایی دادگاه آلمان اصل "به رسمیت شناختن دوجانبه تصمیم‌های قضائی" را که مبنای نظام صدور حکم بازداشت اروپایی است، رعایت خواهد کرد.

این بیانیه افزوده است: در هر صورت دفتر دادستانی اسپانیا امکان انجام اقدامات مربوطه برای حفاظت و دفاع از نظم قانونی اروپا را نزد دادگاه عدالت اروپا بررسی خواهد کرد.

دادگاه عدالت اروپا که در لوکزامبورگ قرار دارد مجری قوانین اتحادیه اروپا است.

دادگاه آلمان در حکم خود متذکر شده که اتهام شورشی که به پوجدمون وارد شده براساس قوانین آلمان قابل اعمال مجازات نیست و در عین حال نزدیک ترین معادل به آن در این قوانین یعنی خیانت بزرگ نیز مشمول وی نمی‌شود چون اقدامات پوجدمون همراه با خشونت نبوده است.

با این حال مقام‌های دادگاه آلمان هنوز درباره مسترد کردن این رئیس سابق منطقه کاتالونیا به اسپانیا در ارتباط با محاکمه‌اش در پرونده سوءاستفاده از بودجه دولت تصمیم نگرفته‌اند.

حتی اگر که او براساس این اتهام سطح پایین‌تر مسترد شود، عدم موافقت دادگاه آلمان با اتهام شورش برای وی به معنی این است که پوجدمون براساس قوانین اروپا، در اسپانیا نیز نمی‌تواند به خاطر این اتهام مورد پیگرد قرار بگیرد.

چند گروه حقوق بشری و استاد حقوق در اسپانیا نیز این اتهام را افراطی خوانده‌اند.

یک قاضی ارشد نزدیک به این پرونده به خبرگزاری فرانسه گفت: پیش از این بیانیه مقام‌ها یک یادداشت اعتراض را در پاسخ به این تصمیم دادگاه آلمان آماده کرده‌اند.

این قاضی تصریح کرد: این دادگاه همکاری‌های قضائی در سطح اروپایی را تضعیف می‌کند و این به عهده دادگاه عالی اسپانیا است که درباره مفهوم خشونت در این پرونده به تفسیر بپردازد.

(منبع: خبرگزازی ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!