پنجشنبه, ۲۸ مارس ۲۰۲۴
پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
استقرار ناوگروه آمریکا در اقیانوس اطلس در تقابل با ونزوئلا

تهران -ایرنا- نیروی دریایی آمریکا درجریان شدت گرفتن تنش بین ایالات متحده با ونزوئلا، یک فروند ناوگروه خود را دراقیانوس اطلس در نزدیکی سواحل فلوریدا مستقر کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری کوبایی«پرنسالاتینا»، تحلیل گران این تحرک نیروی دریایی آمریکا را قدرت نمایی و ارعاب ونزوئلا دانسته اند.
این ناوگان متشکل ازناو هواپیمابر«یو.اس.اس. آبراهام لینکلن»یک رزمناو موشکی و چهار ناوشکن و یک ناوچه نیروی دریایی اسپانیا است که برای شرکت در این عملیات دعوت شده است. 
به گفته یک مقام نیروی دریایی آمریکا، این ناوگروه از قابلیت های چند منظوره برای عملیات در هر زمان و مکان مورد نیاز برخوردار است. 
گزارش شده که این ناوگروه در روزهای اخیر باانجام رزمایش درصدد ورود به دریای کارائیب بوده است. اگرچه هنوز مقصد نهایی این ناوگروه و دلیل ماموریت آن مشخص نیست، اما این رزمایش در بحبوحه افزایش فشار کاخ سفید بر دولت «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا و تحریم آن انجام می شود.
مقام های ونزوئلا رسما به جامعه جهانی اعلام کرده اندکه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، ونزوئلا را با تجاوز نظامی تهدید کرده است. 
رئیس جمهوری آمریکا، تحولات در ونزوئلا را یک روز جدید برای آمریکای لاتین توصیف کرده و گفته که سوسیالیسم در حال مرگ است و آزادی و دمکراسی دوباره متولد می شوند.
ترامپ همچنین با اعلام اینکه زمان افول سوسیالیسم در نیمکره ما فرا رسیده، یادآور شده است که این مساله نه فقط در ونزوئلا بلکه در نیکاراگوئه و کوبا نیز وجود دارد. 
همچنین «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ، دولت های فعلی ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه را سوسیالیسم بی ثبات کننده نیمکره غربی دانسته و اعلام کرده که از ژانویه (دی ماه)، کاراکاس نخستین ضلع این مثلث بوده که فروریخته است.
در حالی که فشارهای آمریکا علیه دولت کاراکاس هر روز شدت می یابد، دولت ترامپ به کنار رفتن زودهنگام مادورو از قدرت و قرار گرفتن «خوان گوایدو» رهبر مخالفان در راس امور ونزوئلا امیدوار است.
مادورو که پس از سال 2013 مسیر اجرای سیاست های اجتماعی دوران «هوگو چاوز» (حمایت از اقشار کم درآمد) را در پیش گرفت، به دلیل وابستگی بیش از حد به درآمد نفتی و توجه نکردن به اصلاحات ساختاری در حکومت با مشکلات جدی روبه رو شده است. 
ونزوئلا در حالی ماه ها با بدترین چالش های اقتصادی و اجتماعی مواجه بوده است که آمریکا و شرکایش به ویژه دولت های راستگرا در آمریکای لاتین تلاش دارند با هر ابزاری دولت مادورو را سرنگون کنند. 
اوضاع پیچیده کنونی در ونزوئلا پیش بینی در مورد آینده تحولات این کشور را سخت تر می کند، اما دولت مادورو در این مقطع زمانی تحت شدیدترین فشارهای داخلی و خارجی است و مشخص نیست آیا در برابر این چالش های جدی در نهایت جان سالم به در می برد یا باید منتظر ونزوئلای پسامادورو بود. 

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!